Gå til innhold

Oppskrift på tzatziki


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg bruker vanlig yoghurt naturell og lar den renne av i et kaffefilter.

Jeg river agurk, og strør på litt salt og lar det renne av. Presser ut væske etter en 20 minutters tid. Blander yoghurt og agurk, presser et fedd hvitløk og smaker til med litt salt og pepper og en bitteliten desj god olivenolje.

Du kan bruke matlagingsyoghurt/matyoghurt direkte i stedet for å la den vanlige renne av. Jeg har alltid naturell i skapet, derfor bruker jeg den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tzatziki er veldig godt til lam og også til grillspyd av både oksekjøtt og kylling, og jeg vet noen som spiser det til makrell (spesielt som dressing til makrellburgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker vanlig yoghurt naturell og lar den renne av i et kaffefilter.

Jeg river agurk, og strør på litt salt og lar det renne av. Presser ut væske etter en 20 minutters tid. Blander yoghurt og agurk, presser et fedd hvitløk og smaker til med litt salt og pepper og en bitteliten desj god olivenolje.

Du kan bruke matlagingsyoghurt/matyoghurt direkte i stedet for å la den vanlige renne av. Jeg har alltid naturell i skapet, derfor bruker jeg den.

Jeg gjør som du, og har i tillegg i litt mynte.

Bruker den som dip, saus til kjøtt eller fisk, dressing til salat, som påleggsalat nydelig i lag med kjøttpålegg, til spekemat, til cyrryer og sikkert mange ting jeg ikke har tenkt på engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg bruker vanlig yoghurt naturell og lar den renne av i et kaffefilter."

Hva mener en med det? Skal Yoghurt renne av?... :klø:

Endret av Lanyah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoghurten skal renne av for å bli tykkere. Hvis du bruker matyoghurt fra Tine, er dette ikke nødvendig(denne yoghurten har tykkere konsistens).

Jeg lager tzatziki sånn: River ca. en halv agurk på den grove siden av råkostjernet og klemmer ut så mye væske som mulig av den. Blander i bolle med 2 fedd hvitløk most sammen med litt salt (bruk knivbladet), salt, pepper, litt hakket frisk mynte og tilslutt matyoghurt til ønsket konsistens.

Jeg bruker tzatziki til fet fisk (laks, makrell), fiskekaker, grillet lam, tyrkiske lammekjøttboller, grillet/stekt kylling med marokkansk krydderblanding ++. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg bruker vanlig yoghurt naturell og lar den renne av i et kaffefilter."

Hva mener en med det? Skal Yoghurt renne av?...  :klø:

Da blir yoghurten tørrere og fastere og ligner mer på gresk yoghurt, og dipen blir ikke så våt.

Renner alltid av yoghurt som jeg skal bruke til dip, dressing osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*

Slik lager jeg tzatziki:

1/2 agurk

2 dl yoghurt naturell, helst gresk

1-2 fedd hvitløk

1 ss extra virgin olivenolje

salt og pepper

Skrell agurken og rasp den. Sil av vannet. Bland det hele sammen og la det avkjøles i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...