Tiit Skrevet 17. august 2006 #1 Skrevet 17. august 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=126912 Jeg har i lengre tid irritert meg mektig over de grusomme barnemenyene på nesten ethvert spisested. Hamburger eller pølser med pommes frites, og kanskje en spagetti med kjøttdeig..... Det må da være mulig å lage små posjoner av den vanlige menyen?!?
Gjest Bellatrix Skrevet 17. august 2006 #2 Skrevet 17. august 2006 Helt enig. En ting er at de blir tilbudt pølser, men det burde finnes sunne alternativer i hvert fall.
Gjest Lovegeckos Skrevet 17. august 2006 #3 Skrevet 17. august 2006 Helt enig I en tid der barna får i seg masse salt, sukker og mettet fett burde vi tenke oss om både en og to ganger før den slags mat blir hverdagsmat!
Gjest Emera Skrevet 17. august 2006 #4 Skrevet 17. august 2006 Enig jeg og. Også i det med at man kunne tilby barneporsjoner av det som er på menyen ellers. Det er så fantasiløst å bare servere pommes frites med et eller annet attåt. Dessuten lærer ungene at det er kun sånt søppel det går an for dem å spise på restuarant. Og det er for galt.
Tiit Skrevet 17. august 2006 Forfatter #5 Skrevet 17. august 2006 I sommer var vi på en helt nyyydelig indisk restaurant som heldigvis ikke hadde barnmeny. Barna fikk de lekreste små retter til halve prisen av voksenposjon. Det falt veldig godt i smak hos dem, og jeg tror det var en fryd for dem å spise noe annet en pølse når vi skulle ut å spise. Det blir jo utrolig kjedelig!!! og usunt.
Leo Skrevet 17. august 2006 #6 Skrevet 17. august 2006 Det er vanskelig å være noe annet enn fullstendig enig! Jeg synes ofte en halv porsjon er passe mens samboeren gjerne kan spise halvannen. Selv om vi besstiller det samme og betaler for to porsjoner er det som regel heeelt umulig å fordele... Fint hvis noen som jobber på restaurant kan fortelle hvorfor det er så vanskelig! Når vi får barn kommer jeg til å bestille tre - fire vanlige hovedretter og deretter talerkner nok til å fordele det ut over. Vi har f... meg anlegg nok for fedme uten å trenge pølser og pizza som hjelpere!
:-) anna Skrevet 17. august 2006 #7 Skrevet 17. august 2006 Det er så sant!!! Man tar med barna på restaurant for at de skal lære seg å spise andre ting enn det de får servert hjemme. Men hva ender det med: Jo mens mor og far mesker seg med indisk, kinesisk eller italiensk spiser barna pølse og pommes frites i forskjellige versjoner. En ting er at det er usunt. Det synes jeg ikke egentlig spiller så stor rolle, ettersom de fleste av oss ikke er ute og spiser SÅ ofte. En annen ting er at det er dårlig service overfor de små kundene, og helt unødvendig ettersom barna stort sett vil like milde versjoner av maten som blir servert.
Gjest veganer Skrevet 17. august 2006 #8 Skrevet 17. august 2006 Barnemenyene er vel til for å "lure" i ungene mat. De kunne selsagt hatt sunnere mat, men folk går vel ikke på restuarant hver dag heller. Synes egentlig det er værre med reklame for usunn mat på tv.
Nellie Cortado Skrevet 17. august 2006 #9 Skrevet 17. august 2006 Enig her også. Har diskutert dette mye med venner før også, så det var bra at media endelig tok det opp. Men det er mye foreldrenes skyld også at det har blitt sånn. Jeg jobber selv på restaurant. Vi har ikke barnemeny men når det kommer folk med barn forklare jeg at de kan få hva som helst i barneporsjon. Vi komponere også noe eget hvis de vil, f.eks. hvis ungen er glad i kylling eller pasta så ordener vi det meste. Men da er veldig ofte svaret jeg får: Har dere ikke pølser eller hamburger med pommes frites! Jeg hører også veldig ofte at foreldre forteller barna sine "nei det liker sikkert ikke du". Det er vel mulig barnet ikke liker enkelte ting men de vil jo aldr få en bredere horisont i matveien hvis de aldri får prøve! Det er så mange som lære opp barna til snever og dårlig kost fordi "unger liker ikke sånn spesiell mat". Det er bare tull! Jeg har flere venner og bekjente som har latt sine små spise så og si alt fra de var veldig små. Og i disse familiene har jeg aldri hørt noe om at det har vært problemer med å få ungene til å spise ordentlig mat. Men jeg hører mange andre som sier at barnet deres bare liker pølse, pannekaker o.l. Det er jo klart det at hvis du frem til du er fem år bare har vært borti nøytral og smaksløsmat så vil joi din første reaksjon til noe nytt være :Æsj, skummelt! Nei det er viktig å få fram at et variert kosthold er bra for alle, både store og små!
