Gå til innhold

Samvær og reisetugifter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter en forhastet rettsavgjørelse i fjor sommer har barna til min samboer vært hos oss annanhver helg. Det er hyggelig og hadde det ikke vært for at barna bor så langt unna at de må fly, så hadde det nok vært bedre for alle parter. Vi er nå i den situasjone at barna ikke har med seg noen ting til samværene og mor betaler ikke sin del av reiseutgifter.

Kostnaden for å se barna er nå så høy at vi er kronisk blakke.

Nå venter en ny rettssak om omsorgen, kan det der argumenteres at mors manglende betaling er forsøk på samværsnekt?

Finnes det noen mulighet for å få inn disse pengene i etter tid? Så vidt jeg har forstått må man gå til sak, men når det gjelder andre økonomiske saker så går jo de vanligvis via forliksrådet som er en mye mindre kostbar prosess.

Det skal også sies at det var mor som flyttet til en annen del av landet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Etter en forhastet rettsavgjørelse i fjor sommer har barna til min samboer vært hos oss annanhver helg.  Det er hyggelig og hadde det ikke vært for at barna bor så langt unna at de må fly, så hadde det nok vært bedre for alle parter.  Vi er nå i den situasjone at barna ikke har med seg noen ting til samværene og mor betaler ikke sin del av reiseutgifter.

Kostnaden for å se barna er nå så høy at vi er kronisk blakke.

Nå venter en ny rettssak om omsorgen, kan det der argumenteres at mors manglende betaling er forsøk på samværsnekt?

Finnes det noen mulighet for å få inn disse pengene i etter tid?  Så vidt jeg har forstått må man gå til sak, men når det gjelder andre økonomiske saker så går jo de vanligvis via forliksrådet som er en mye mindre kostbar prosess.

Det skal også sies at det var mor som flyttet til en annen del av landet.

SPiller ingen rolle hvem som flyttet hvor, det eneste som spilelr noen rolle er hva som står i samværsavtalen som din samboer og eksen har inngått.

Skrevet

Bortsett fra rettsavgjørelsen, finnes det ikke noen samværsavtale, de som har vært tidligere har moren først skrevet under på og deretter ikke godtatt. Det står ikke noe der om betaling av reiseutgifter, men det står jo i loven.

Skrevet

Det er riktig at dere må gå til sak for å få tilbake penger til reiseutgifter hvis dere har lagt ut. Jeg antar at dere har alle kvitteringer. Mulig dere også bør sende rekomandert brev, men e-mail kan utifra det jeg kjenner til legges frem som bevis i saker som dette.

Å nekte å betale reiseutgiftene var en ny metode for å trenere samværet som jeg ikke har hørt eksempler på tidligere, men som tydligvis kan brukes med hell og som har ligget som en latent bombe lenge. Det gir i tillegg mor større bidrag, så det kan utvilsomt ligge baktanker bak en slik betalingsnekt uten at jeg kan si at det er bevist.

Om mor kan sansynliggjøre at hun ikke har penger til reiseutgiftene kan resultatet bli at samværet blir begrenset av domstolene til et nivå hun kan klare å betale. I så tilfelle tror jeg barna og far er best tjent med å få mor til å betale mest mulig og at far kan betale reisen alene f.eks. 1 gang/mnd.

En oppegående advokat på familiesaker vil kunne gi bedre råd i en slik sak.

Skrevet
Det er riktig at dere må gå til sak for å få tilbake penger til reiseutgifter hvis dere har lagt ut. Jeg antar at dere har alle kvitteringer. Mulig dere også bør sende rekomandert brev, men e-mail kan utifra det jeg kjenner til legges frem som bevis i saker som dette.

Å nekte å betale reiseutgiftene var en ny metode for å trenere samværet som jeg ikke har hørt eksempler på tidligere, men som tydligvis kan brukes med hell og som har ligget som en latent bombe lenge. Det gir i tillegg mor større bidrag, så det kan utvilsomt ligge baktanker bak en slik betalingsnekt uten at jeg kan si at det er bevist.

