Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det med bensinpenger når dere får skyss med andre? Regner dere ut forbruket og deler på antall personer i bilen? Eller lar dere være å regne med sjåføren? Bruker dere statens satser? Eller betaler dere det dere sparer på å ikke ta offentlig kommunikasjon?

Grunnen til at jeg spør er at jeg fikk sitte på med en kollega på en 8 mils tur (tur/retur). Han hentet meg på døren og kjørte meg helt hjem, men det var ingen omvei for ham. Jeg betalte ham noe, men er usikker på om jeg betalte for lite. Hva vil dere si er "reglene" for dette? Hadde det vært meg som hadde kjørt ville jeg ikke hatt betaling siden jeg likevel skulle den veien, men i dette tilfellet sparte jeg jo en del på at jeg slapp å ta toget. Vi tjener begge to penger, så det er egnetlig ikke det økonomiske som er problemet, mer det "prinsipielle".

Hilsen Lille meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer nok an på situasjonen... dersom jeg blir spurt om noen kan få sitte på tar jeg det som en selvfølge at vi deler på bensinen. Dersom jeg spør om noen vil sitte på, regner jeg ikke med å få betalt, men kjekt likevel dersom vedkommende betaler.

Når jeg regner ut hva jeg skal ha på diverse turer (feks til og fra stevner og konkurranser) beregner jeg med meg selv (selv om jeg er sjåfør) dersom jeg skal delta selv. Er jeg bare sjåfør, må passasjerene betale gildet selv. Samtidig må man være innen rimelighetens grenser.. spesielt dersom det er unger/ ungdom man snakker om da.. :) Evt ferger/ bompenger kommer i tillegg.

Hadde du sittet på med meg i 8 mil, ville jeg regnet slik: 8 mil x 15kr pr mil i bensin mv = 120kr. Delt på begge to er dette 60kr.

Skrevet

Jeg ville sakt at det kommer helt ann på hvor mye dere tjener. Selv hadde jeg betalt havlparten av bensinpengene, med mindre dette var så lite at det ikke utgjorde noen særlig utgift. Som sakt tjener dere begge godt hadde jeg nok takket for turen og slengt med at jeg kunne gjøre en tjeneste tilbake en gang, laget en liten middag som takk for turen (om vi kjennte hverandre så godt) el. 16 mil alt i alt er jo ikke så langt heller at det krever en stor takk mener nå jeg.

Når vi kjører forventer jeg at passasjerene deler regningen på antal i bilen, men vi er studenter og når de sitter på er det på lange turer, på over 25 mil en vei. Hadde jeg vert i arbeid hadde jeg ikke forventet annet en et takk for turen eller muligens at de betalte hele turen en gang i fremtiden etter å ha sittet på et høyt antall ganger ganger.

Skrevet
Hvordan gjør dere det med bensinpenger når dere får skyss med andre? Regner dere ut forbruket og deler på antall personer i bilen? Eller lar dere være å regne med sjåføren? Bruker dere statens satser? Eller betaler dere det dere sparer på å ikke ta offentlig kommunikasjon?

Grunnen til at jeg spør er at jeg fikk sitte på med en kollega på en 8 mils tur (tur/retur). Han hentet meg på døren og kjørte meg helt hjem, men det var ingen omvei for ham. Jeg betalte ham noe, men er usikker på om jeg betalte for lite. Hva vil dere si er "reglene" for dette? Hadde det vært meg som hadde kjørt ville jeg ikke hatt betaling siden jeg likevel skulle den veien, men i dette tilfellet sparte jeg jo en del på at jeg slapp å ta toget. Vi tjener begge to penger, så det er egnetlig ikke det økonomiske som er problemet, mer det "prinsipielle".

Hilsen Lille meg

Den tiden dette var aktuelt for meg, så brukte jeg vanligvis å tilby meg å betale det samme som en buss-/tog-billett hadde kostet på den samme strekningen.

Jeg vet ikke om det finnes noen regler på dette...

Min venninne bruker å regne ut 1 liter pr.mil dele dette på antall passasjerer. Hun er ikke med i regnestykket, fordi hun "betaler" for slitasje, forsikring osv...

Jeg synes det er greit å få betalt hvis det påkommer merutgifter p.g.a passasjeren (bompenger eller lignende), men tar vanlligvis utgangspunkt i at "den ene tjenesten er den andre verd", og neste gang kan det være jeg som behøver skyss...

Skrevet

For å utdype dette ene tilfellet så skulle vi reise fra Gardermoen i jobbsammenheng. Jeg spør om vi skal spleise på en drosje til flytoget hvorpå han sier han skal kjøre og spør om jeg vil sitte på. Så det stort sett snakk om en engangshendelse.

Vi tjener begge godt (og sikkert omtrent like mye), så jeg har råd til å betale hva det måtte være, men jeg er mer interessert i hvordan folk tenker. Ser at Festus og jeg er enige i utregningen her. Antall mil * bensinprisen / antall personer i bilen.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Ellers er jeg enig i at spesielle utgifter som ferge, parkeringshus osv. bør deles på når det utgjør en stor del av reiseutgiften. Men i mitt tilfelle var det intet slik.

