Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest *Just-Me*
Skrevet

Hvem har krav på dagpenger?

Jeg har bare 20% stilling i vikariat og er ringevokar utenom det, så det varierer hvor mye jeg jobber. Mottar ikke dagpenger eller andre ytelser.

Nå er 20% vikariatet over og jeg står uten noen ting. Før den 20% stillinga jobbet jeg ca 70-100% og gjorde det i et år, før det har jeg jonnet 100%.

Har ikke jeg krav på å få noe dapenger om jeg melder meg som arbeidsledig til aetat?

Siden jeg går gravid er det ikke så lett å få seg ny jobb nå, men hvordan kan jeg leve uten ei krone i inntekt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går på hva du tjente i 2005. Altså sist ligning.

Gjest *Just-Me*
Skrevet

Så visst jeg tjente "for mye" i 2005 har jeg ikke krav på det? Hm.. blir bekymret, hvordan skal det gå i de neste 4-5 mnd uten noe inntekt?

Arbeidsavtalen min utgår nå 31 august. Klarer ikek den sykehjemsjobben pga ryggen/graviditeten osv. har vært en del sykemeldt derfra. Visst legen sykemelder meg lengre, og etter arbeidavtalen min er over. får jeg likevel lønnen min for den 20% stillingen, selv om vikariatet er over?

Hørt noen sier jeg har krav på fast ansettelse i den stillingen siden jeg har gått i det vikariatet i over et år og den ikke er blitt utlyst...??

Skrevet

Tror du burde gå på aetat og snakke med noen, og høre hva de sier. Det er litt vanskelig å vite akkurat hva du har rett på og ikke når det er så spesielt tilfelle.

Skrevet

Ja om du er skykemeldt før vikariatet går ut så får du fortsatt sykepenger bassert på tidligere inntekt.

Skrevet
Så visst jeg tjente "for mye" i 2005 har jeg ikke krav på det? Hm.. blir bekymret, hvordan skal det gå i de neste 4-5 mnd uten noe inntekt?

Du har ikke krav på dagpenger dersom du har tjent for lite på siste ligning. "For lite" i flg Aetat, tror jeg er rundt 80000kr.

Skrevet

Du har krav på dagpenger hvis du har fått din stillingsprosent redusert med minst 50%. Din stillingsprosent vil regnes ut på grunnlag av hva du har jobbet siste 12 måneder. Dermed må du dokumentere alle timer du har arbeidet i denne perioden. Du må ha tjent minst 95 000 kr i 2005 eller tilsammen 189 000 kr i løpet av 2003, 2004, og 2005. Det går ikke å " ha tjent for mye" men du vil ikke får et dagpengegrunnlag på mer en 6G hvilket er ca 375 000/året trur jeg. Altså du vil ikke kunne få mer i dagpenger en 62.4 % av 375 000. Har du sagt opp jobben pga sykdom-ta med deg legeattest.

Skrevet

Du har nok rett på (er det 60 eller 70%) av inntekt det siste året - eller % av inntekt delt på tre, de tre siste årene. Alt etter hva som er høyest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...