Gjest regine Skrevet 16. august 2006 #21 Del Skrevet 16. august 2006 Han er redd for å ende opp med nesten ingenting, ja. Huset er mitt barndomshjem og kjøpes for en slikk og ingenting, langt under normal takst. av ulike grunner. Vi vet begge at det aldri kan selges til vanlig takst heller, det har vi snakket om flere ganger, for det må selges innen familien igjen dersom vi vil flytte en gang. Så vi er liksom låst her da, men det visste vi før vi gikk inn i det og gjorde det med åpne øyne. Men når vi nå snakker om brudd, da skal han plutselig kunne få igjen en halvpart av hva verdien er, og ikke hva vi kjøpte huset for. Og hvordan skal jeg få det til da? Nå er verdien 3 mill, vi får det for 2 mill (og det er her litt arv kommer inn, så det er ikke i rene penger). Om hus og eiendom stiger til 4 mill i verdi, hvordan skal jeg da kunne kjøpe han ut? Og han er redd for å sitte med bare noen hundretusener som ikke rekker til en liten ettroms engang dersom han må flytte.← Akkurat den biten du skriver om der tror jeg at jeg ville gått til en advokat med. Dvs. slik at det blir riktig i forhold til deg og samboeren. Jeg TROR nemlig ikke at han kan forlange slik eller sånn om huset er ditt og det er delvis arv etc. som gjør at du får det billig. Men det vet en advokat, og selv om det kan koste et par tusenlapper å snakke med advokat vil jeg mene at det i deres situasjon er vel anvendte penger. Dette kan du også gjøre alene (men sikkert lurt å gå sammen) , og da vil du også kunne få skikkelige svar på hva og hvordan en kontrakt bør se ut, hva som er riktig i forhold til loven etc. Det du får her inne er jo kun kvalifisert synsing uten kvalitetssikring. Og siden det var min feil sist det var brudd, er dette vanskelig å ta opp. Jeg har sviktet min samboer en gang tidligere, og nå å snakke om samboerkontrakt og et evt brudd får meg til å føle at han tenker sitt om dette; at jeg kommer til å svikte han igjen osv. ← Og her er vel noe av kjernen i problemene med å diskutere samboerkontrakt - eller hur? Du har dårlig samvittighet fordi du "sviktet" samboeren en gang før. Den følelsen er det sikkert vanskelig å gjøre noe med. Samtidig så er det også slik at hvis dette egentlig ikke er oppgjort dere imellom, så er det et problem for hele forholdet. Uansett hva du gjorde som var et svik, så har faktisk du og samboeren din bestemt dere for å gå videre sammen. Da må begge også være villige til å legge det bak seg, og Ikke bringe det opp i diskusjoner om vanskelige temaer. Dvs. at du må slutte å ha så dårlig samvittighet for "sviket" at du ikke klarer å tenke klart, og han må reelt tilgi deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 16. august 2006 #22 Del Skrevet 16. august 2006 Ja, vi har skrev samboerkontrakt og gjensidig testamente samt tegnet livs- og uføreforsikringer med gjensidig begunstigelse samme dag som vi underskrev kjøpekontrakten på huset vårt. Hos oss er det også litt spesielle forhold m.h.p. økonomi, så vi valgte å få samboerkontrakt og testamente satt opp hos en advokat. Vi kom med våre ønsker og han hadde mange fornuftige og kloke innspill og vi synes det ble et fornuftig dokument som burde dekke alle eventualiteter. Det kostet riktignok 4.000 kroner, men det er det verdt! Til TS: Samboeren din burde jo i aller høyeste grad være interessert i at det blir skrevet både samboerkontrakt og testamente! Uten har han overhodet ingen rettigheter i forhold til det du f.eks. arver. Veldig enkelt sagt, så vil du f.eks. eie 2/3 av huset forutsatt at dere i fellesskap låner hele kjøpesummen på 2 milloner og ved din evt. bortgang vil han ikke få en krone av de 2/3. Nei, sett dere ned sammen med en advokat å få satt opp dette skikkelig! Det er i alles interesse! NB! Husk at gifte par uten barn også bør skrive testamente da foreldre har arverett når det ikke finnes livsarvinger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allium Skrevet 16. august 2006 #23 Del Skrevet 16. august 2006 Nå er jeg ikke helt sikker på om jeg ser trådstarters problem... Så lenge de ikke har noen avtale, er jo hennes arv hennes alene, og må ikke deles med samboeren ved eventuelt brudd. Er det meningen at dere begge skal stå som eiere av huset? Da må dere jo bli enige om en eierbrøk uansett. Hvis du derimot står som eier alene er huset ditt, og du behøver ikke å dele. En samboerkontrakt vil bare kunne gi ham rettigheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå