Eliza Doalot Skrevet 15. august 2006 #1 Skrevet 15. august 2006 I 1999 begynte jeg på et studie med støtte fra lånekassen, som jeg avbrøt før jeg haddde tatt noen eksamner. Jeg kan ikke huske at det da var noen som snakket om at man kunne bli forsinket i studiene, og lurer derfor på om dette er en regel som har kommet senere? Noen som vet? Og dersom dette er tilfellet, er jeg da et år forsinket? Eller har ikke regelen tilbakevirkende kraft,slik at jeg slipper forsinkelsen? (Kunne selvfølgelig bare ringt lånekassen, men det er ørlite granne kø der for tiden...)
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2006 #2 Skrevet 15. august 2006 Hvor lenge fikk du støtte for da? Ett eller to semestre? Dersom du gikk så lenge at du fikk støtte for to semestre, er du ett år forsinket, ellers er du et halvt år forsinket. Regelen har tilbakevirkende kraft. Dersom du er ett år forsinket og nok en gang ikke tar eksamener til normert tid, vil du ikke få mer støtte fra Lånekassen før forsinkelsen er tatt inn.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2006 #3 Skrevet 15. august 2006 Jeg strøk på en eksamen (i et fag som gikk over to semestre), og jeg brukte hele studieåret i fjor på å ta opp igjen det faget. Jobbet litt ved siden av og fikk fullt studielån. Man får altså lov til å være MAX ett år forsinket. Nå i sommer besto jeg eksamen! Hvis jeg ikke hadde greid det da, ville jeg ikke ha rett på mer studielån inntil jeg hadde "tatt inn" forsinkelsen.
Gjest Gjest_peter_* Skrevet 15. august 2006 #4 Skrevet 15. august 2006 Jeg strøk på en eksamen (i et fag som gikk over to semestre), og jeg brukte hele studieåret i fjor på å ta opp igjen det faget. Jobbet litt ved siden av og fikk fullt studielån. Man får altså lov til å være MAX ett år forsinket. Nå i sommer besto jeg eksamen! Hvis jeg ikke hadde greid det da, ville jeg ikke ha rett på mer studielån inntil jeg hadde "tatt inn" forsinkelsen. ← Det er jo akkurat det som står over...
diddi Skrevet 16. august 2006 #5 Skrevet 16. august 2006 I 1999 begynte jeg på et studie med støtte fra lånekassen, som jeg avbrøt før jeg haddde tatt noen eksamner. Jeg kan ikke huske at det da var noen som snakket om at man kunne bli forsinket i studiene, og lurer derfor på om dette er en regel som har kommet senere? Noen som vet? Og dersom dette er tilfellet, er jeg da et år forsinket? Eller har ikke regelen tilbakevirkende kraft,slik at jeg slipper forsinkelsen? (Kunne selvfølgelig bare ringt lånekassen, men det er ørlite granne kø der for tiden...) ← Reglene om forsinkelse var de samme da jeg studerte på 90-tallet, og var ikke nye da heller. I 99 fantes de ihvertfall. Og reglene har ikke "tilbakevirkende kraft" da de gis år for år. Er det nye regler som er negative for folk, så innføres det som regel overgangsordninger. Men ofte er man jo advart mange år på forhånd, som den gangen "turbostipendet" forsvant (Ekstra avskrivning av lån dersom du tok en grad på normert tid) Da ble det informert i god tid. Men det kom nok likevel som et sjokk på de som ikke leser brevene de får. Men det ble jo diskutert blant studentene da. Likevel var det jo surt at det ble avviklet. (En liten digresjon) Men som de andre skrev så har man "lov til" åvære et år forsinket (60 poeng). Om du er 60 eller 30 poeng forsinket er avhengig av om du avbrøt før du fikk penger for vårsemesteret eller ikke.
Eliza Doalot Skrevet 17. august 2006 Forfatter #6 Skrevet 17. august 2006 Ok.. takk skal dere ha. Da er det bare meg som ikke husker reglen. Er lenge siden, veit dere
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå