Gå til innhold

Avocado


Solskinn

Anbefalte innlegg

Hvordan vet man at avokadoen er moden? Jeg vet nå når den IKKE er moden i all fall, for guacamolen min ble det lite av i dag, det var ikke snakk om å kunne mose det kjøttet :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt vanskelig å forklare - den skal være myk, men ikke for myk... Den skal gi litt etter når du klemmer på den, men ikke sånn at fingeren nesten forsvinner inni. Litt treningssak er det også, jeg gjorde noen bomkjøp før jeg fant ut hvordan jeg liker dem. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker.Ttenkte den skulle være myk, men min vurdering av myk var tydligvis dårlig. Får tusle til butikken igjen i morgen og prøve på ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du usikker så velg dem heller litt for harde enn litt for myke, de modnes etterhvert hos deg, så kan du kjenne litt hver dag til du tror de er modne nok. Etterhvert lærer du deg å kjenne når de er passe modne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger kan klemmetrikset lure meg også, noen ganger er de som gummi og gir fint etter for klemmen, men er umulige å mose.

Bruker å kjøpe avocado 3-4 dager før jeg trenger dem og modner dem i lag med eple eller tomat, en dag eller to før de skal brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ifølge en kokk jeg kjenner, er det visst fordi så mange klemmer på dem i butikken at de ofte kjennes myke ut uten å være moden. Han anbefalte meg å kjenne i den "smale" enden, fordi de fleste klemmer i den "tykke".. hvis dere forstår.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men hvordan "tilbreder" jeg den da? Mener hvordan får jeg den ut av skallet? Skjærer jeg skallet av på samme måte som man gjør med kålrot? Har aldri spist avocado før, trodde ikke jeg likte det, så jeg føler jeg skulle hatt en "for dummies" forklaring :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest splæsj

Du kutter rundt hele advokadoen på langs, slik at kuttet møtes. Så tar du godt tak i hver ende og vrir til. Da skal advokadoen løsne i to, og du kan ta av steinen. Er de umoden kan du skrelle av skallet med en osthøvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjapp og god avocadosalat

1-2 modne avocadoer skjærer i små terninger og dynkes med saften av

1/2 lime

Ha over noen grovhakkede ristede mandler

og litt finklippet karse

Bland godt og smak til med litt salt og pepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...