Om mor kan sansynliggjøre at hun ikke har penger til reiseutgiftene kan resultatet bli at samværet blir begrenset av domstolene til et nivå hun kan klare å betale. I så tilfelle tror jeg barna og far er best tjent med å få mor til å betale mest mulig og at far kan betale reisen alene f.eks. 1 gang/mnd.

Her synes jeg helt ærlig det er for få opplysninger til å påstå at det er samværstrenering som ligger til grunn for manglende betaling av reiseutgifter. Det kan være mange grunner til at mor i dette tilfelle ikke vil betale reisekostnader. Betaler faren bidrag i det hele tatt, er bidraget såpass lavt at reisekostnadene overskrider evt. bidrag, hvordan har de bedt om å få dele reisekostnadene, mm. Det er mange spørsmål. Og hvorfor er ikke reisekostnadene nevnt i dommen?

Og siden det ligger en dom til grunnlag for samværet blir ikke bidraget mindre uansett om mor trenerer eller ikke, det vet du også Far til 2.

Skrevet
Her synes jeg helt ærlig det er for få opplysninger til å påstå at det er samværstrenering som ligger til grunn for manglende betaling av reiseutgifter. Det kan være mange grunner til at mor i dette tilfelle ikke vil betale reisekostnader. Betaler faren bidrag i det hele tatt, er bidraget såpass lavt at reisekostnadene overskrider evt. bidrag, hvordan har de bedt om å få dele reisekostnadene, mm. Det er mange spørsmål. Og hvorfor er ikke reisekostnadene nevnt i dommen?

Og siden det ligger en dom til grunnlag for samværet blir ikke bidraget mindre uansett om mor trenerer eller ikke, det vet du også Far til 2.

Det er snakk om en mor som flytter til en annen kant av landet med barna.

Det er snakk om en rettsak som ble gjennomført for at far skulle få opprettholdt kontakten med barna.

Det er snakk om en mor som nekter å betale reiseutgifter.

Det står ikke eksplisitt at det er snakk om samværstrenering, men det er jammen ikke langt unna.

Bidraget blir mindre om samværet kommer i en annen samværskattegori. Det vet du også gjest.

Skrevet
Det er snakk om en mor som flytter til en annen kant av landet med barna.

Det er snakk om en rettsak som ble gjennomført for at far skulle få opprettholdt kontakten med barna.

Det er snakk om en mor som nekter å betale reiseutgifter.

Det står ikke eksplisitt at det er snakk om samværstrenering, men det er jammen ikke langt unna.

Bidraget blir mindre om samværet kommer i en annen samværskattegori. Det vet du også gjest.

Jo jeg vet at når samværet er mindre så blir også bidraget i en del tilfeller høyere. Men ikke når det foreligger en dom på samvær, det vet også du Far til 2.

Du tar mange forbehold her som ikke står i hovedinnlegget. Du tilegger alltid en mor skjulte agendaer uten at du har belegg for det.

Skrevet

Hvem har råd til å betale flybilletter for barn annenhver helg? Ikke jeg iallefall.

Skrevet (endret)

Jeg har en eks som ikke vil være med på å betale reisepenger. Har gitt han beskjed om at jeg ikke kommer til å kjøre datteren vår dit, (Det er alltid jeg som kjører og henter) før reisepenger er satt inn på konto.

Vi skal betale like mye hver, noe han ikke vil være med på.

Endret av Annie
Skrevet

Hele løsningen mht reisekostnader skulle vært lagt inn under bidragsordningen synes jeg. Dette har jeg påstått tidligere også.

Om samværsforeder ikke har råd til å ta sin del av reisekostnadene må dette legges til i bidraget.

Når bostedsforelder ikke har råd til å betale sin andel må dette trekkes fra i bidraget.

Skrevet

Dette er jeg veldig enig i Far til 2.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Rettsavgjørelsen som sier at det skal være samvær annenhver helg ble tatt av retten uten partene tilstede i påvente av rettssak, vi har klart å betale for flybilletter frem til nå, men det har vært på bekostning av mye annet.