Hilsen Lille meg

Skrevet (endret)

Jeg var i en periode med på samkjøring da jeg studerte, og alle hadde bil bortsett fra meg, pluss at jeg satt på med ei et lite stykke ekstra hver dag. Jeg skulle da betale for meg, mens de andre "betalte" stort sett ved å stille med bil på omgang.

Vi skulle gjøre opp på slutten av skoleåret og delte utgiftene på alle passasjerene. Vi betale pr ltr bensin etter gjeldende bensinpris og utifra antall mil som ble kjørt.

Vi hadde ikke lagd noen avtale på forhånd, og det skulle vi ha gjort, for da vi kom til oppgjøret så viste det seg at hun som hadde den nyeste bilen av oss krevde at vi andre skulle være med på å betale på forsikringen og slitasjen på hennes bil - siden hennes bil var mye dyrere å ha enn de andres! :hakeslepp:

Det ble ikke noe av det.

Når jeg sitter på med noen for en gangs skyld, så betaler jeg gjerne litt i overkant av hva turen egentlig koster - bare som takk for tjenesten.

Men om det blir over en periode, så syns jeg det er rimelig at bensinutgiftene deles på alle passasjerene - evt. ikke sjåføren som stiller med bil.

Endret av Kverula
Skrevet
Hvis jeg tilbyr meg å kjøre noen et sted, betyr det at jeg tilbyr meg å gjøre det gratis. Tar aldri penger for å gi noen skyss.

Hvis jeg sitter på noen og de vil ha penger for det, så betaler jeg det de beregner. Så lenge det stemmer sånn omtrentlig, bryr jeg meg lite om hvordan det regnes ut eller om det stemmer på en prikk.

:Nikke: Jeg har aldri tatt en krone for at noen skal få sitte på med meg. Har vel betalt noen for å få sitte på, men da sitter jeg ikke på med de igjen, for å si det sånn ;)

Skrevet
Den tiden dette var aktuelt for meg, så brukte jeg vanligvis å tilby meg å betale det samme som en buss-/tog-billett hadde kostet på den samme strekningen.

Dette synes jeg var litt for generøst! Jeg synes man skal betale det man "koster" å sitte på. Carry your own weight for å si det sånn. Og litt til som takk til sjåføren:)

Ellers synes jeg nesten man like gjerne kan ta toget eller bussen. Litt av vitsen er jo at begge to (eller flere) får selskap på turen, og at begge parter sparer på det!

Når vi kjører flere sammen på tur pleier ikke vi å regne med sjåføren. Har aldri diskutert det så mye, men de stiller jo med bilen, forsikring og alt, og kjører hele turen, mens vi kan sove/slappe av (jeg er som regel passasjer..) ;)

Vi spleiser da roughly på bensinen, som regel litt i overkant, som takk for turen. Mens bompenger og fergeutgifter som regel deles på alle mann/kvins i bilen.

Skrevet

Glemte jo å skrive at det kommer jo litt an på hvem det er også, som flere her har skrevet. Er det naboen som min datter sitter på med til trening to ganger i uka/ annenhver uke el. blir det noe helt annet enn når en kollega/ nabo jeg ikke har mye å gjøre med (slik at det kan bli "vennetjenester") skal sitte på. Jeg er også med på at "den ene tjenesten er den andre verdt", så får man finne ut om det blir "rettferdig" (sånn cirka) fordeling gjennom året.

:)

Skrevet

Siden jeg ikke drikker har jeg ofte vært den som har hatt bil i forskjellige sammenhenger og stport sett synes jeg det er helt uproblematisk at folk sitter på. Det er stort sett bare koselig, og det er hyggelig å kunne gjøre folk en tjeneste. Jeg forventer ikke at folk skal betale for seg, men forventer kanskje at de skal betale bompenger o.l (Om ikke det er veldig mye da)

Men jeg har flere ganger opplevd at en barndomsvenninne forventer at jeg skal både hente henne før festen, og kjøre henne hjem etterpå, selv om det ikke er den veien jeg ellers skal. Og det synes jeg er irriterende når det skjer gang på gang. Om det passer, er det jo en ting, men det er jo slett ikke alltid at det gjør det. Det blir for eksempel for dumt å reise tidlig fra en fest fordi man skal på jobb dagen etterpå. Også bruker man en time ekstra på hjemveien fordi man skal kjøre hjem flere venninner som bor på andre sida av byen.

Skrevet

Jeg er av dem som fint klarer og dra på en fest uten å drikke alkohol, og kan godt kjøre noen hjem. Men jeg vet at neste gang er det kanskje jeg som sitter på, så da går det "opp i opp", selv om det ikke er de nærmeste vennene mine. 15-20-30km ekstra er ikke noe problem en gang i blant. At noen "krever" eller regner med at noen er sjåfør synes jeg faktisk er ganske frekt!

