Cuba Skrevet 22. august 2006 #1 Skrevet 22. august 2006 Jeg har veldig lyst til å skaffe meg studiekompetanse, men jeg kom ikke inn på vgs siden jeg ikke har rett på mer skole. Men kan jeg ta det privat? Bare lese selv og ta opp krevde eksamener? Er det for sent, eller kan jeg begynne når jeg vil? Kan jo ta kurs gjennom NKS eller hva det er, men det er jo så dyrt.. Hadde vært kjekt om jeg bare kunne hatt "privat-kurs". Håper noen har noe info til meg om dette..
Gjest Gjesta Skrevet 22. august 2006 #2 Skrevet 22. august 2006 Du kan ta de fagene du mangler på NKS eller NKI. Koster noen tusen pr fag. Og så må du melde deg opp som privatist. Da får du studiekompetanse.
Cuba Skrevet 22. august 2006 Forfatter #3 Skrevet 22. august 2006 Oki.. så jeg kan ikke bare lese meg fram hjemme liksom? Kjøpe bøker å lese hjemme..? Og ta eksamener..? Ellers koster det jo ikke SÅ mye heller.. 3000 eller noe for kurset eller? Har fagbrev forresten, er det ikke litt mindre timer da? Kan jeg høre om dette på en skole eller NKS?
Gjest Gjesta Skrevet 22. august 2006 #4 Skrevet 22. august 2006 Joda, du kan fint lese pensumet hjemme og ta eksamen. Ikke noe problem. Bare mye vanskeligere, men er du nok strukturert og innsatsvillig burde det gå bra
Gjest gjesta Skrevet 22. august 2006 #5 Skrevet 22. august 2006 Om du melder deg opp hos skolen og leser helt på egen hånd, koster det 300kr faget. Og så veldig ille er det ikke, er jo snakk om vgs-pensum.. Men om du skal ta veldig mange fag er det kanskje litt tungt.
Cuba Skrevet 22. august 2006 Forfatter #6 Skrevet 22. august 2006 Oki.. jeg jobber jo, men kan fint ta et par timer på kvelden i uka og en del i helgen! I stedet for å sitte å sløve foran tv eller internett Føler meg i allefall motviert for det så tror jeg skulle klare det! Takk for hjelpen, da kontakter jeg en skole da tenker jeg
Cuba Skrevet 22. august 2006 Forfatter #7 Skrevet 22. august 2006 Bare til informasjon: Skal begynne å ta kveldstimer på v.g.s.! :D Slipper både engelsk og samfunnslære så det blir bra! Gleder meg! Koster det bare for bøkene!
Leanne Skrevet 22. august 2006 #10 Skrevet 22. august 2006 Jeg tok også vgs som privatist, leste til alle fag selv og meldte meg opp til eksamen. Vil bare tipse deg om at ved vgs har man mulighet til å ta eksamner før jul, og til våren. Så om du konsentrerer deg om 2-3 fag nå og tar eksamen i de til jul, så kan du ta noen fag til våren. Vær obs på at man må melde seg opp til eksamen i god tid, ta kontakt med skolen og hør når fristen er... Lykke til
Cuba Skrevet 22. august 2006 Forfatter #11 Skrevet 22. august 2006 Ja, men jeg skal som sagt ta det på skolen. Med undervisning liksom. Fristen for oppmelding er i januar eller noe syns jeg han sa. Så man må være tidlig ute ja! Takk for svar!
miesol Skrevet 23. august 2006 #12 Skrevet 23. august 2006 Hei Cuba Jeg planlegger også å ta noen fag som privatist, og leter etter alternative undervisningsformer (har fullt opp på dagtid allerede). Hvordan fant du en videregående skole der du kunne ta kveldsundervisning? Vet de sånt på privatistkontoret?
Saeria Skrevet 23. august 2006 #13 Skrevet 23. august 2006 Gratulerer med plass på skole. Du kommer sikkert til å klare deg så fint atte. Jeg har selv tatt op fag, og selv om det av og til var kjipe oppgaver vi fikk utdelt så var uttellingen når alt var over verdt alt strevet! Jeg fikk tross alt plass på det studiet jeg ønsket. Lykke til!
Cuba Skrevet 24. august 2006 Forfatter #14 Skrevet 24. august 2006 Nå har det blitt sånn at jeg ikke kommet til å gå likevel da men.. Av forskjellige grunner.. Men jeg bare ringte til en videregående skole jeg. Vet de har allmennfaglig påbygning der på dagtid..
Gjest gjesta Skrevet 24. august 2006 #15 Skrevet 24. august 2006 Skal du ikke ta noen fag i det hele tatt? Jeg brukte NettGymnaset, og det hjalp motivasjonen min opp fra et ikke-eksisterende nivå til et stå-nivå, i alle fall.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå