Gå til innhold

Lundteigens rentefradrag


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Han fortjente overhodet ikke stormen som møtte ham da han kom med forslaget, men forslaget alene har veldig lite å si. Men noe må gjøres hvis vi skal klare å bygge ut veier, skoler og barnehager. Nordmenn med hodet langt inni navlen klager fælt på at skolene er slitte og veiene er gamle, samtidig som de ansetter fagfolk til å pusse opp leiligheten og for å bygge hyttene deres. Det Lundteigen ønsker er å bremse litt på det private luksusforbruket slik at arbeidskraft kan frigjøres og det offentlige kan bruke denne frigjorte arbeidskraften til litt mer prekære behov. Nordmenns overforbruk av håntverkere presser jo også prisene høyt opp slik at det blir dyrere anbudsrunder for staten.

Jeg beynner å like Lundteigen. Der hvor resten av politikerene spiller på følelser og luftslott klarer han å framføre budskapet sitt saklig og nøkternt. Selv om jeg ikke alltid er enig i ham så liker jeg en politiker av gammel klasse.

Endret av punktom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg liker forslaget, jeg.... Luksusforbruket bør ned. I tillegg er jeg en tilhenger av at de som har mest betaler mest til felleskassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange er det egentlig som har så høye lån? Vil det monne noe som helst i statskassen?

Og antagelig vil det bare åpne for kreative løsninger.

Masse papirarbeide, liten effekt.

Da får man heller diskutere seriøst å fjerne hele rentefradraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange er det egentlig som har så høye lån?  Vil det monne noe som helst i statskassen?

Nå tror jeg heller ikke at dette er hovedformålet med forslaget... Først og fremst sees vel dette på som en måte å få ned luksusforbruket på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg heller ikke at dette er hovedformålet med forslaget... Først og fremst sees vel dette på som en måte å få ned luksusforbruket på.

Nja... han snakker jo om at man trenger penger til veibygging, og at det er årsaken.

Forresten, da jeg hørte dette på nyhetene ble det presentert som at det kun gjaldt boliglån. Er det noen som vet om det stemmer? Isåfall virker det litt sært å argumentere med at man skal få ned luksusforbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glimrende forslag!

De som har råd til å ha lån på over 3 millioner trenger da ikke subsidierte lån fra staten. For oss som er tvunget til å leie ( og ikke kan trekke fra 5 øre på skatten) så ønskes ihvertfall forslaget velkomment!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilSweetie

Jeg er ikke sikker på om akkurat det forslaget var det beste, men jeg applauderer likevel utspillet. Fordi vi må få bort det hellige ved dagens skattenivå. Og ikke minst fordi noen tør å si noe ikke-populistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslaget går ikke gjennom, og stormen i sommer var i beste fall i et vannglass.

Isolert sett er jeg forsåvidt ganske enig i forslaget, men jeg synes ikke det er lurt å rokke ved et ganske bredt og temmelig ferskt skatteforlik i Stortinget.

På den annen side har jeg som Punktom stor respekt for folk som tør å tenke høyt, selv om ubehagelige spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... han snakker jo om at man trenger penger til veibygging, og at det er årsaken.

Forresten, da jeg hørte dette på nyhetene ble det presentert som at det kun gjaldt boliglån.  Er det noen som vet om det stemmer?  Isåfall virker det litt sært å argumentere med at man skal få ned luksusforbruket.

Men nå er det ikke uvanlig at politikere sier en ting og tenker noe helt annet... Noen ganger argumenterer de for forslag ved å fokusere på de mest "spiselige" og "folkelige" av argumentene.

Vet ikke om det bare gjelder boliglån. Men så er det som regel det slike lånesummer er men for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det ikke uvanlig at politikere sier en ting og tenker noe helt annet... Noen ganger argumenterer de for forslag ved å fokusere på de mest "spiselige" og "folkelige" av argumentene.

:Nikke:

Og det viktigste EGENTLIGE poenget, er at hvis staten skal få skatteinntekter som det monner av, må de beskatte vanlige folk med vanlige inntekter. Vanlige folk finner seg bare i det hvis de tror at "rikinger" må skatte mer.

Spesialskatter for de rikeste er ikke for å skaffe mer penger via dem, men for å få oss andre til å "betale vår skatt med glede".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må si jeg liker forslaget, jeg.... Luksusforbruket bør ned. I tillegg er jeg en tilhenger av at de som har mest betaler mest til felleskassa.

Og hvem skal bestemme hva som er luxus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet ikke om det bare gjelder boliglån. Men så er det som regel det slike lånesummer er men for.

Og i dagens bolig marked så kan en fort kommer opp i lån på to millioner, for et vanligt hus. Er det ingen utav disse "smarte" politiker på som har tenkt hva som skjer med boligmarkedet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at du begynner å bry deg før de sier at alt som du har er luxus.

Jeg bryr meg jeg.... Og jeg har heller ikke noe problem med at staten kaller min leilighet reinspikka luksus. For det er det den er. Hvis jeg ikke klarer en økning i utgiftene, så få jeg flytte til noe litt mindre... Da har jeg uasett kjøpt over evne. Det er jo nettopp det så mange mennesker gjør. De kjøper leiligheter der de ikke engang vil klare en renteøkning på et halvt prosentpoeng. Det synes jeg er helt utrolig.

Staten vil ikke med en slik ordning nekte oss luksus (hva nå det enn skulle defineres som...), men sier bare at de ikke gidder å sponse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...