Gå til innhold

Gjett hvem som sto

Anbefalte innlegg

Gjest beekeeper
Skrevet

Nemlig en nydelig, sulten bitteliten bortkommen kattunge!!

Har hatt henne inne hos meg i natt, men i morgen skal jeg gå rundt til naboene å spørre om noen savner henne.

For et sjarmtroll!! Jeg føler nesten at jeg blir litt lei meg om jeg finner eieren! :plystre:

Det som er greia er at jeg håper den ikke må bli her lenge, siden min ett år gamle katt er kjempesur på den! freser og styrer og holder på.. Kattungen er ydmyk og kosete mot henne, men hun klikker tilbake.

Klart det er frustrerende når en kattunge kommer inn i territoriet, men det får da være måte på... Noen som tror dette kan gå over om et par dager?

Forhåpentligvis finner jeg eieren da, men det kan ikke være så ille for den andre katten min å få litt sosial intelligens, mener jeg..

Åja, nå har vi tydeligvis startet jakten på "hvor ligger puppen?"

Den er tydeligvis ikke under armene mine,ikke på halsen min,og ikke i håret mitt..

Dumt for meg som er kilen..

Å, er det noe som kan smelte et hjerte så er det en kattunge!

:hjerte::hjerte::hjerte::hjerte::hjerte:

Videoannonse
Annonse
Gjest mariQua
Skrevet

Skjønner det er vanskelig, men hvis du gir den mat og greier hos deg, vil den sannsynligvis ikke tilbake til eierne sine, og det er sikkert ganske kjipt for dem. Katter lusker jo rundt de, trenger ikke være bortkomne av den grunn (med mindre det var noe galt med den, da?).

Gjest beekeeper
Skrevet
Skjønner det er vanskelig, men hvis du gir den mat og greier hos deg, vil den sannsynligvis ikke tilbake til eierne sine, og det er sikkert ganske kjipt for dem. Katter lusker jo rundt de, trenger ikke være bortkomne av den grunn (med mindre det var noe galt med den, da?).

Tingen er at (og det provoserer meg litt) jeg snakket med naboen i går, og hun sa at den hadde lusket rundt her i et par dager nå..

Jeg mener, hvis det er noen her i nærheten sin kattunge så har de ikke lett etter den engang! Vi har det åpent både foran og bak leiligheten, så om de hadde lett etter den i det siste så hadde vi garantert sett eller hørt dem.. (jeg er hjemme på dagen, samboeren på kvelden)

Ikke at jeg skal trekke for raske konklusjoner her, men jeg vil ikke levere tilbake pusen til noen som ikke tar vare på den..

Men nå tenker jeg selfølgelig det verste!

det er sikkert noen som sitter å savner den.. Håper jeg!

Tro jeg skal henge opp noen lapper rundt her i dag, så får vi se om noen tar kontakt..

Gjest beekeeper
Skrevet

Dette er en liten kattunge, 6-7 uker, og nå har den gått ute lenge og var redd når jeg fant den.. Ikke sjangs om jeg slippern fri igjen da. dessuten skal jeg nok finne eieren så fort som mulig!

Gjest mariQua
Skrevet

Det kan jo godt være at den bor et stykke unna, og at de har lett selv om naboen din ikke har fått det med seg. Er bare litt opptatt av dette, siden jeg selv har opplevd at folk med bare gode intensjoner har 'stjålet' kattene mine fordi de synes det er så koselig å ha dem der... De fleste katter kommer hjem igjen om de blir sultne/har behov for det, og hvis man da fjerner det behovet, minsker sjansen for at de snur nesa hjemover også.

Men vi får håpe det ordner seg etter at du har hengt opp lapper, hvis du er bitt av basillen er det jo en smal sak å skaffe seg en egen, liten kattesak. :)

(Jeg vil også ha... :hjerte: )

Skrevet (endret)

Jeg har også opplevd dette. En liten, søt og kontaktsøkende kattunge kom til meg da jeg bodde landligere til. Jeg spurte ungene i nabolaget om de visste hvem som eide den. Ingen visste. Jeg tok en ringerunde på dørene: Ingen kjente den... Hva gjør man da ?

Jeg gikk resolutt til innkjøp av "kattunge-ting" ! Leker, mat og sandkasse. Jeg er ikke snau når jeg først får en idè i hodet. Den skulle i alle fall ikke lide noen som helst nød, så lenge den var hos meg. ...og det var SÅ trivelig ! :)

Så satte jeg opp plakater i mils omkrets, med beskrivelse av katten.

Hadde den kanskje i to uker...så kom der en mamma med ei lita jente på døra mi og gjensynsgleden var STOR ! Det var hennes pus. De trodde de hadde mistet den for godt. Jeg hadde jo selvfølgelig begynt å knytte meg til denne lille pjusken...men visste at den nok kom til å bli hentet før eller senere. Det er jo stortsett alltid noen som eier dem og savner dem et sted.

Denne hadde klart å gå ganske langt bort fra hjemmet sitt, så gi ikke opp om det ikke virker som om "din" katt har noen som leter akkurat i nabolaget ditt.

Min historie endte godt, heldigvis. ;)

Endret av Elmaand
Gjest beekeeper
Skrevet
Det kan jo godt være at den bor et stykke unna, og at de har lett selv om naboen din ikke har fått det med seg. Er bare litt opptatt av dette, siden jeg selv har opplevd at folk med bare gode intensjoner har 'stjålet' kattene mine fordi de synes det er så koselig å ha dem der... De fleste katter kommer hjem igjen om de blir sultne/har behov for det, og hvis man da fjerner det behovet, minsker sjansen for at de snur nesa hjemover også.

Men vi får håpe det ordner seg etter at du har hengt opp lapper, hvis du er bitt av basillen er det jo en smal sak å skaffe seg en egen, liten kattesak.  :)

Jeg har for all del ikke tenkt å beholde denne tassen uansett jeg!

Det hørtes kanskje sånn ut i det første innlegget mitt, men jeg måtte bare få frem hvor sjarmerende den er :)

Jeg har en pus fra før jeg, og har ikke plass til en til.

Kattungen var utsultet og redd, derfor valgte jeg å ta den med inn.

Jeg skal lete etter eieren, men om jeg ikke finner eieren iløpet av et par dager, så leveres lille pusen til omplassering.

Men det blir kanskje litt vanskelig ja, det skal jeg innrømme. Jeg prøver å ikke bli for hardt knyttet til den! Men det er klart at den trenger et godt og trygt hjem, og ikke bare et midlertidig et (som jeg har akkurat nå)

Skrevet

Men vi får håpe det ordner seg etter at du har hengt opp lapper, hvis du er bitt av basillen er det jo en smal sak å skaffe seg en egen, liten kattesak.  :)

Hun kan da ikke la en 6-7 uker gammel kattunge vandre rundt ute alene! En så liten en har ikke nubbesjangs til å finne veien hjem igjen uansett, om den er aldri så sulten. Den er jo bare bitteliten bebi! Og bor eierne i nærheten og savner den skulle man vel tro at de hadde hengt opp lapper i området med etterlysning.

Gjest beekeeper
Skrevet
Hun kan da ikke la en 6-7 uker gammel kattunge vandre rundt ute alene! En så liten en har ikke nubbesjangs til å finne veien hjem igjen uansett, om den er aldri så sulten. Den er jo bare bitteliten bebi! Og bor eierne i nærheten og savner den skulle man vel tro at de hadde hengt opp lapper i området med etterlysning.

:Nikke:

Gjest mariQua
Skrevet
Jeg har for all del ikke tenkt å beholde denne tassen uansett jeg!

Det hørtes kanskje sånn ut i det første innlegget mitt, men jeg måtte bare få frem hvor sjarmerende den er :)

Jeg har en pus fra før jeg, og har ikke plass til en til.

Kattungen var utsultet og redd, derfor valgte jeg å ta den med inn.

Jeg skal lete etter eieren, men om jeg ikke finner eieren iløpet av et par dager, så leveres lille pusen til omplassering.

Men det blir kanskje litt vanskelig ja, det skal jeg innrømme. Jeg prøver å ikke bli for hardt knyttet til den! Men det er klart at den trenger et godt og trygt hjem, og ikke bare et midlertidig et (som jeg har akkurat nå)

Ok, jeg forstod deg litt annerledes i det første innlegget ditt. Da er jeg mer med. :)

Grunnen til at jeg skrev mye om det, var at jeg forstod henne som om hun egentlig helst ville at den skulle bli, noe jeg ikke synes noe om av egen erfaring med egne katter. Det er klart at det blir noe annet om man finner en ''utsultet og redd'' kattunge, som det kommer frem etterhvert, enn om man huker inn en kattunge bare fordi den sveiver innom trappa di. Jeg skjønte mer hvordan det egentlig var nå etter litt flere innlegg, så da stiller jo saken seg annerledes.

Skrevet
Klart det er frustrerende når en kattunge kommer inn i territoriet, men det får da være måte på... Noen som tror dette kan gå over om et par dager?

Gi dem litt mer enn noen dager, så går det seg helt sikkert fint mellom dem. Katter trenger gjerne litt tid

Ok, jeg forstod deg litt annerledes i det første innlegget ditt. Da er jeg mer med. :)

Grunnen til at jeg skrev mye om det, var at jeg forstod henne som om hun egentlig helst ville at den skulle bli, noe jeg ikke synes noe om av egen erfaring med egne katter. Det er klart at det blir noe annet om man finner en ''utsultet og redd'' kattunge, som det kommer frem etterhvert, enn om man huker inn en kattunge bare fordi den sveiver innom trappa di. Jeg skjønte mer hvordan det egentlig var nå etter litt flere innlegg, så da stiller jo saken seg annerledes.

Hvis jeg finner en liten kattunge gående ute på egen hånd nøler jeg ikke med å ta den inn, samme hva! Så små kattunger skal ikke gå ute på egen hånd, de er fortsatt på diestasiet og ikke i stand til å klare seg selv. Hvis jeg finner en menneskebaby som er forlatt vil jeg også ta den inn.

TS: håper det ordner seg, at du enten finner eier eller at kattungen går overens med den andre katten. Du gjør uansett det riktige i en slik situasjon. Stakkars kattunge :klem:

Gjest beekeeper
Skrevet (endret)

Nå har jeg vært å hengt opp lapper rundt omkring i nabolaget, håper jeg får beskjed så fort som mulig.

Skjønner at kattene trenger tid, men katten min er da alltid sånn når det kommer til andre!! Den er da så sær på andre områder også.. Tror den har hatt godt av å få seg noen kattevenner. Det går bra enda, men ikke sjangs om jeg lar kattungen være alene med katten min, er redd den skal angripe.

Jeg skjønner godt at mariQua kunne misforstå meg egentlig, men nå er vi da ferdige med den saken. Men det er klart, finner jeg eierne vil jeg gjerne høre hvordan den hadde kommet seg ut osv. En så liten kattunge har ikke noe ute alene å gjøre.

Nå hoster og nyser pusen også, er redd den er blitt småforkjølet etter å ha vært ute sånn på egenhånd! stakkars liten..

Endret av beekeeper
Gjest mariQua
Skrevet

Du får oppdatere om hvordan det går med dere!

Skrevet

Du gjorde det eneste riktige, tok den inn og prøver å finne eierne. En så liten pusunge skal ikke fly rundt ute alene uansett.

Gjest beekeeper
Skrevet
Du får oppdatere om hvordan det går med dere!

Puh, jeg begynner å bli sliten! :ler:

Kattungen klarer seg bra, har spist godt og trives fint. Forkjølelsen er der enda, men den har ikke blitt verre, heller motsatt så ser ut til at det går bra med den.

Har fremdeles ikke hørt noe, selv om jeg har hengt opp lapper omtrent overalt (både på butikker, barnehagen, i alle busskurene omkring, på posttavla til leilighetene rundt her pluss mange stolper rundt omkring. Jeg har også lagt ut annonse på nettet)

Jeg regner med at det er større mulighet for at flere ser lappene i morgen (da er det jo vanlig hverdag igjen!)

Reaksjonen til den andre katta mi er fremdeles like dårlig! Den freser og står på, angriper kattungen og freser til oss tilogmed..