Gjest 1881 Skrevet 17. august 2006 #10 Skrevet 17. august 2006 Jeg må bare si meg enig! Denne søppelmatkulturen er virkelig ille. Men nå er det vel ikke akkurat sånn at småen MÅ lære seg å spise indisk mat (funker bra med Nan-brød hos oss ), eller noe annet "vondt" på en annen resaturant hvis man er ute og spiser. Oppdragelsen, og tilvenning til mat må jo skje i hjemmet; i hverdagen. For å beholde roen og for at alle skal få hva de vil ha kan de tilbys denne søppelmaten, det er jo noe de fleste barn liker. Hvis de liker noe av det som står på menyen er det da vitterlig bare å bestille dét da?
Gjest gjest1 Skrevet 17. august 2006 #11 Skrevet 17. august 2006 Ser heller ikke det store problemet, det er foreldrene som bestemmer hva de små barna skal spise. Når vi har gått ut for å spise så har ungene mine sjeldent fått pølser og pommes frites - de har fått stekt ris på kinarestaurant og mindre porsjoner av vår mat på andre restauranter - det er sjeldent du ikke får det servert om du spør. At ungene en sjelden gang spiser fish & chips eller spagetti med ketchup, ser jeg ikke det store problemet med. Det er maten de får servert hjemme daglig som er viktig - og ikke hva de spiser en sjelden gang ute på restaurant.
Gjest Gorgonzola Skrevet 17. august 2006 #12 Skrevet 17. august 2006 Helt fantastisk at landets største (og mulig dårligste) avis "opplyser" oss om dette. Veldig takknemlig for det Hva med alle foreldre som drasser med seg kidsa inn på Mc Donalds og dytter i dem all gørra de freser i olje der? Ikke særlig bedre det, selv om de har sånn lekerom og greier.....
Leo Skrevet 17. august 2006 #13 Skrevet 17. august 2006 Hvis de liker noe av det som står på menyen er det da vitterlig bare å bestille dét da? ← Selvfølgelig, og det burde jo gå an å bestille hva som helst fra menyen i halve porsjoner på steder som "masseproduserer" mat! Man kan jo bare redusere porsjonene og sette nederst i menyen at "halv pris for barn før fyllte 12 år" På mer eksklusive steder er det jo aldri noe problem å få mindre porsjoner! Det blir f.eks. vanskelig å vokse opp i vårt hjem uten å like sterkt krydret mat (Hunden elsker chilli og blir ikke i nærheten av dårlig i magen...), men så vidt jeg vet lever både barn og hunder godt i kulturer med, bokstavelig talt, mye sterkere tradisjoner for hverdagsmat enn i Norge!? Hvorfor er det så vanskelig å levere halve porsjoner?
Kelsey Skrevet 17. august 2006 #14 Skrevet 17. august 2006 Helt fantastisk at landets største (og mulig dårligste) avis "opplyser" oss om dette. Veldig takknemlig for det Hva med alle foreldre som drasser med seg kidsa inn på Mc Donalds og dytter i dem all gørra de freser i olje der? Ikke særlig bedre det, selv om de har sånn lekerom og greier..... ← Det er vel for så vidt en annen diskusjon, går man på McDonalds, så går hele familien dit for å spise hamburgere. Synes det er dårlig service av restauranter om de har en barnemeny som kun inneholder mat ala pølser og pommes frites, men ikke har muligheten til å lage en halv posjon av en hvilken som helst rett på menyen, gjerne i mild versjon.
