Gå til innhold

Montering av skyvedørsgarderobe

MokkMokk

Anbefalte innlegg

Vi har bestilt skyvedørsgarderobe blant annet til gangen i nye huset vi snart overtar. Her er det nesten 3 m høyde fra gulv til tak, mens garderobeløsningen vi har bestilt, er ca. 2,47. Vi må altså gjøre noe i overkant - men hva? Fra butikken anbefalte de å la en snekker fore ned, men jeg ville gjerne ha den halvmeteren over skapene til oppbevaringsplass. I mitt hode kunne jeg tenke meg å få satt inn f.eks. noen småskap over der (montere på vegg/ i tak), i tillegg til at vi må få satt på en plate av noe slag over toppen av skapdørene som toppskinnene til skyvedørene kan monteres i. Noen som har gjort noe lignende, og som kan si noe om fremgangsmåte?

Eventuelt andre løsninger som kunne være aktuelle?

Huset er helt nytt, vi er drittlei oppussing fra tidligere så vi vil helst unngå løsninger som medfører maling, listing etc. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde et sånt skap i den forrige leiligheten min. Det var riktignok ikke 3 meter under taket, men det ble vel likevel en real bit over skapet som var foret ned. Øverst i skapet skulle det være en hylle som gikk fra vegg til vegg.

Denne laget jeg litt grunnere enn nødvendig og plasserte den et stykke lenger ned enn den egentlig skulle være. På denne måten kunne jeg fint dytte vinterklær, dyner og andre "store" ting opp i hylla.

Det kunne riktignok være litt knotete å få tingene ned igjen, ettersom jeg ikke fikk full oversikt innerst, men det var som regel ikke noe problem. Ettesom det er såpass hlyt under taket hos deg, så vil jeg tro at du til og med kunne fått dyttet opp middels store kofferet opp på en slik hylle (slik at de ble stående).

Ellers er det selvfølgelig mulig å få tak i skap som kan passe oppå garderoben. Kanskje du til og med burde legger plater (som i en nedforing) og skjære ut til dører i stedet for å bruke skapstammer.

Om du maler dørene i samme farge som veggen, så vil disse skapene nesten bli usynlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har altså en halvmeter til overs over skyvedørsgarderoben? Det er litt liten avstand for å få lagd separate skap. I den halvmeteren skal det også lages feste til skyvedørsgarderoben + feste til skapet over.

Gjør heller som Lea skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet alternativ er å avslutte skapet over dørene, bare slik at dørene får feste i noe og legge på en solid plate. Så kjøper du noen pene esker/kasser med lokk eller med skuff som kan trekkes ut (de hadde slike på IKEA tidligere i alle fall) og setter dem oppå skapet. Eskene kan romme alt mulig. Veldig fint til f.eks vinterklær om sommeren og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet alternativ er å avslutte skapet over dørene, bare slik at dørene får feste i noe og legge på en solid plate. Så kjøper du noen pene esker/kasser med lokk eller med skuff som kan trekkes ut (de hadde slike på IKEA tidligere i alle fall) og setter dem oppå skapet. Eskene kan romme alt mulig. Veldig fint til f.eks vinterklær om sommeren og omvendt.

Det hørte ut som en god idé for å slippe unna snekkerarbeid og maling, men likevel få det pent. Takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...