Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

altså, jeg er prinsipiellt imot å bruke olabukse i intervjuer...

men så har det seg sånn at den eneste pene buksa jeg har til intervjuer er kjøpt på vinterstider, noe som ressulterer i at den A) er altfor varm til å bruke nå, og B) er litt stor og hengete siden jeg har gått ned i vekt siden vintern....

og da er det eneste jeg har stort sett olabukser...

jeg må få kjøpt meg en pen bukse kjapt, før jeg skal på noe intervjuer der det faktisk er noen arbeidsgivere eller firmaer jeg evt skal jobbe for, men så ble jeg brå innkalt til intervju hos vikarbyrå nå i går ettermiddag uten mulighet til å handle før intervjuet idag..

er en mørk, pen olabukse med en nøytral og pen brun genser greit? eller er det for casual?

jeg er i jobbintervjusammenhenger relativt konservativ og ønsker å kle meg for å se proffesjonell og voksen ut, siden jeg ellers har ett ytre som er litt mer relaxed tror jeg.. og litt ungt kanskje, i forhold til hva jeg ønsker på intervju.

olabuksa som er mørkest og uten slitte områder har riktignok litt markante lommer, det er en innmari kul bukse, men vet ikke om den er for casual...

uæææ.... pleier da å ha tid til å løpe innom å shoppe før intervju, men dette er jo "bare" hos vikarbyrået da...

hjelp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig synes jeg det avhenger litt av hva slags stilling man søker på. Jeg har opplevd å komme på gruppeintervju og føle meg "stivpynta". Alle de andre hadde på seg ganske casual klær og jeg kom med dress og full pakke. (Jeg fikk ikke den jobben.) Neste intervju jeg var på hadde jeg på meg ganske tettsittende jeans med et par fine støvletter, litt mindre formelt kledd med andre ord, og jeg fikk jobben. Ergo: Det er ikke klærne som avgjør. :)

Jeg tror ikke det har så mye å si for de fleste jobbintervjuer hvordan man går kledd så lenge man ser litt ordentlig ut.

Skrevet

Jeg ville aldri stilt i dongeri på jobbintervju, det er altfor casual. Det finnes nok av andre pene bukser uten at man er for stivpyntet av den grunn.

Skrevet
Jeg ville aldri stilt i dongeri på jobbintervju, det er altfor casual. Det finnes nok av andre pene bukser uten at man er for stivpyntet av den grunn.

helt enig i at det finnes mye andre fine bukser, men når valget er mellom en pen som er altfor stor og slengete fordi jeg har gått ned i vekt, eller en pen olabukse....

hadde jeg hatt tid til å handel før dette intervjuet så hadde det jo ikke vært noe problem. ;)

også er jo ikke det firmaet jeg evt skal i vikariat til der, det er kun meg og saksbehandler på adecco.

men kvier litt selv også altså.

gjest: takk for svaret ditt, kanskje jeg tør bruke pen jeans siden det er hos vikarbyrå og ikke hos firmaet.... :sjenert:

Skrevet

Kan ikke se at det skulle være noe problem å ha på seg en pen olabukse. Sammen med en fin topp/genser/skjorte og pene sko/støvletter er man vel så presentabel som i dress. Synes jeg! :)

Skrevet

Har du ikke andre bukser, så har du ikke andre bukser. Jeg tviler på at det er avgjørende for om de vil ha deg eller ikke, og hvordan konsulentene ser på klesstil er nok varierende. Jeg ville vel valgt olabuksene av de to du beskriver jeg også.

Skrevet

tusen takk for innspill

etter å ha kastet hele klesskapet ut på gulvet fant jeg faktisk en gaaaaammel sort bukse som jeg brukte tidligere men som har vært for liten i lange tider..

den passer faktisk, så jeg tror jeg går for den.

den er mindre casual en olabukse, men kanskje litt pynta..

men det får gå. :ler:

Skrevet

Høres bra ut med den svarte :)

Selv om det bare er vikarbyrået, så har de vel ganske stor innflytelse på hvilken jobb du får tilbud om? Så da kan det jo være greit å helgardere med noe pent, sånn at ingen jobber utelukkes.... ;) Dette ble kanskje litt uklart i farta, men håper du skjønte hva jeg mente :)

Skrevet

Jeg har vært på to jobbintervju denne måneden, og stilte i dongeribukse på begge. På begge jobbene hadde faktisk arbeidsgiverne på seg mer "casual" klær enn meg, den ene hadde faktisk en slags grilldress på seg!!! Tenkte ikke over at dongeri var for "casual" (hva slags ord kan jeg bruke i stedet, egentlig) og jeg fikk jobb. Så jeg tror ikke klærne har noe å si, det er jo tross alt deg selv du skal selge, det er deg de ser på. Ikke klærne.

