Cata Skrevet 19. august 2006 #1 Skrevet 19. august 2006 Jada, jeg har fått med meg at furu er "ut", men begynte å filosofere litt over dette her da jeg leste noen innlegg som var veldig preget av "anti-furu". Hva er det som får folk til å skifte smak fra ett ti-år til et annet? (For i prinsippet gjelder jo spørsmålet alle trender som kommer og går.) På 90-tallet var det furu og hjemmekos som var nøkkelordet. Så kom minimalismen og shabby-chic. Men hva er galt med furubordet og bokhylla mi :klø: ? Bokhylla er jo stort sett dekket av bøker uansett. (Og bordet av blader og annet rot, men det skal vi ikke snakke så høyt om .) Regner med at om 10 år eller så er furutrenden tilbake, så jeg beholder både bokhylle og bord en stund til, tenker jeg. Men, altså, hvorfor er furu plutselig så "stygt" når det var så fint for 10 år siden ?
Usikker Skrevet 19. august 2006 #2 Skrevet 19. august 2006 Er vel som du sjøl antyder..................... moter og trender Tror jeg
Gjest prrrr Skrevet 19. august 2006 #3 Skrevet 19. august 2006 Selvfølgelig er det moter. Det er det samme med klær. Det er morsomt å tenke på at man likte at buksene satt HØYT i livet for 10 år siden For å svare konkret på hva jeg ikke liker med furu, så er det ikke så mye tresorten...men utformingen på de tradisjonelle furumøblene. Avrundete kanter og utskjæringer er ikke meg. MER Man skal visst aldri si aldri, men om jeg begynner å like furu-møbler igjen, så vil det ta lang tid.
Gjest Tanita Skrevet 19. august 2006 #4 Skrevet 19. august 2006 Jeg syns furu ser simpelt og billig ut. Jeg har aldri likt furu, kanskje fordi jeg er lei av det fra hjemme hos foreldrene hvor det er furumøbler overalt. Det er liksom så hytteaktig/utepålandet med furu. Nei, selv foretrekker jeg glassbord og at det er stilrent.
Gjest allium Skrevet 19. august 2006 #5 Skrevet 19. august 2006 Furu er ut idag fordi det var veldig in for ca. 15 år siden. Akkurat som skulderputer og høyt hår. Ingenting er så stygt som gårsdagens mote.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 19. august 2006 #6 Skrevet 19. august 2006 Om ti år kommer vi til å le av glassbord og minimalisme.
Gjest 235 Skrevet 19. august 2006 #7 Skrevet 19. august 2006 Om ti år kommer vi til å le av glassbord og minimalisme. ← Jeg har alltid ledd av glassbord... Det ser uten unntak helt bedritent ut
Gjest Gjesta Skrevet 19. august 2006 #8 Skrevet 19. august 2006 Jeg har aldri likt ubehandlet eller lutet furu. De furumøblene jeg har har jeg kjøpt eller fått av venner etter at lutafuru-trenden pluttselig var over. Er enig i at lutafuru ser billig ut, men jeg syns folierte sponplater ser 10.000 ganger mer billig og trasig ut. Furumøbler er jo finest når de er malt, i motsetning til mange andre tresorter som er pene i seg selv. Hyttestil og bonderomantikk hjemme var jo kjempepopulært rundt OL på Lillehammer. ALLE malte veggene i bonderødt, bondeblått, bondegult osv (sikkert de samme som maler over i Latte og eggehvit nå), men det er vel slik at når alle har de samme fargene og de samme møblene, tipper det til slutt over og blir harry, folkelig og dårlig smak, hvorpå de "stilbevisste" som "henger med i tiden" søker seg en mottrend, i dette tilfellet "minimalistisk" og stål/glass. Når alle tilslutt har malt egghvit og latte, blir kanskje det sett på som harry og...
Gjest Gjesta Skrevet 19. august 2006 #9 Skrevet 19. august 2006 Jeg syns det er viktig å velge hva man liker selv istedet for å velge så moteriktig hele tiden....
Gjest Gjesta Skrevet 19. august 2006 #10 Skrevet 19. august 2006 Om ti år kommer vi til å le av glassbord og minimalisme. ← Jo. Men samtidig er det noe med at riktig god design aldri blir latterlig. Jeg syns f.eks aldri et gammelt (eller nytt) kråskap kan bli latterlig, og jeg syns aldri Superelipsen kan bli latterlig.
Gjest Aerin Skrevet 19. august 2006 #11 Skrevet 19. august 2006 Jeg HATER furu, og grunnen til det er ganske enkel. Mamma har hatt et slags merkelig fohold til den tresorten. Hjemme er alt i stua av furu, med ett unntak sofaen. Tak, vegger, gulv, bokhyller, komoden, skap og bord er av furu. Skal love deg at du får dosen din med furu etter 5 minutter der inne.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 19. august 2006 #12 Skrevet 19. august 2006 Jo. Men samtidig er det noe med at riktig god design aldri blir latterlig. Jeg syns f.eks aldri et gammelt (eller nytt) kråskap kan bli latterlig, og jeg syns aldri Superelipsen kan bli latterlig. ← Et godt poeng. Men hvem pokker brød seg om designere for ti år siden? Det er påtagelig hvor mange som har blitt designinteresserte. Synes for øvrig mange nye kråskap er latterlige. Men jeg setter pris på vakre linjer og god design selv om det meste av dagens design ikke passer inn hos oss.
Gjest Gjesta Skrevet 19. august 2006 #13 Skrevet 19. august 2006 Jeg syns det er viktig å velge hva man liker selv istedet for å velge så moteriktig hele tiden.... ← Så enig! Klart man blir påvirket av mote og trender, men det er kanskje greit å prøve å finne ut hva en selv liker og hva som er praktisk og komfortabelt hos seg, også heller variere de små detaljene som ikke koster stort. Blir jo litt som med klær; sats på gode, tidløse basisplagg i god kvalitet og lek deg heller med billigere tilbehør!