Nå venter vi på at ankesaken skal opp (far fikk omsorgen i første instans, men de bor hos mor til anken kommer opp).

Mor har ikke god økonomi, men det har ikke far heller for tiden. Han betaler bidrag og alt barna trenger av klær og utstyr hjemme hos ham.

Utgiftene på barna det siste året overstiger det mange arbeidstagere har utbetalt. Vi kommer til å prøve å få med noe om reiseutgifter i ankesaken, men uansett hva retten kommer frem til så blir ikke det tilbakevirkende.

Skrevet

Nå har jeg heldigvis aldri havnet i retten og skal derfor være forsiktig med å uttale meg bastant om saken. Men det synes rent ovefladisk som at far stiller sterkt i denne saken.

I deres tilfelle har altså moren flyttet så langt at samvær blir vanskelig.

Barna er blitt fratatt sitt trygge etablerte miljø.

Mor betaler ikke sin andel av reisekostnadene.

Ihht enkelte her inne koster det det mer å ha barn enn det en får i støtte, så i slike situasjoner vil mor få bedre økonomi ved å være alene, og barna bedre økonomi ved å bo hos far.

Far har virkelig vist vilje til å følge opp samværet maksimalt selv om han har måttet betale alle reisekostnader alene.

Saken er likevel ikke "opplagt" ettersom mor har et annet kjønn (nå blir det sikkert sterke reaksjoner mht min påstand), men praksis tilsier at barn svært ofte blir boende hos mor.

Uavhengig av hva resultatet blir krysser jeg fingrene for at barnas behov blir ivaretatt på best mulig måte i tiden som kommer, uansett valg av bostedsforelder.

Skrevet

Jeg glemte å skrive at jeg synes mor ( i dette tilfellet) bør flytte tilbake, - uansett hvem som får omsorgen etter rettsaken. Barn bør ikke miste kontakten med en forelder såfremt det ikke er tvingende nødvendig.

Uansett den konflikten og oppvasken dere får i retten håper jeg begge aksepterer barnas rett til samvær og at de kan få en trygg oppvekst i et etablert miljø som de kjenner godt - med begge foreldrene i nærheten.

Skrevet

:frustrert::frustrert::frustrert:

Skrevet
Jo jeg vet at når samværet er mindre så blir også bidraget i en del tilfeller høyere. Men ikke når det foreligger en dom på samvær, det vet også du Far til 2.

Du tar mange forbehold her som ikke står i hovedinnlegget. Du tilegger alltid en mor skjulte agendaer uten at du har belegg for det.

:klappe:

Skrevet

Når bostedsforelder ikke har råd til å betale sin andel må dette trekkes fra i bidraget.

Og hvilken konsekvens får det? Når bidraget blir mindre så får barnet dårligere kår,. Er det det du vil, fartil2? Utrolig lite gjennomtenkt løsningsforslag du kommer med. Den eneste som ikke rammes av denne løsningen er: samværsforelderen, som i de fleste tilfeller er en mann, som allerede betaler et altfor lavt bidrag ift hva det ksoter å ha barn...

Skrevet
Hele løsningen mht reisekostnader skulle vært lagt inn under bidragsordningen synes jeg. Dette har jeg påstått tidligere også.

Om samværsforeder ikke har råd til å ta sin del av reisekostnadene må dette legges til i bidraget.

Haha, supert! Når mor har så dårlig råd at hun ikke kan betale reiseutgiftene, så er ditt forslag å gi henne ENDA dårligere råd ved å trekke fra på bidraget :ler:

Skrevet

Utgiftene på barna det siste året overstiger det mange arbeidstagere har utbetalt. 

:overrasket::overrasket:

Skrevet
mor få bedre økonomi ved å være alene, og barna bedre økonomi ved å bo hos far..

Fint, ta barna fra moren slik at hun får bedre økonomi. Hun blir sikkert veldig lykkelig over å miste barna... Er du riktig i hodet??!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...