Gå til innhold

Den "perfekte" p-pillen

Fremhevede innlegg

Gjest jente-20
Skrevet

Hei!

Jeg tenker på å begynne med p-piller eller annen lignende prevensjon, da jeg er lei av å bruke kondom og er i et fast forhold. Men jeg må innrømme at jeg er ganske så skeptisk til hormonene.. hvilken prevensjon er den beste? Jeg vil jo selvfølgelig ha det perfekte prevensjonsmiddelet som verken gir vektøkning, kviser, ubalanse i underlivet eller humørsvingninger :roll: Finnes det? *håpefull*

P.S: er klar over at alle slike eventuelle bivirkinger er individuelle, men vil bare ha tips og råd viss dere har...

Takk takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det du etterlyser er vel nærmest umulig å svare på fordi, som du sier, så virker prevensjon ulikt på forskjellige kvinner.

For meg er Cerazette det perfekte prevensjonsmiddelet fordi jeg for det første ikke tåler østrogen og dermed ikke kan bruke vanlige p-piller og fordi jeg ikke har opplevd andre bivirkninger enn fullstendig tap av menstruasjon. Dette er en perfekt kombinasjon for meg.

Jeg har vært gjennom Yasmin, Loette, Conludag og Exlutona. Ingen av dem var noe for meg. De to første skar seg fordi jeg ikke kan bruke noe med østrogen i, og de to siste(som er minipiller) gav meg et tonn bivirkninger+ustabile blødninger fordi jeg ikke var flink nok til å ta dem på nøyaktig samme tidspunkt hver dag.

Det finnes prevensjon uten hormoner slik som f.eks. kobberspiral, men mange opplever å blø kraftig med den. Ellers har du alternativer som Ladycomp, men da bør du visstnok ha en nokså stabil syklus for at det skal fungere riktig.

P-stav og p-plaster er også hormonbasert, men de avgir hormoner lokalt og over lengre tid i stedet for piller som gir en daglig hormonbombe.

Endret av Dr. Evil
Skrevet

Du må nok bare prøve deg fram desverre :tristbla:

Skrevet

Det er vel først og fremst en lege som kan gi deg råd og oppfølging vedrørende dette.

Skrevet

P-ringen er bra.. så slipper man å huske på pilla hver dag.

Skrevet
P-ringen er bra.. så slipper man å huske på pilla hver dag.

Kvitterer denne. Har gått på p-pille i mange år og p-ringen er rene drømmen i forhold. Har ca halvparten av hormondosen i forhold til p-piller også tror jeg. Er sinnsykt digg å slippe å tenke på pilla hver dag. Mange er bekymret for at man skal kjenne den når man har sex, eller at den skal falle ut. Ikke noen sånne problemer her i gården hvertfall.

Skrevet (endret)
Du må nok bare prøve deg fram desverre  :tristbla:

Ja, det som fungerer for noen fungerer dårlig for andre, så her er det store forskjeller ute og går. Jeg har kuttet ut all form for hormonell prevansjon, ble direkte dårlig av det. Bruker nå god og gammeldags dong :) , med de fordeler og ulemper det fører med seg (som alt annet......).

Endret av Aeriana
Skrevet

Jeg gaar paa Synfase og det er helt ok, har funnet ut at det er den som har minst bivirkninger for meg. Har provd p-plaster, men synes det var veldig ustabilt. Paa ferie kunne jeg ikke bade i sjoen uten at det falt av, dessuten fikk jeg litt utslett under plasteret.

Jeg provde Yasmin en periode, men ble nesten deprimert av dem, det var skikkelig skremmende. Hoppet fort over til Synfase igjen. Som du ser, det er saa individuelt av du maa bare begynne et sted og prove dem frem.

Lykke til!

Skrevet (endret)

Jeg gikk på Diane i to år uten noen bivirkninger, og var veldig fornøyd med det, bortsett fra at jeg har en lei tendens til å glemme å ta piller. Så fikk jeg plutselig mellomblødninger, og prøvde p-ring i stedet. Har hørt mange som har vært fornøyd med det, men det funket overhodet ikke for meg. Min samboer kjente det under samleie, mellomblødningene stoppet ikke, og jeg fikk en rar bivirkning, greide ikke å sove mer enn 3 timer i døgnet. Så nå prøver jeg P-plaster, men blødningene er ikke borte. P-plaster likte jeg ikke helt i begynnelsen, hadde lett for å falle av, men da jeg begynte å ha dem på rompa fungerte de helt greit. Driver med utredninger for blødningene nå, hvis det viser seg å ha en annen årsak enn prevensjonen fortsetter jeg på p-plaster. Hvis ikke må jeg nok prøve noe annet, men begynner å gå tom for ideer. Det er som sagt veldig individuelt.

Endret av ayrabeth
Skrevet

Jeg går også på Cerazette og er fornøyd med dem! :)

Har ikke mensen og heller ikke noen bivirkninger jeg VET kommer av dem.

De hjelper også veldig på huden min!

Men du må som sagt neste prøve deg frem.

Økonomisk kan du jo begynne med de billigste og fungerer de ikke får du prøve noe annet!

Lykke til i allefall :)

Skrevet

Det er klokt å være skeptisk til hormonene - man tenker så lett at kviser og vektøkning er den verst tenkelige bivirkning, men det er sannelig ganske mange som må slite med depresjoner og manglende lyst også! Og da er det liksom ikke så stas noenting lenger.

Jeg kunne bare bruke enfasepiller, og Microgynon var det minst kjipe merket. I ettertid tenker jeg at jeg burde ha sluttet mye tidligere enn jeg gjorde. Så unødvendig å bruke mesteparten av 20-årene mine på å være hormonprovosert deppa.

Prøv spiral - det finnes typer som også kvinner som ikke har født kan bruke. Styr unna computere (for usikre), p-sticks under huden (lette å sette inn, veldig vanskelige å få ut), og p-sprøyter (som regel enda større hormonelle bivirkninger enn piller).

Men viktig å understreke at dette er helt individuelt, da, som også alle de andre sier. Mine erfaringer stemmer ikke nødvendigvis med din kropp :)

• Liker 1
Skrevet

Er egentlig også ute etter råd. Her er det jeg har vært igjennom:

Dinae: Skulle hjelpe mot kviser(gjorde det verre), hodepine, vektøkning og veldige humørsvingninger.

Cerazette 1 gang: Fikk en del kviser. Eller var det bra. Ingen mens ingen nedsatt sexlyst, vektøkning eller noe som helst.

Yasmin: Kjempebra for huden. :) Sluttet fordi sexlysten ble veldig nedsatt og jeg fikk en smule angst.

Cerazette 2 gang: Kviser kom tilbake. Sexlysten kom ikke tilbake(ikke i den grad jeg har hatt, og den stortrivdes jeg med.. :( ).

Har noen opplevd positiv effekt på sexlysten med pillen eller andre midler?

Skrevet
Kvitterer denne. Har gått på p-pille i mange år og p-ringen er rene drømmen i forhold. Har ca halvparten av hormondosen i forhold til p-piller også tror jeg. Er sinnsykt digg å slippe å tenke på pilla hver dag. Mange er bekymret for at man skal kjenne den når man har sex, eller at den skal falle ut. Ikke noen sånne problemer her i gården hvertfall.

Jeg tror samtlige av mine nærmeste venninner har prøvd seg på denne p-ringen - inkludert meg selv. Og alle har sluttet igjen. For min egen del var det bivirkninger med EKSTREMT ømme bryster som gjorde at jeg gikk tilbake til mine elskede Microgynon piller. På et tidspunkt var det så ille at jeg nesten ikke orket å gå.... Uansett, dette er jo en bivirkning noen kan få, mens de fleste slipper unna.

Men noe litt mer alvorlig er det tre av mine venner opplevde. De fikk allergiske reaksjoner på plasten/ødela det naturlige miljøet "der nede". Resultatet har vært år med ekstrem tørrhet, sprukken hud etc. Det har for et par av de vært så ille at de ikke har kunnet ha sex på mange måneder. De forbanner dette preparatet de trodde skulle være så mye sunnere og bedre for kroppen.

En jeg snakket med på apoteket fortalte meg dessuten at det er svært mange som opplever bivirkninger med p-ringen. Hun anbefalte det bare til unge jenter som har lett for å glemme pillen. Hun presiserte dessuten at dagens p-piller er noe helt annet enn de "slemme" våre mødre har knasket i seg.

Gjest -jente-20
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg skjønner jo at det er veldig individuelt. Hva går spiral ut på, og hva er deres erfaringer med det?

Skrevet

Når du er i den heldige situasjon at du ikke har rotet det til med kunstige hormoner, hvorfor ikke lese litt om FAM? Et greit startsted er ovusoft.com, som har et ok forum og en bra FAQ.

Gir du det 3 sykluser (på lik linje med at du sannsynligvis vil bli bedt om å bruke hvert enkelt p-pillemerke i minst 3 måneder for å se om bivirkninger forsvinner) så vil du sannsynligvis fort kunne se om det er noe for deg, uten at du tar noen risiko med bivirkninger.

For oss har dette har fungert helt fint i flere år, og jeg har faktisk aldri følt meg usikker på om jeg kan ha blitt gravid annet enn de gangene det har vært vår egen feil. For min egen del tror jeg aldri jeg hadde våget å bruke hormonprevensjon. Tanken på at jeg aldri vet hva som skjer i min egen kropp, og at prevensjonen kan svikte uten at jeg er klar over det er ikke noe som passer for meg.

Skrevet
Tusen takk for svar alle sammen. Jeg skjønner jo at det er veldig individuelt. Hva går spiral ut på, og hva er deres erfaringer med det?

http://www.prevensjon.net/ Her står det om ulike prevensjonsmetoder, deriblant spiral. Jeg ser det står at kvinner som ikke har født bør unngå spiral, men legene har gått bort fra det nå.

Skrevet
Prøv spiral - det finnes typer som også kvinner som ikke har født kan bruke. Styr unna computere (for usikre), p-sticks under huden (lette å sette inn, veldig vanskelige å få ut), og p-sprøyter (som regel enda større hormonelle bivirkninger enn piller).

Men viktig å understreke at dette er helt individuelt, da, som også alle de andre sier. Mine erfaringer stemmer ikke nødvendigvis med din kropp  :)

eller min ;)

spiral fungerte overhodet ikke for meg, fikk vannvittige smerter, sex var umulig og sambo kjente trådene godt.

piller fikk jeg sprø bivirkninger av og la på meg i tillegg.

p-sprøyte derimot har jeg bare hatt god erfaring med, har brukt den nå i rundt 8 år og har ikke hatt mensen en eneste gang siden start :sjarmor:

får en liten "totimersblødning" hver tredje måned når det er på tide å ta en ny sprøyte bare, kaller det bare huskelappen min ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...