Fortell venninna di neste gang at det ikke passer.. hun kan sikkert få tak på en taxi hun som mange andre! Bompenger for seg selv synes jeg man uansett skal betale, så lenge det er samme person som kjører "hele tiden". Gjerne også spleise på bompengene for bilen, taxien hadde kostet mer enn de tierne...

Skrevet

Jeg kjører gjerne hjem andre uten å tenke på betalingen for det slik flere skriver, også selv om det kan gå i min "disfavør" (altså at jeg kjører flest ganger).

Problemet mitt kan være at jeg tenker at dette skal jeg ikke betale for siden sjåføren likevel skal samme vei, men sjåføren kan ha en annen oppfatning. Og da er det dumt å bli sett på som gnien når det mer er et utslag av tankeløshet. Men dette var mer et problem da vi var studenter og jeg ikke kunne bidra så mye med kjøring.

Hilsen Lille meg

Skrevet
For å utdype dette ene tilfellet så skulle vi reise fra Gardermoen i jobbsammenheng. Jeg spør om vi skal spleise på en drosje til flytoget hvorpå han sier han skal kjøre og spør om jeg vil sitte på. Så det stort sett snakk om en engangshendelse.

...men da får han vel kjøregodtgjørelse fra jobben?

Skrevet
...men da får han vel kjøregodtgjørelse fra jobben?

Jeg spurte om han kom til å skrive kjøregodtgjørelse før jeg tilbød meg å bli med på spleisen, men han svarte at det var så lite så det gadd han ikke. Så da ga jeg ham en femtilapp, men ble altså litt usikker på om det var for lite.

Hilsen Lille meg

Skrevet

16 mil er omtrent 160 kroner i bensinutgifter. Det er da ikke så mye å dele på egentlig, særlig når han skulle kjøre i utgangspunktet....

Hadde han skulle kjøre for å hente deg hadde det vært noe annet ;)

Gjest Cosmic Girl
Skrevet (endret)

Jeg er den eneste i vennegjengen som har bil, og har hatt det nå i snart 6-7 år. Venner har sittet på med meg gjennom hele denne perioden uten at jeg har hatt noen å sitte på med til gjengjeld, men jeg har aldri vært inne på tanken om å be de om penger!

Dersom vi reiser sammen på tur og det sitter mange på i bilen, da vil det være naturlig at man spleiser. Da ville jeg nok også inkludert meg selv i regnestykket.

Ville synes det var ganske smålig dersom jeg hadde sittet på med noen, og de hadde bedt om bensinpenger! Tror nok ikke jeg hadde sittet på med vedkommende flere ganger da, nei.

Synes man bør passe seg for å bli smålige på alt mulig!

Men det å tilby penger etter en kjøretur, er forsåvidt en hyggelig gest. Man da bør sjåføren være så stor at h*n takker nei, med mindre det er en spesiell grunn til at passasjeren bør være med og spleise

Endret av Cosmic Girl
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Det kommer helt an på. Hvis det er en kort tur, det ikke er noen omvei for sjåføren og h*n likevel skal den veien, så pleier ikke vi å betale hverandre. Men hvis vi avtaler å dra et sted sammen (lengre tur), og tar hans/hennes bil istedenfor å ta bussen, så tilbyr jeg meg å betale.

Hvis jeg krysser landet i bil sammen med andre, pleier vi å spleise på bensinen. Vi er studenter, og en ekstra passasjer kommer kjærkomment med økonomisk sett, i tillegg til det sosiale.

Skrevet
Hadde du sittet på med meg i 8 mil, ville jeg regnet slik: 8 mil x 15kr pr mil i bensin mv = 120kr. Delt på begge to er dette 60kr.

Herregud, det finnes vel måte på og skulle regne på hver eneste krone! :hakeslepp:

8 mil er langt, og jeg hadde dytta et sted mellom 3-500 kr ned i lomma til personen, enten denne ville ta seg betalt eller ikke!

Hva ville du betalt for taxi samme veien? Det er rimelig komfortabelt med bil, og lett og utnytte slike ting. Ikke sjelden blir det en vane etterhvert, og sjåføren tør kanskje ikke si i fra.

Uansett om noen skal samme veien eller ikke regner jeg dette som en uskreven regel.

Det er noe annet hvis man er veldig gode venner, og kjører sammen ofte. Da kan det være slik at noen ganger betaler den ene, andre ganger den andre.

Ellers er det fullstendig uhørt og komme med lommerusk (da snakker jeg om de ca 60 kr, og endel mer enn det også).

Da kan man like gjerne la være, eller si at man skylder vedkomne en tjeneste.

Blir helt flau på deres vegne her!!!

Skrevet

Jeg syns ikke man trenger betale bensinpenger om man får sitte på et sted. Men det er kanskje greit at de som sitter på betaler bom eller parkering, kjøper en brus eller en kaffe eller lignende.

Ellers heter det seg at bensinutgiftene er halve kostnaden, så hvis man først skal betale, så bør pasasjerene betale hele bensinutgiften.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...