Blir kjempesint hvis kattungen er i nærheten, og nøler ikke med å angripe den!

Jeg tør ikke å la de være alene.

Tror dette kommer til å ta laaang tid!!

Jeg får smøre meg med tålmodighet. Hadde vært supert om noen har noen tips.

Skrevet

Søte pusungen! :hjerte:

Det kan ta tid før kattene blir gode venner, men bare vær tålmodig. Da fikk kattunge, ville den voksne katten tukte den lille i starten. Det verste varte bare noen få dager, under en uke. I den perioden syntes jeg fryktelig synd på kattungen når den ble løpt etter og frest til og avvist hele tiden. Hjertet mitt blødde for vesla! Men jeg er glad jeg ikke grep inn. Storepus var faktisk ganske forsiktig selv om det så brutalt ut, og Vesla kom ikke til skade. Etter et par uker begynte de sakte men sikkert og bli venner. Storepus begynte å vaske Vesla, og han tasset etter henne for å holde et øye med henne. I dag er det Vesla som er rampen og erter på seg Storepus ;)

Du kan jo følge med hvor voldsom katten din er mot den lille. Den kan se tøft ut, men det er ikke så ofte katter skader hverandre. Det er så stor størrelsesforskjell på dem, så katten din vil sannsynligvis ikke skade den noe særlig fordi den vet at den er sjefen uansett. Sannsynligvis vil den bare tukte nykommeren litt og sette seg i respekt.

Dette er hva jeg tror, men det er jo store variabler her. Noen katter blir aldri venner, men lærer bare å tolerere hverandre. Men jeg tror det er ganske sjelden og at de fleste katter vil komme godt overens bare de får litt tid på seg :)

Skrevet

En annen ting - jeg pleide å gi kattene mat og leke med dem sammen, for at de skulle glemme seg litt og finne ut at det ikke var så ille å være sammen. Gi katten din litt god mat som den er glad i, slik at den forhåpentligvis blir mer opptatt av maten enn nykommeren. Jeg har også en slik fjærpinne som den største katten elsker å leke med, og når jeg dro fram den glemte han knøttet en stund, og de kunne faktisk leke sammen i små stunder av gangen :)

Gjest beekeeper
Skrevet

Tusen takk for tips!!

Skal sjekke det ut og prøve meg frem!

Gjest beekeeper
Skrevet

Da er vi kommet langt! :klappe:

Virket som trikset bare var å la de være fred.

Hjertet mitt knuste når jeg så den stakkars lille forsvarsløse kattungen bli angrepet av den store og jeg ikke kunne gripe inn, men når alt kom til alt så gjorde den egentlig ikke noe galt mot den (bare freste og ville vise seg.)

Så nå har de sprunget rundt og frem og tilbake og rundt igjen etter hverandre og det ser mer ut som om at de leker med hverandre! Utenom noen få ganger da den store blir ganske irritert..

Det eneste som har vært negativt var at i morges så kastet katten min opp!! :overrasket: Den har kastet opp hårballer og sånn før, men ikke noe som dette.. Skal følge med formen til den iløpet av dagen, kanskje kjøpe en ormkur eller noe.. Den virker ivertfall i god form nå!

Det er ivertfall litt bedre stemning her nå enn da kattungen først kom i hus :)

Det ringte en mann i går, men det var feil kattunge.. Det var litt rart da, han sa det stemte med plassen og hvor gammel den var, men det var feil farge. Så jakten på eieren er fremdeles ikke oppklart!

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

En vanskelig balansegang det der, om når man kan evt begynne å mate og ta inn en tilsynelatende hjemløs katt.

En av våre katter kom til oss på den måten da jeg var barn. Det var en kattunge på under et halvt år som vinterstid gikk og skreik i passasjen mellom huset vårt og nabohuset. Etter å ha hørt den hver natt i over en uke tok vi den inn og matet den, og hang oppslag i strøket og på butikkene i nærheten om en funnet katt. Ingen meldte seg, og vi hadde en kjempegod og fin svart katt i flere år til den uheldigvis ble overkjørt av en bil :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...