Gå til innhold

Tette arterier/årer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan kan man finne ut om man har det? Altså slik at man kan følge med og forhindre at det går for langt før man gjør noe med det? Man kan jo ikke ta en sånn spesiell undersøkelse (husker ikke hva den heter...men det er inn i årene i armen, og innover i årene og rundt ved hjertet eller noe sånt.)

Alle i familien min har hatt blokkerte årer, og jeg vil prøve å forhindre å måtte ta en bypass-operasjon jeg også :tristbla:

Finnes det noen undersøkelser som er enkle som kan kontrollere slikt?

(utover det å opprettholde sunt kosthold osv selv.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt at det finnes en annen metode enn den du beskriver, angio, ved Sykehuset Gjøvik. Tror det er noe ultralydgreier, men man må jo allikevell gå via fastlege da. Så kanskje han/hun har noen gode tips.

Skrevet
Hvordan kan man finne ut om man har det? Altså slik at man kan følge med og forhindre at det går for langt før man gjør noe med det? Man kan jo ikke ta en sånn spesiell undersøkelse (husker ikke hva den heter...men det er inn i årene i armen, og innover i årene og rundt ved hjertet eller noe sånt.)

Alle i familien min har hatt blokkerte årer, og jeg vil prøve å forhindre å måtte ta en bypass-operasjon jeg også  :tristbla:

Finnes det noen undersøkelser som er enkle som kan kontrollere slikt?

(utover det å opprettholde sunt kosthold osv selv.)

Har hørt at det finnes en annen metode enn den du beskriver, angio, ved Sykehuset Gjøvik. Tror det er noe ultralydgreier, men man må jo allikevell gå via fastlege da. Så kanskje han/hun har noen gode tips.

Angiografi er det trådstarter beskriver. De går inn i armen eller lysken og opp i hjertet med en "greie" og sjekker årene. Man blokker også årer på samme måten. Sist jeg tok angio fant de en tett åre, og satte inn en stent i denne. Angio gjør man vel kun dersom man er hjertesyk/det mistenkes hjertesykdom.

Ultralyd av hjertet (ekkokardiografi) er en helt enkel ultralyd. Ikkeno vondt, men kan være ubehagelig når de trykker hardt under undersøkelsen (for å få best mulig bilder).

Sist jeg var inne til kontroll skulle jeg på CT og sjekke årene på den måten (jeg er redd for angio etter mye sykdom, men det er egentlig ikke farlig altså, er bare jeg som har litt angst), så CT-bildene har blitt veldig bra visstnok.

Fint å mosjonere, sunt kosthold, slutte og røyke osv dersom du er disponert for hjertesykdom. Selv spiser jeg hva jeg vil og røyker som en svamp, det går jo på et vis ;)

Lurt å sjekke BT osv. jevnlig. Men fastlegen din kan vel svare mer på dette enn vi kan. Fint at du er obs ihvertfall :)

Bypass hadde det jo vært greit¨å slippe. Jeg skal gjennom min andre i løpet av noen år nå, er mye styr

Skrevet
Angiografi er det trådstarter beskriver. De går inn i armen eller lysken og opp i hjertet med en "greie" og sjekker årene. Man blokker også årer på samme måten. Sist jeg tok angio fant de en tett åre, og satte inn en stent i denne. Angio gjør man vel kun dersom man er hjertesyk/det mistenkes hjertesykdom.

Ultralyd av hjertet (ekkokardiografi) er en helt enkel ultralyd. Ikkeno vondt, men kan være ubehagelig når de trykker hardt under undersøkelsen (for å få best mulig bilder).

Jeg formulerte meg kanskje litt klønete, jeg vet at det TS beskriver er angio. Vet ikke hva den undersøkelsen jeg har hørt de har på Gjøvik er, men det er ikke ekko, men en ny metode.

Skrevet
Her står det en kort artikkel om tilbudet de har på Gjøvik.
Skrevet

tidligere ble ikke CT-bildene så bra og nøyaktige, men ting utvikler seg, og derfor kan de bruke dette nå for å se på årene. Man slipper kontrast til og med (ihvertfall skulle jeg slippe det da jeg var på Riksen for noen uker siden, men endte med at jeg slapp hele undersøkelsen fordi ekkoen sa at hjertet mitt så bra ut foreløpig).

Skrevet

åper jeg kan spørre Frysepulver: Har du en medfødt hjertesykdom siden du skal igjennom din 2 bypassoperasjon nå etterhvert?

Skrevet
åper jeg kan spørre Frysepulver: Har du en medfødt hjertesykdom siden du skal igjennom din 2 bypassoperasjon nå etterhvert?

Bare å spørre :)

Har leddgikt og trolig pga den fant de en klaffefeil da jeg var 14. Ble operert for den da jeg var 20. To år senere fikk jeg infeksjon i klaffen (endokarditt) og ble operert på nytt. Fikk en donorklaff (de turte ikke sette inn en mekanisk en da pga infeksjonsfaren). Fikk så en blødning (aorta sprakk to dager etter operasjonen) og hjertestans. Ble operert på nytt, og de gjorde da en bypass. Den er ikke helt som den skal og stentet denne halvannet år etter.

I løpet av en tre års tid må jeg gjøre en ny bypass og etterhvert må donorklaffen også byttes ut med en mekanisk (både donor- og griseklaffer stivner etter rundt 10-15 år, så de har ikke livslang varighet.)

Bare spør om det er noe mer du lurer på :)

Skrevet

Takk for svaret :) jeg prøver så godt jeg kan å unngå hjertesykdom nå, (er 21). Hele farssiden min har familiær hyperkolesterolemi, men undersøkelser av kolesterolet mitt har ikke vist at jeg har det (Har normalt kolesterol). Men jeg er jo redd for å få noe sånt forde...Så hvor vondt faren min hadde det når han ble operert for 4 år siden :tristbla:

Du er tydeligvis veldig tøff som klarer å komme deg igjennom alt dette :klem:

Skrevet
Takk for svaret :) jeg prøver så godt jeg kan å unngå hjertesykdom nå, (er 21). Hele farssiden min har familiær hyperkolesterolemi, men undersøkelser av kolesterolet mitt har ikke vist at jeg har det (Har normalt kolesterol). Men jeg er jo redd for å få noe sånt forde...Så hvor vondt faren min hadde det når han ble operert for 4 år siden :tristbla:

Du er tydeligvis veldig tøff som klarer å komme deg igjennom alt dette  :klem:

De er så flinke på hjerter i dette landet; skal man først bli syk et sted er det ganske greit å bli syk i hjertet :)

Men er sikkert lurt for deg å følge opp hjertet og årene dine jevnlig hos fastlegen, jo tidligere man får tatt ting, jo bedre. Greit å slippe unna med en blokking og ikke åpen kirurgi liksom.

Mange ser vel på blokking som en operasjon, men jeg synes ikke det var det. Var ikke noe verre enn en vanlig undersøkelse, og jeg sov under hele inngrepet (les: ble dopet ned pga angioskrekk først fordi jeg hyperventilerte etc, så vekket med forespørsel om de kunne blokke. Takket nei til det fordi jeg "ikke orket mer". Våknet opp med stent og en begrunnelse i journalen om at de valgte å utføre inngrepet fordi pasienten var dopet og nok ikke kunne vite hva hun takket nei til :ler: )

Skrevet
:ler: Det var godt de gjorde det da, så ble du ferdig med det :)
Skrevet
:ler:  Det var godt de gjorde det da, så ble du ferdig med det :)

I grunn :)

Jeg sa nok nei også fordi kirurgen min stod der (han hadde bedt de calle på han underveis) og stod og rev seg i håret og kjeftet på de, så da tenkte jeg vel i mitt dopede sinn at det var lurt å takke nei :ler:

Skrevet (endret)
Mange ser vel på blokking som en operasjon, men jeg synes ikke det var det. Var ikke noe verre enn en vanlig undersøkelse, og jeg sov under hele inngrepet (les: ble dopet ned pga angioskrekk først fordi jeg hyperventilerte etc, så vekket med forespørsel om de kunne blokke. Takket nei til det fordi jeg "ikke orket mer". Våknet opp med stent og en begrunnelse i journalen om at de valgte å utføre inngrepet fordi pasienten var dopet og nok ikke kunne vite hva hun takket nei til :ler: )

Jeg har vært med på endel angio/PCI etterhvert, og synes det er like spennende hver gang. Har møtt pasienter før og etter, og at et så lite inngrep kan gjøre så stor nytte er jo bare helt utrolig!

Endret av Skya
Skrevet
Jeg har vært med på endel angio/PCI etterhvert, og synes det er like spennende hver gang. Har møtt pasienter før og etter, og at et så lite inngrep kan gjøre så stor nytte er jo bare helt utrolig!

Jeg visste ikke at jeg var litt slækk engang, er vant til å være sliten, men vet mange andre får et nytt liv.

Første gangen var det "a piece of cake", men gang nummer to hadde jeg opplevd endel i mellomtiden, og ble helt hysterisk, så nå er narkose standard prosedyre på meg :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...