Gå til innhold

Middagspai


Staslin

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har lyst til å lage pai til middag en dag, men jeg har egentlig ikke noen gode oppskrifter eller ideér til hva jeg kan fylle paien med.

Jeg er ikke så veldig glad i eggestand, går det an å ikke ha det? Er det kanskje noe annet som kan brukes i stedet?

Har noen tips, så tusen takk på forhånd.

mvh

Staslin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et par forslag:

Kyllingpai

125 g smør

3 dl hvetemel

2 ½ ss kaldt vann

1 grillet kylling

200-300 g champignon

1 purre

2 ss smør

2 ½ ss hvetemel

3 dl kraft

1,5 dl kremfløte

½ ss soyasaus

½ ts knust estragon

salt/pepper

Smuldre mel og smør i en bolle. Tilsett vannet. Arbeid raskt med så få bevegelser som mulig. Sett deigen kaldt og la den stå 1 time.

Rens kyllingen for skinn og ben. Skjær kjøttet i biter. Skjær soppen i skiver og purren i ringer. Fres sopp og purre i smør. Strø over melet og spe med kraft og fløte. Kok forsiktig i ca. 10 minutter. Rør av og til. Smak til med salt, pepper, estragon og soya.

Smør en lav og vid ildfast form og hell i stuingen. Formen bør være nesten full. Kjevl ut 3/4 av paideigen og legg den som et lokk over formen.

Rull ut resten av deigen og legg den langs kanten. Gjerne tvunnet. Skjær med kniv i lokket på noen steder. Pensle med egg og stek i 20 minutter ved ca. 220 grader til paien har fått pen farge.

Middelhavsterte

1 aubergine i skiver

2 ss salt

4 ss olivenolje

1 knust hvitløksfedd

1 stor gul paprika i skiver

3 dl tomatsaus (kjøpt eller selvlaget)

125 g soltørkede tomater i olje, avsilt og halvert

175 g mozzarella i tynne skiver

250 g hvetemel

en klype urtesalt

125 g smør

2 ss tomatpuré

2-3 ss melk

Sikt mel og salt i en bolle og smuldre i smøret. Bland inn tomatpuré og melk. Kna lett, dekk med plast og avkjøl i 30 minutter. Kjevle ut til en 28 cm paiform. Prikk bunnen med gaffel og sett i kjøleskap 30 minutter.

Dryss salt på aubergineskivene og la stå 30 minutter. Forstek paibunnen ved 200 grader i 20-25 minutter. Skyll auberginskivene. Fres hvitløk, aubergine og paprika mykt i olje og la renne av på kjøkkenpapir. Fordel tomatsausen over paibunnen og dekk med grønnsaker, soltørkede tomater og mozzarella på toppen. Pensle med litt olivenolje og stek ved 230 grader i ca 5 minutter.

Skinkepai med brokkoli og sopp (4-6 pers.)

375 g brokkoli

50 g smør

50 g hvetemel

3 dl melk

1 ts grov sennep

125 g små champignon

125 g skinke i biter

salt/pepper

175 g hvetemel

75 g smør

75 g finrevet cheddar

Skjær brokkoli i små buketter og del stilkene i tynne skiver. Kok i lettsaltet vann 5-6 minutter. Sil og ta vare på 3 dl av kokevannet. Smelt smøret og rør inn melet. Spe med melk og kokevann til en glatt saus. Blans i sennep, sopp og skinke og smak til med salt og pepper. La småkoke 5 minutter. Ta av varmen og bland inn brokkoli. Avkjøl mens deigen lages.

Smuldre smør og mel. Bland i 50 g av osten og ha i salt og pepper. Kna deigen sammen med 3-4 ss kaldt vann. Hell fyllet i en paiform og kjevle ut en leiv som er 5 cm større en formen. Skjær av en 2,5 cm ring av leiven. Pensle kanten med vann og fest ringen. Fukt deigkanten med vann og fest lokket på. Pensle lokket med melk og dryss på resten av osten. Stek ved 200 grader i 25-30 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taco-pai er kjempegodt, her er en rask en jeg pleier å lage:

Jeg bruker ferdig paideig fra Maizena, enkelt og greit.

Fyll:

4-500g kjøttdeig m/tacokrydder

1 tomat i skiver

1 boks mais

Over dette heller jeg 1-2 bokse Creme Fraiche og strør revet ost over. Stekes som anvist på deigpakken, 40 min. tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...