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2006 #15 Skrevet 18. august 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=126912 Jeg har i lengre tid irritert meg mektig over de grusomme barnemenyene på nesten ethvert spisested. Hamburger eller pølser med pommes frites, og kanskje en spagetti med kjøttdeig..... Det må da være mulig å lage små posjoner av den vanlige menyen?!? ← Jeg pleier å bestille tre voksenporsjoner, og så ber jeg om to ekstra tallerkener og så deler barna den tredje voksenporsjonen. På en kafeteria så er det veldig enkelt å ta med seg ekstra tallerkener og bestikk, ofte er voksenporsjonen så stor at jeg og et av barna deler på den.
Gjest Uffda Skrevet 18. august 2006 #16 Skrevet 18. august 2006 Kunne ikke vært mer enig. Jeg er aktiv motstander av barnemenyer, og gir heller halv porsjon av voksenmat, eller kjøper en ekstra hovedrett og deler. Ikke bare er det usunt, men jeg synes det er trist også å sitte på en restaurant med deilig mat mens ungene gafler pølser og hamburger.... Synes det er et poeng å venne dem til mest mulig forskjellig mat. ← Dette er vanligvis vår praksis også, ikke bare fordi det er usunt, men fordi barna våre ikke liker pølse og hamburgere og jeg ser ikke helt vitsen med å venne dem til å like det... De spiser det om de MÅ (i barnebursdager eller lignende), men unngår det helst om de kan. De vil mye heller ha kylling eller fisk og dette er ikke et alternativ på barnemenyene. (Unntatt noen tørre fiskepinner da hvis vi er heldige, men det kan de like gjerne få hjemme) Derfor må vi bestille en voksenprosjon til barna. Deling er ikke alle restauranter like glade for...
Gjest Gjesta Skrevet 18. august 2006 #17 Skrevet 18. august 2006 Jeg skjønner ikke helt problemstillingen her :klø: Resturangene tvinger da ingen til å bestille hverken pølse eller pommes frites, men de har nok erfart at det er denne maten de fleste småbarnsfamilier ber om til barna sine. Er dere virkelig så ofte ute og spiser med barna deres at pølsene og pommes friten de spiser på resturant utgjør en kostholdstrussel? Det som betyr noe er jo hverdagskostholdet! Unngår man å spise pølse, kjøttdeig og pommesfrites, ferdigpizza, posesupper, halvfrabrikata, ferdigretter ol hjemme, så tror jeg ikke barna lider av en pølse med pommes frites ute en gang i ny og ne! De gangene jeg er ute og spiser med barn, er formålet mitt at alle skal kose seg med noe godt. Det er kjempe imponerende og søtt med barn som gafler i seg spennende indisk mat, men jeg gidder ikke bruke resturantbesøk til å ha masse fokus på at barn skal prøve noe nytt og spennende, med mindre de ønsker det selv. Min erfaring er at barnemenyene er usunne og kjedelige (i de voksnes øyne), men at barn syns det er topp. Og at det går an å gi barn smakebiter fra de voksnes tallerken, og at det til og med går an å kjøpe en ekstra rett som fordeles. Var jeg VG ville jeg heller bekymret meg litt for hverdagskostholdt rundt om...
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2006 #18 Skrevet 18. august 2006 Enig med gorgonzola; dette er da ikke noen nyhet. Alle vet at pølser og pommes frites er søppelmat. Og det er tragisk at det er dette barna læres opp til å tro at er FIN mat på restaurant.
Titti72 Skrevet 18. august 2006 #19 Skrevet 18. august 2006 Vi er ofte ute og spiser og vi har aldri problemer (eller hadde) med å få små tilpassede posjoner til jenta vår. Vi spurte altid om det gikk greit med xxx eller xxx til minsten og jeg tror at i 90% av tilfellene så var det ok. Leser dere andre kun menyen eller spør dere betjeningen?
Gjest Gjesta Skrevet 18. august 2006 #20 Skrevet 18. august 2006 Enig med gorgonzola; dette er da ikke noen nyhet. Alle vet at pølser og pommes frites er søppelmat. Og det er tragisk at det er dette barna læres opp til å tro at er FIN mat på restaurant. ← Ikke med mindre foreldrene også spiser denne maten. Barn har foreldrene som forbilder, og de vil etterhvert få lyst til å smake på den maten de voksen spiser istedenfor den "barnslige" barnemenyen. Jeg tror barn syns det er stort å vokse ut av barnemenyen og spise den "ordentlige" maten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå