monja Skrevet 16. august 2006 #1 Skrevet 16. august 2006 Hvordan vet man at man er i ferd med å bli utbrent? Hva er tidlige signaler og når er det gått for langt?
Mistyen Skrevet 16. august 2006 #2 Skrevet 16. august 2006 Da jeg fikk meg en smell for snart ti år siden, så jeg ikke at det kom. Ja, jeg jobbet mye, jeg var sliten både fysisk og psykisk - og så kom veggen ja. Jeg bare besvimte i dusjen en morgen, og derfra gikk det rett ned. Ble sykemeldt på dagen og gikk som en zombie i et halvt år. Jeg tror det er veldig vanlig å ikke se at det kommer før det er for sent og at det er derfor det smeller så veldig.....
Gjest Gjesta Skrevet 16. august 2006 #3 Skrevet 16. august 2006 Jeg vet ikke, men tror at faresignaler kan være søvnvansker vond klump i magen og konstant uro og stress følelse av nedstemthet uten at du helt vet hvorfor følelse av å ikke henge med i ditt eget liv, bli satt ut av bagateller Også har jeg sett rundt meg at det tar utrolig lang tid å bygge seg opp etter at man har gått på en skikkelig smell, så det er nok lurt å senke tempoet, si fra seg oppgaver og forsøke stresse ned før det er for sent. Det vil både du, familien din og arbeidsgiver tjene på!
Gjest Gjest_Frua_* Skrevet 17. august 2006 #4 Skrevet 17. august 2006 Andre signaler kan være negativitet- fokus på negative ting/problemorientering, manglende lyst og evne til å gjøre jobben/komme igang med oppgaver, gir blaffen i resultater, andre opplever deg som kynisk og kritisk til "alt og alle", nedsatt sexlyst etc. Det behøver ikke å bare være mye jobb i seg selv. Hvis arbeidet er lystbetont og man har det bra med det, så behøver ikke det være kilde til utbrenthet alene. Det er vel ofte i kombinasjon med at man enten ikke trives med arbeidet, rammebetingelsene for arbeidet eller arbeidsmiljøet, man egentlig går på bekostning av seg selv, eller det er helt andre stressfaktorer på toppen av dette. Det kan jo være mye, enten det er parforhold, småbarnsperiode, andre vanskelige ting i nær familie etc. etc.
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2006 #5 Skrevet 17. august 2006 Da jeg begynte å ønske at jeg be påkjørt bakfra mnes jeg kjørte til jobb, var veien til sykemelding kort. Jeg kjente jo at jeg var sliten og hadde lite ork. Hadde utrolig lav terskel for å sette meg på toalettet på jobben og gråte når ting gikk meg imot. Ble utålmodig med de utviklingshemmde jeg jobbet med. Det føltes litt som å endre jobbpersonlighet på en negativ måte. Jeg var sykemeldt lenge og det tok lang tid å finnearbeidsgleden igjen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå