Gå til innhold

Lunsj på torsdag. Trenger hjelp


agbre

Anbefalte innlegg

På torsdag skal jeg ha lunsj for 6 familiemedlemmer + meg. Alderen er fra 41 til 83.

En tante er veggis, men"synder" av og til. Nå trenger jeg hjelp til å finne på hva jeg skal servere. Kan lage mat, så det står ikke på det, men har jo bare ikke fantasi :forvirret:

Er det noen der ute som har mere fantasi enn meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En god salat? Da kan du ha alle de forskjellige ingrediensene i hver sine boller og alle kan få plukke det de vil ha (og de som er vegetarianere kan la være å spise kjøtt/fisk). Godt brød til selvsagt.

Eller du kan lage et par paier, med et vegetaralternativ? De fleste paier kan jo også lage dagen i forveien og serveres kalde.

Forskjellige gode oster og typer spekemat, godt brød og smør og en enkel salat til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak (eller kjøp) et par forskjellige rundstykker/baguetter, f.eks. grove og fine, og ha masse godt pålegg? Roastbiff, laks og eggerøre, diverse oster, noe spekepølse kanskje, skinke... og tilbehør selvsagt; agurk, tomat, paprika... Kanskje ikke verdens mest spennende lunsj, men det er jo veldig godt. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en veldig god oppskrift på squash- og fetaost pai. Kan komme tilbake med oppskrift i kveld. Den kan serveres varm, lunken og kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter i spenning på oppskrift på squash og fetaost-pai. Har både squash og feta hjemme som snart må spises opp!

Endret av Cumulus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer oppskrift på squash- og fetaost pai:

Paideig:

125 g smør

3 dl hvetemel

La deigen står kjølig en halv time før den trykkes ut i en form på 28 cm. Forstek paiskallet på 225 grader i ca 10 min. Hvis du har tid er det fint å sette formen i kjøleskapet i 20 minutter før den forstekes.

Fyll:

300 g fetaost - gjerne en blanding av mild (Apertina) og gresk fetaost

3 egg

2 dl melk

1/2 ts salt og 1 krm pepper

4 ss pesto

1/2 squash

Smuldre fetaosten i paiskallet. Bland sammen egg, melk salt, pepper og pesto og hell blandingen over fetaosten. Skjer squashen i tynne, tynne skiver. Legg squashskivene i et pent mønster på toppen av paien. Pensle med en god olivenolje. Stek paien i 30 minutter på 200 grader.

Ovner er forskjellige, men 190 grader i litt over 30 grader er fint hos meg. Da er den lys gyllen og stiv. Følg ekstra godt med første gang du lager den hos deg....

Endret av Prinsesse på erten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...