Gå til innhold

Oppskrifter i blader/aviser


Bekkeblom

Anbefalte innlegg

For et par uker siden var det et forslag til en treretters i avisa mi. Som jeg skulle glede kjæresten min (og kose meg med å lage). Pris for to blei et sted mellom 500 og 600 kroner! Det blir en stund til neste gang, vi kunne jo spist ute for det (nesten).

Og nei, det var ikke krydderets skyld denne gangen, men råvarene.

Er pris underordna når du disker opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor i alle verden ble det så dyrt?

Jeg pleier å gå på butikken med en vag forestilling om hva jeg vil lage, men velger ut fra pris og kvalitet råvarene og tilpasser heller menyen en gang til.

Så pris er som regel ikke underordnet. Det hender jeg kjøper litt dyrere råvarer, om det fødselsdagen til mannen og han gjerne vil ha en spesiell grønnsak til maten, f.eks, men så dyrt blir det aldri for mat til to personer.

Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hva du disket opp med! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er pris underordna når du disker opp?

Nei, prisen er ikke underordnet.

Jeg bruker ofte blader, aviser og bøker som inspirasjon når jeg lager mat.

Jeg følger heller ikke oppskriftene slavisk, og justerer etter hva slags råvarer de har på butikken, f. eks kan de fleste fiskeslag byttes ut med rimeligere fiskeslag, det samme kan gjøres med kjøtt, uten at det har så veldig mye å si for sluttresultatet.

Jeg er veldig nysgjerrig på hva du lagde, og var det med vin i prisen?

Regner ofte vinen utenom når jeg beregner hva et måltid har kostet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper middagen ble god, ihvertfall! :)

For min del må jeg nok innrømme at pris er underordnet når jeg lager mat i helgene/til spesielle anledninger. Hva ting koster er ikke helt uvesentlig (jeg har ikke ubegrenset matbudsjett), men jeg betaler gjerne godt for gode råvarer. Og jeg bruker like gjerne penger på et godt måltid hjemme som på en middag på restaurant.

Som pulverheksa bytter jeg imidlertid ofte ut et fiskeslag med et billigere og like ferskt (feks ingen breiflabb mer etter at jeg oppdaget brosme ;) ), men byttet kan like gjerne være bestemt av smak og tilgjengelighet som av pris. Det viktigste for meg er at råvarene er friske og av god kvalitet, de må ikke nødvendigvis være eksklusive (fatter feks ikke hvorfor restauranter langs kysten i Norge velger å servere eksotisk, opptint oppdrettsfisk fra den andre siden av jordkloden i stedet for fersk makrell eller sei :forvirret: ). Og jeg er pleier slett ikke å servere råvarer som signaliserer "dyr mat" når jeg har middagsgjester (jf kamskjell og trøfler og sånn ;) )

Når jeg velger vin, leser jeg anmeldelser for å få så mye som mulig for pengene - det blir nesten et must med alkoholprisene her til lands.

Og så tar jeg hensyn til hva det er sesong for når jeg kjøper inn i stort og fryser ned, feks lam om høsten og friske bær om sommeren. Det blir jo gunstig både mht pris og kvalitet.

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...