Lykke til på jobbintervju! :)

Skrevet
det er deg de ser på. Ikke klærne.

Jeg har faktisk vært på intervjuer hvor de har sittet med skjemaer der de krysser av for forskjellige ting, bl.a. hva slags klesstil kandidaten hadde. Jeg tror ikke nødvendigvis de hadde gjort så stor forskjell om jeg var kledt casual eller formelt i motsetning til om jeg så ut som en dass, men man vet jo ikke.

Skrevet

det kommer sikkert litt an på hva slags jobber/firmaer man er vant til eller ønsker å jobbe i også.

jeg har jobbet i ett firma hvor det var selvfølge at vi gikk i dresstype klær på arbeidsplassen, hadde jeg møtt i jeans på intervju, ville jeg risikert å ikke få jobben fordi jeg stilte i jeans.

og jeg tror nok at det er bedre å kle seg "for proffesjonellt" for en casual jobb en å kle seg for casual for en "proff" jobb.

gikk veldig fint med den buksa jeg hadde, også løp jeg innom å kjøpte meg en ny og classy, sort dressbukse med press etterpå, så nå har jeg til neste gang. :ler:

Skrevet

Det er riktig som det sies at klærne ikke er det viktigste på et intervju. Men de legger nok merke til om noen kommer i jeans. Noe jeg derimot tviler på at man merker er om biksa vedkommende sitter som et skudd eller ikke, dvs at hvis den er litt for stor gjør ingenting så lenge det ikke er jeans.

Og med min erfaring med vikarbyråer ville jeg gjort mye for å unngå jeansen, for mange vikarbyråer er veldig ivrig på å sende deg på kantinejobber ol: jobber der du typisk går i uniform.

lykke til på jobbeintervuet :)

Skrevet

Det viktigste må iallefall være at buksen er ren og uten hull

Skrevet

Det er ikke noe problem så lenge intervjuet er hos viakrbyrået og ikke kunden.

Olabukse er et vanlig brukt plagg også på de fleste arbeidsplasser. Man blir ikke dømt ut i fra klærene men cven og samtalen. Så lenge klærene er hele og rene er det altså helt ok. Hvis du er i tvil om det var riktig av deg å stile i olabuske i intevjuet hos vikarbyreået, kan du under samtalen spør om evt kleskoder når man evt skal på intervju hos en kunde. Da viser du at du ikke har til hensikt å stille opp i olabukse hvis du skal ut på intervju. :)

Jeg har selv erfaring fra vikarbyrå og jeg har diskutert dette med de ansatte der og de sa at de fleste stillte i olabukse på intevju hos de.

Lykke til!

Skrevet

nå får de pent finne andre jobber for meg en kantinejobber, uniformjobber er ikke det jeg søker, så den delen slipper jeg.

men bortsett fra det så så jeg at de aller fleste andre vikarene som var der til div møter, gikk i jeans.... så vet ikke helt om de ville tenkt over det om jeg kom i det.

nå kom jeg jo ikke i det da, og har nå anskaffet meg en veldig pen og skikkelig dressbukse, så neste gang slipper jeg tanken engang.

men så at det nok hadde vært greit uansett.

og klart man ansetter folk for cv og slikt, men har man kunder som trenger vikarer, og man kjenner disse kundene som dressfirmaer, så KAN det kanskje påvirke hvem de sender?

det ville jeg ihvertfall kanskje tenkt dersom jeg skulle valgt noen.

Skrevet

Det påvirker de nok litt, men jeg synes de har vært flinke å opplyse om dresskode hvis firmaet har vært striksne på dette. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...