Gå til innhold

Menn bedre forfattere?


Gjest Lesehest

Anbefalte innlegg

Gjest Lesehest

Mener denne karen alvor, eller er dette forsøk på ironi? Som kvinne har jeg hatt stor glede av de nevnte kvinnelige forfatterne (som han ikke har orket å lese engang) mer en de mannlige han nevner. I tillegg koser jeg meg stort med mange andre nålevende og døde kvinnelige forfattere. Hvordan han her så glatt kan avise forfattere som dårlige, fordi han ikke har lest dem, er meg et mysterium.

At en sånn type, med sin sterkt subjektive mening, får komme på første siden av Dabladet.no er underlig.

AT MENN ER betre forfattarar enn kvinner, er noko eg har visst ganske lenge. Eg kan på ståande fot rekne opp eit dusin svært gode mannlege norske forfattarar, nålevande og daude, men eg kan ikkje komme på ein einaste kvinneleg forfattar som eg faktisk har lest. Kvifor har eg ikkje lest Undset, Collett eller Skram (eg kjem diverre ikkje på nokre samtidige kvinnelege forfattarar av same kaliber)? Kvifor blir ikkje deira bøker dytta på meg slik som er tilfelle med dei beste verka til Mykle og Bjørneboe, eller Saabye Christensen eller Ambjørnsen for den saks skuld. Svaret er enkelt: Fordi dei ikkje er like gode.

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/08/16/474039.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gorgonzola

He-he, Dagbladet gjør det meste for å knabbe lesere fra konkurrentene :ler:

Like smart problemstilling som å spørre om Brann er bedre enn Lillestrøm.

Altså, det hele blir rimelig subjektivt.

PS! Generalisering er som regel noe vås, også i dette tilfelle.

Unni Lindell, Liza Marklund er knallbra

Likeså er Jo Nesbø og Paolo Coehlo så da er vi like langt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mariQua

Hehe, jeg skumleste den artikkelen der, og for forfatterens skyld håper jeg da virkelig at det var en spøk/ironisk. :ler: Hvis ikke er han jo direkte evneveik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... Noen burde beskyttes mot seg selv...

Synes det er morsomt at han regner opp bøker han ikke har lest som dårlige...og begrunner dette med at han ikke har LYST til å lese dem. Javel.

Dessuten er det vel noe spesielt at han kun ser på norske forhold. Hvis han tar vekk skylappene sine vil han kunne finne mange interessante kvinnelige forfattere verden over. For å liste noen: Margaret Atwood, Isabel Allende, Zadie Smith, JK Rowling for å nevne noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har verken hørt om han eller boka hans. Utrolig arogant og bare avfeie alle kvinnelige forfattere som dårlige uten å ha lest dem. Jeg har lest omtrent alle bøkene til alle de tre kvinnelige forfatterne han nevnte og KOST meg med dem.

Sånne meninger er så utrolig subjektive. Det er som å si at sjokolade er bedre en is, eller Stoltenberg er bedre en Bondevik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat denne holdningen ang litteratur skrevet av kvinnelige forfattere finner en hos flere menn.

Diskriminerende. De fleste som har disse meningene har liten kjennskap til litteratur skrevet av kvinner. Idioten i Aftenbladet vedkjenner jo at han ikke har lest klassiske verk av kvinner.

Smågutter har også en tendens til å velge bort bøker av kvinnelige forfattere. Det var derfor forfatteren av Harry Potter lot være å tilkjennegi fornavnet sitt da bøkene hennes ble gitt ut.

En har bevist at kvinner har bedre utviklet språk enn menn. I de vestlige landene er menn bedre i matematikk enn kvinner.

Endret av Sukkerert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest King James

Hvem bryr seg egentlig. Så han mener det ja han rett og mene det.

Så han synes kvinnlige forfattere er dårligere en mannlige.

Ja hva så.

Vi har da alle rett og ha våre meninger.

Nå er jeg uenig med han siden det er mange gode kvinnlige forfattere.

Men kvinnene mangler det helt store nemlig Fjodor M.Dostojevskij.

Men så har de Jane Austen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mariQua
Hvem bryr seg egentlig. Så han mener det ja han rett og mene det.

Så han synes kvinnlige forfattere er dårligere en mannlige.

Ja hva så.

Vi har da alle rett og ha våre meninger.

Det bryr meg i minus hva han mener, det var den utrolig lite intelligente argumentasjonen som var så komikveld. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydligvis er det fortsatt agurktid, og Dagbladet forsøker seg på en litt mindre kontroversiell Gaarder-debatt.

Hvem er denne fyren? Og har han vurdert at folk ikke vil løpe til bokhandelen for å kjøpe bøkene hans fordi han skriver på nynorsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart menn er bedre forfattere

Man trenger jo bare å lese innlegget til den sk. forfatteren som hevder det for å forstå det.... :ironi:

Så er det jo mulig at han egentlig mente hele innleggett ironisk - og det blir igrunnen enda mer ironisk siden det var såvidt dårlig skrevet at ingen har skjønt det :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chuck Norris har gitt ut en bok. Da burde vel denne debatten være avsluttet siden han er best i alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok innrømme at jeg ikke har lest alt for mye skrevet av kvinnelige forfattere, men JK Rowling er jo glimrende samt Anne Holt. Tror vel det har mere å si at mannlige forfattere har skrevet mest om emner som har fenget meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sorte Får Bææ

Selvsagt. Akkurat som jeg synes regissøren av "frustrerte fruer" er ræva fordi jeg ikke interesserer meg for serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. og når han begrunner dette med at han kun leser bøker av mannlige forfattere - kan man ikke annet enn å le.

Den forestillingen han hadde på Tabloid underbygget vel heller ikke meningen hans (stakkars fyr - han fremsto rimelig idiotisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er jo ingen tvil om at Ari Behn er mye mer smart, intelligent, skarp og analytisk brilliant, enn kvinnelige forfattere! :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, det er jo ingen tvil om at Ari Behn er mye mer smart, intelligent, skarp og analytisk brilliant, enn kvinnelige forfattere!  :klappe:

Enn alle sammen selvfølgelig - uansett. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det dummeste utspillet jeg har lest på lange tider.

Det går ikke an å si at menn er bedre forfattere, men enhver må jo gjerne fortrekke mannlige forfattere. At denne fyren liker mannlige forfattere best selv må han jo bare få lov til, men han kan likevel ikke påstå at han vet hva som er objektivt best.

Og når han i tillegg ikke har lest bøkene han kritiserer, ja da lurer jeg virkelig på hvor dum det er mulig å bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han stilte opp til debatt i et radioprogram med Unni Lindell i går ettermiddag. Han har jo lest en hel bok skrevet av et kvinnfolk, så han bør jo vite hva han snakker om :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men eg kan ikkje komme på ein einaste kvinneleg forfattar som eg faktisk har lest. Kvifor har eg ikkje lest Undset, Collett eller Skram (eg kjem diverre ikkje på nokre samtidige kvinnelege forfattarar av same kaliber)?

han sier her at han faktisk ikke har lest en eneste kvinnelig forfatter, så hvordan kan han i det hele tatt mene noe som helst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...