Gjest Mireya Skrevet 18. august 2006 #21 Skrevet 18. august 2006 Dette er ikke bare enkelt. Mange barn er fryktelig kresne, og ikke akkurat en fryd å ta med seg ut og spise på restaurant. Litt kjedelig å bestille liten voksenporsjon av noe lekkert, for så å oppleve at ungen ikke engang vil SMAKE på maten? Det er sikkert noen som har opplevd det. Bortkastede penger- eller så ender man som voksen opp med å spise mer enn man egentlig trenger, så ingenting skal gå til spille. (Noen har den uvanen.) En annen side av saken er jo at mange barn (mange, ikke alle) går rundt og er konstant mette- de stappes med kjeks og frukt og annet hele dagen, og opplever ikke ofte hvordan det er å være virkelig sulten. Jeg synes at de usunne alternativene ikke burde være der engang. For da hadde ikke barna hatt noe valg, og flere ville ha spist av den sunne maten. For da ville alternativet vært å ikke spise, og de fleste sunne, friske barn liker ikke å være sultne alt for lenge...
Gjest Gjesta Skrevet 18. august 2006 #22 Skrevet 18. august 2006 Jeg synes at de usunne alternativene ikke burde være der engang. For da hadde ikke barna hatt noe valg, og flere ville ha spist av den sunne maten. For da ville alternativet vært å ikke spise, og de fleste sunne, friske barn liker ikke å være sultne alt for lenge... ← Ja, da hadde det jo blitt veldig hyggelig å ta med barnet på resturant. Matkamp velger jeg å ta hjemme. Å bruke resturantbesøk til å krangle med kresne barn om å smake på maten, nei takk. Da forsvinner litt av vitsen med å spise ute for meg.
Gjest regine Skrevet 18. august 2006 #23 Skrevet 18. august 2006 Jeg er forsåvidt enig i at det er foreldrene som bestemmer kostholdet, og at det går an å spørre etter barneporsjoner av den vanlige menyen når man er ute og spiser. Det som jeg dog syns er interessant, er HVORFOR har det blitt slik at det som "anses" som barnevennlig meny kun er pølser/pommes frites, hamburger/pommes frites ol? hvem har funnet på at det er sånn mat barn SKAL like og dermed skal det være standard barnemeny. Min unge er glad i pommes frites - men pølser har aldri vært noen slager. Fisk derimot har alltid vært kjempepoppis - og da i helt andre former enn som fiskepinner (selv om det og er godt). Jeg skjønner på en måte ikke hvorfor ikke restaurantene selv har litt mer stolthet over sitt eget kjøkken, og dermed lager barnemenyer som faktisk er spennende.
Gjest Gjesta Skrevet 18. august 2006 #24 Skrevet 18. august 2006 Det kan jo også hende at ikke alle resturanger er like interessert i å framstå som ekstremt barnevennlige? At de mange steder syns det er greit at klientellet stort sett er voksent og at det er derfor de ikke legger seg mer i selen mht barnemenyen. Jeg innrømmer gladelig at det er deilig å spise ute uten egne eller andres ungemas rundt meg en gang i blant!
Gjest regine Skrevet 18. august 2006 #25 Skrevet 18. august 2006 Det kan jo også hende at ikke alle resturanger er like interessert i å framstå som ekstremt barnevennlige? At de mange steder syns det er greit at klientellet stort sett er voksent og at det er derfor de ikke legger seg mer i selen mht barnemenyen. Jeg innrømmer gladelig at det er deilig å spise ute uten egne eller andres ungemas rundt meg en gang i blant! ← Det er helt klart et aspekt! Jeg tenker mer på de restauranter som faktisk HAR en barnemeny, har de et slikt tilbud er de vel også interessert i "variert" klientell. Og da mener jeg at kjøkkensjefen godt kunne lagt seg litt mer i selen også for denne menyen.
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2006 #26 Skrevet 18. august 2006 Er det ikke bare å få seg to unger, så kan de dele en voksenporsjon?
Leanne Skrevet 20. august 2006 #27 Skrevet 20. august 2006 Dette er vel ikke noe nytt.. Men når vi er ute å spiser ser vi aldri på barne menyen, vi spør om å få bestille en halv porsjon av noe på "voksen menyen". De aller fleste gangene går dette greit, og gjør det ikke det, så bestiller vi en vanlig porsjon til jenta vår. Så spiser hun det hun orker, og det er ikke mye da hun er 20 mnd... Forrige uke var vi på en fin restaurant og jenta vår fikk indrefilet med soppsaus, kokte poteter og broccoli. Hun elsket det Det er jo bare å spørre om å få en halv porsjon, er det ikke mulig så bestill en vanlig porsjon. Man er da ute for å kose seg, jeg bruker gjerne 200 kr på mat til datteren min hvis det er det som skal til for at hun får i seg sunn mat, og ikke pølse og pommes til 60 kr.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå