Gå til innhold

Hva bør jeg ha av matvarer?


Gjest Bibbe

Anbefalte innlegg

Nå endelig har jeg flyttet ut sammen med kjæresten min (måtte bare skryte litt)

Så er det dette med maten da, vil prøve å spise litt sunt.

men vil ikke være sånn at jeg bare spiser kaninfor.

Men hva mener dere jeg bør ha av matvarer?

sånn til forkjellige måltider, og hva er lurt å ha i tilfellet?

Har dere oppskrifter på enkle med smakfulle oppskrifter?

Vi har 2 ganger kjøpt sånn "toro boks"

med forkjellige middager.

Som du bare ska kjøpe ekstra kyllingkjøtt eller noe.

De er utrolig gode, spesielt tiki masala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenk på hva du var vant til å ha tilgjengelig i skapene da du bodde hjemme ! For eksempel diverse krydder,sauser, pasta, mel, sukker osv. Alt dette kommer du en eller annen gang til å trenge. Det jeg gjorde da jeg flyttet sammen med kjæresten min for to år siden, var å kjøpe litt etterhvert. Da slipper du den store engangsutgiften det er å fylle opp skapene.

Gratulerer som samboer forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kjøp MER tika masala så kommer jeg på besøk :Hehe:

Haha, du gjør vel det :D

Jeg er din matmaskin, for vi spiller super mario til vi skriker å griner for det går så fort :legrine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er somaliabarn som sitter og ser dere spise middag!

Dere bør kjøpe grønn pasta! Den er go den! Og steike pannekuker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskej det!

Det blir ikke noe middag først onsdag uansett, for jeg ska jobbe heeele dagen!

Men da sk lvi ha joikakuker, det er gøy :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å ha hermetikk som tomater, bønner, mais osv. (Men ferskt er jo selvsagt alltid best.) I tillegg til mel, sukker, tørrgjær og andre bakevarer. Så du kan lage pizzabunner, pannekaker og slikt.

Andre basisvarer som ris, pasta. Og kjøpe inn noe du kan ha i fryseren, som kjøttdeig og kyllingfileer.

Da burde du ikke sulte på søndager når butikkene er stengt og du er blakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er smart, jeg jobber forkjellige dagen hver uke, så jeg går så surr i dagene,og vips så er det søndag.

Vi har en søndagsåpen butikk ikke langt fra her, men det ike mye å veldige mellom der, så det er jo en god i ide..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo veldig an på hva du liker også da. Men hvis du er som meg så går det kanskje mye i halvfabrikata? TORO sin Chicken Curry er veldig god. Men sånn pakke med Tikka Masala, er det komplett med ris? For jeg skulle tro at det ikke blir så veldig økonomisk i lengden...? Jeg anbefaler deg i alle fall å kjøpe inn en stor pose med jasminris el.l. (billig på Rema1000), og så kjøpe et glass med Tikka Masala saus, enten fra TORO eller Uncle Ben's (min favoritt) eller hva som finnes. Kan hende det er mer økonomisk i lengden?

Ellers bør du sikkert ha pasta og spagetti i hus, billig pasta på Europris, og tørrpasta er jo tørrpasta uansett pris.

Anbefaler også å kjøpe kjøtt på tilbud som du kan ha i fryseren. Hvis du ikke har fryseboks, men bare sånt kombiskap f.eks. så kan du når du har kjøpt noen pakker kjøttdeig flytte kjøttdeigen over i fryseposer uten papiret selvsagt) og så klemme de flate. Da sparer du plass i fryseren, samt den tiner raskere når du har glemt å ta opp middagsmaten før jobb.

Men mitt generelle tips er å tenke gjennom hva du spiser, og hvis du ikke har peiling på hvor du skal begynne, så går det jo an å ta noen timer i en større matvarebutikk (Mega eller Obs f.eks.), så får du vel masse inspirasjon.

Men matprat.no eller et søk her inne i mat-forumet er også en god start. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo veldig an på hva du liker også da. Men hvis du er som meg så går det kanskje mye i halvfabrikata? TORO sin Chicken Curry er veldig god. Men sånn pakke med Tikka Masala, er det komplett med ris? For jeg skulle tro at det ikke blir så veldig økonomisk i lengden

Ja, følger med ris.

Nå har jeg kjøpt det 2 ganger, men alle sånne halvfabrikata kan jo umilig være økonomsk :sjenert:

Men takk, for alle svar!

og når jeg får lønning om 2,5 uke ska jeg handle mat :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...