Gå til innhold

Stress

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva hjelper mot stress? Er helt rådløs etter å ha prøvd det meste av gode råd og midler som finnes på markedet. Jeg ønsker ikke å benytte reseptbelagte medisiner pga tilvenningsfare, og de som er reseptfrie hjelper overhodet ikke på meg.

Trener 3-4 ganger pr. uke, også yoga og pilates. Det hjelper der og da, men straks etter er jeg like stressa igjen. Hvordan skal jeg få slappet av, meditering er ikke noe for meg pga konsentrasjonsvansker.

Så hva gjør jeg, noen superdupre gode råd å få her? Trenger virkelig hjelp, er helt overstressa hele tida og det ødelegger livet og tilværelsen for meg. :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hva hjelper mot stress? Er helt rådløs etter å ha prøvd det meste av gode råd og midler som finnes på markedet. Jeg ønsker ikke å benytte reseptbelagte medisiner pga tilvenningsfare, og de som er reseptfrie hjelper overhodet ikke på meg.

Trener 3-4 ganger pr. uke, også yoga og pilates. Det hjelper der og da, men straks etter er jeg like stressa igjen. Hvordan skal jeg få slappet av, meditering er ikke noe for meg pga konsentrasjonsvansker.

Så hva gjør jeg, noen superdupre gode råd å få her? Trenger virkelig hjelp, er helt overstressa hele tida og det ødelegger livet og tilværelsen for meg.  :tristbla:

Høres ikke greit ut... :klem: Jeg var også fryktelig stressa en periode, gikk til legen og fikk tilbud om antidepresiva men takket nei til det. Årsaken til stresset mitt var nok dårlig forhold til samboen og jobben min. Så jeg gjorde det slutt med samboeren og byttet etterhvert jobb. Det hjalp en hel del og jeg har gradiv klart å slappe mer av. Men den siste tiden har jeg blitt værre igjen. Har vært urolig hele tiden og ikke klart å konsentrere meg om noe som helt. Gikk til legen igjen og hun mente at jeg hadde en kjemisk ubalanse i hjernen og skrev ut Cipralex til meg. Siden det nå ikke er NOE i livet mitt som skulle tilsi at jeg skulle være stressa så tror jeg faktisk at det med "kjemisk ubalanse" stemmer så jeg har gitt medisinene en sjange. Har brukt de noen dager nå og forandringen er helt utrolig!!! Tenker roligere og føler meg roligere.

Tror kanskje det kan skje endringer i hjernen om man er veldig stressa over lengre tid og da kan kanskje medisiner være løsningen. Jeg ble iallefall drittlei av å ha det jævlig selv om jeg gjorde alt for å få det bedre...

Skrevet

Betablokkere kan være et alternativ da. Men uansett ville jeg ikke brukt "drugs" over lenger tid.

Gjest Elfrida
Skrevet

Vet du hva som gjør deg stressa da? Svaret ligger kanskje der.

Gjest mariQua
Skrevet

Altså - du må jo gjøre noe med HVORFOR du ser stressa. Stress er ingen sykdom.....

Når du er for stressa til å meditere, så er det kanskje akkurat noe sånt du trenger?

Skrevet

Som de andre sier er det viktig å kartlegge hvorfor du er så stressa, og finne ut hvordan du kan lette på dette. Stress kommer når man er overveldet av oppgaver, og ikke takler dette. Så enten må man minske på oppgavene, eller så må man finne nye mestringsstrategier. Jeg vil annbefale at du oppsøker psykolog i en kort periode for å hjelpe til å få mer orden på hverdagen og innse at du ikke trenger å klare alt.

Videre er det veldig viktig at du fortsetter å trene som du gjør. Du sier det ikke hjelper stort utenom akkurat da, men tenk så godt kroppen din har av de fire pausene i uka likevel. Du vet jo ikke hvor viktig disse treningene egnetlig er siden du ikke opplever å være for uten. Trening gir mye energi og uten treningen ville du kanskkje vært enda mer stresset.

Som nevnt stress er ingen sykdom, men fororsaket av en livssituasjon. Livssituasjonen sin kan man mer eller mindre få kontroll over, enten ved å forandre den eller utvkikle nye mestringsstrategier

Lykke til.

Skrevet

Skaff deg en hund. Kjæledyr hjelper mot stress, i følge diverse studier.

Skrevet

Jeg er superstressa fra tid til annen, og det som hjelper meg er å gå turer. Det klarner rett og slett huet, jeg tenker bedre. Og får gode ideer til hvordan stresse ned.

Er du stressa hele tiden, du?

Skrevet
Betablokkere kan være et alternativ da. Men uansett ville jeg ikke brukt "drugs" over lenger tid.

Hvordan kan Betablokkera hjelpe mot stress? :forvirret:

Skrevet

Så hva gjør jeg, noen superdupre gode råd å få her? Trenger virkelig hjelp, er helt overstressa hele tida og det ødelegger livet og tilværelsen for meg.  :tristbla:

For meg hjelper det å fiske med stang fra brygga. Meg, havet, fisken og lydene.

Skrevet
Hvordan kan Betablokkera hjelpe mot stress? :forvirret:

Stress utløser bla kortisol, nor adrenalin og adrenalin. Betablokkere virker på nor + adrenalin reseptorer.

sakset fra fra felleskatalogen: Virkningsmekanisme: Konkurrerende hemming av katekolaminer ved adrenerge betareseptorer i hjerte-karsystemet. Ved reduksjon av hjertefrekvens og kontraktilitet nedsettes hjertets arbeid og derved også oksygenbehovet.

betablokkere har/er også avogtil brukt mot angstplager, migrene etc.

En børveie opp mot bivirkningen av medisiner før en tar slike preparater i bruk, og selvfølgelig behovet for det.

Gjest mariQua
Skrevet

Jeg synes det er helt vanvittig om folk medisineres mot stress. Hjelpes...

Skrevet
Jeg synes det er helt vanvittig om folk medisineres mot stress. Hjelpes...

Er vel ikke det hvis det er unormalt mye stress. Eller stress som ikke gir seg etterhvert?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...