Cata Skrevet 19. august 2006 Forfatter #14 Skrevet 19. august 2006 (endret) Er vel som du sjøl antyder..................... moter og trender Tror jeg ← Der lå litt av poenget mitt, ja. Et hjem skal jo innredes slik at man trives der, og visst forandres smaken litt opp gjennom livet. Det jeg synes er litt morsomt er at man synes å endre smak så brått når trendene skifter og at det man likte i går vil man slett ikke se i dag. Selv begynte jeg "voksen-tilværelsen" på 80-90 tallet og begynte med furu ganske tidlig (faktisk nettopp fordi det var billig i forhold til mye annet -penger var det jo heller smått med som student). Dermed sitter jeg med noe den dag i dag - og det kunne ikke falle meg inn å bytte ut halvparten av møbelmassen. Nå må det jo sies at jeg har vært heldig nok til å flytte en del, så resten av boligen er kjemisk fri for furu. Vil tro at furupanel på samtlige vegger ville blitt i meste laget selv for meg når jeg har de møblene jeg har. Slik jeg bor nå, så trives jeg imidlertid bedre med mitt lyse furubord enn jeg tror jeg ville gjort med allverdens bord i mørkere tresorter. Tross alt så er møblene som har fulgt meg en stund en del av det jeg betrakter som "hjem" - kanskje spesielt fordi jeg har flyttet såpass mye. Endret 19. august 2006 av Cata
Gjest Gjesta Skrevet 19. august 2006 #15 Skrevet 19. august 2006 Et godt poeng. Men hvem pokker brød seg om designere for ti år siden? Det er påtagelig hvor mange som har blitt designinteresserte. Synes for øvrig mange nye kråskap er latterlige. Men jeg setter pris på vakre linjer og god design selv om det meste av dagens design ikke passer inn hos oss. ← Og det er også et poeng. Jeg elsker f.eks funkishus, men kunne ALDRI levd i et selv (ikke hvis jeg skulle gjennomført stilen, that is). De store designklassikerne har jo alltid hatt et marked, men forskjellen er at på 90-tallet var "folk flest" fleste opptatt med lutafuru, mens nå er "folk flest" opptatt av møbler som til forveksling ligner på mange av de gamle klassikerne. (og enig med deg ang mange kråskap. Det er liksom ikke måte på... )
Gjest Hedda Gabler Skrevet 19. august 2006 #16 Skrevet 19. august 2006 Jeg syns det er viktig å velge hva man liker selv istedet for å velge så moteriktig hele tiden.... ← Tror du ikke folk velger det de liker, da? Det er jo akkurat det, at det mange liker går veldig i bølger.
Leo Skrevet 19. august 2006 #17 Skrevet 19. august 2006 Jeg har aldri likt ubehandlet/syrelutet furu fordi jeg synes det mangler glød og stjeler for mye lys, så jeg malte furumøblene på rommet mitt allerede tidlig på 80-tallet. Jeg liker forresten ikke eik heller... Minimalisme kan være fint i moderne leiligheter, men selv foretrekker jeg å blande designmøbler med loppis- og brukthandlerfunn. Jeg har vært i mange hjem som ble innredet på 60- og 70-tallet, men som fremdeles er stilige fordi eierene den gangen brukte tid og penger på interiøret og ikke bare kjøpte et ferdig oppsett fra en katalog. Slik kommer det til å være i fremtiden også. Rene IKEA-/Skeidar-/Bohus-interiører kommer til å gå av moten, mens andre ting vil holde seg.
Gjest Gjesta Skrevet 19. august 2006 #18 Skrevet 19. august 2006 Jeg har aldri likt ubehandlet/syrelutet furu fordi jeg synes det mangler glød og stjeler for mye lys, så jeg malte furumøblene på rommet mitt allerede tidlig på 80-tallet. Jeg liker forresten ikke eik heller... Minimalisme kan være fint i moderne leiligheter, men selv foretrekker jeg å blande designmøbler med loppis- og brukthandlerfunn. Jeg har vært i mange hjem som ble innredet på 60- og 70-tallet, men som fremdeles er stilige fordi eierene den gangen brukte tid og penger på interiøret og ikke bare kjøpte et ferdig oppsett fra en katalog. Slik kommer det til å være i fremtiden også. Rene IKEA-/Skeidar-/Bohus-interiører kommer til å gå av moten, mens andre ting vil holde seg. ← Enig i alt!
Gjest gjesta Skrevet 19. august 2006 #19 Skrevet 19. august 2006 Jeg har en del furu. Likte det den gangen jeg anskaffet det. Nå er jeg møkka lei. Har behov for fornyelse. Når pengepungen ikke holder så må man bare male og beise om. Blir bra det. Største problemet er vel furutrappa og kjøkkeninnredningen. Den dagen jeg gjør drastiske tiltak her i heimen så ønsker jeg design og tresorter som kan vare over tid. Hmm. Hva det vil si aner jeg fortsatt ikke. *tusler bort og beiser litt mer furu*
Gjest Gjesta Skrevet 19. august 2006 #20 Skrevet 19. august 2006 Tror du ikke folk velger det de liker, da? Det er jo akkurat det, at det mange liker går veldig i bølger. ← Jeg er vel enig i den siste setningen din. At folks mening endrer seg bemerkelsesverdig etter som årene går (les: ettersom moteskaperne forteller oss hva vi skal like) Ærlig talt, bukseseler er på vei inn igjen.......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå