Gå til innhold

Kambodsja


Gjest mariQua

Anbefalte innlegg

Gjest mariQua

Jeg planlegger å ta 3 uker i Asia i desember.

Hovedmålet er Kambodsja, men har også tenkt å stikke innom Vietnam. Thailand er kun for å eventuelt lande der, for så å ta buss eller noe videre til Kambodsja, hvis flybillettene til Bangkok er mye billigere enn til Kambodjsa.

Noen spørsmål vedr dette :) :

- Hvor lang tid vil det ta fra Bangkok til Phnom-penh med buss?

- Hva ligger prisnivået på? Hvor mye bør jeg regne med totalt utenom flybillett (planlegger ikke å kjøpe med noe særlig ting), osv?

- Er det lurest å bestille overnatting til de første dagene før jeg reiser, eller er dette veldig enkelt å fikse der nede? Hvordan er standarden på overnattingsteder, og hva er alternativene?

Andre tips mottas også med takk! Har lest i mange tråder om samme tema før her på KG, men hører gjerne mer. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Hvor lang tid vil det ta fra Bangkok til Phnom-penh med buss?

- Hva ligger prisnivået på? Hvor mye bør jeg regne med totalt utenom flybillett (planlegger ikke å kjøpe med noe særlig ting), osv?

- Er det lurest å bestille overnatting til de første dagene før jeg reiser, eller er dette veldig enkelt å fikse der nede? Hvordan er standarden på overnattingsteder, og hva er alternativene?

Andre tips mottas også med takk! Har lest i mange tråder om samme tema før her på KG, men hører gjerne mer. :-D

Billigere å fly til Bangkok og så ta buss til Siem Reap. Det tar 6-8 timer. Her bør du stoppe og få med deg ANgkor Templene før du tar bussen videre til Phnom Penh etter noen dager. 6-8 timer her også. Går også buss til Vietnam og Saigon. Dette tar også ca 6-8 timer. Alt av bussbilletter er kjempebillig, ca 5-6 $. Jeg brukte selv 2 uker i Kambodsja og var innom Siem Reap, Phnom-pehn og Sianoukville. Du kan jo fly tilbake fra Saigon til Bangkok hvis du synes bussturene blir slitsomme, men ikke noe problem å ordne etter du er kommet fram. Vi ordnet ingen overnattinger på forhånd og støtte aldri på fulle gjestehus i det området. Vi bodde steder som koster 8-12 $ natten pr. pers. i dobbelrom og da hadde man eget bad. Standarden er varierende, men det er ikke hotellrommene man husker etter en sånn tur uansett :)

Angående prisnivå så brukte jeg ca. 150-200 $ i uken inkl. alt av overnatting, mat og transport ++ Kjempebillig. Dette er tre år siden.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mariQua
Billigere å fly til Bangkok og så ta buss til Siem Reap. Det tar 6-8 timer. Her bør du stoppe og få med deg ANgkor Templene før du tar bussen videre til Phnom Penh etter noen dager. 6-8 timer her også. Går også buss til Vietnam og Saigon. Dette tar også ca 6-8 timer. Alt av bussbilletter er kjempebillig, ca 5-6 $. Jeg brukte selv 2 uker i Kambodsja og var innom Siem Reap, Phnom-pehn og Sianoukville. Du kan jo fly tilbake fra Saigon til Bangkok hvis du synes bussturene blir slitsomme, men ikke noe problem å ordne etter du er kommet fram. Vi ordnet ingen overnattinger på forhånd og støtte aldri på fulle gjestehus i det området. Vi bodde steder som koster 8-12 $ natten pr. pers. i dobbelrom og da hadde man eget bad. Standarden er varierende, men det er ikke hotellrommene man husker etter en sånn tur uansett  :)

Angående prisnivå så brukte jeg ca. 150-200 $ i uken inkl. alt av overnatting, mat og transport ++ Kjempebillig. Dette er tre år siden.

Lykke til :)

Tusen takk for bra svar! :-D

Da tror jeg jeg flyr til Bangkok og tar bussen derifra til Siem Reap, som du foreslår. Hva vil du anbefale å oppleve i Phnom Penh? Og ellers i Kambodsja?

Var du andre steder i Vietnam enn Saigon? Noen anbefalinger?

Lurer også på hvordan du fant frem til gjestehusene, følger du strømmen eller så du på oversikter i reisebøker o.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vietnam;

Mui Ne og Dalat!

Men du har bare 3 uker, så jeg vet ikke om jeg vil anbefale deg å legge opp til for mange stopp.. Om du har lyst til å gjøre andre ting enn buss, da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mariQua
Vietnam;

Mui Ne og Dalat!

Men du har bare 3 uker, så jeg vet ikke om jeg vil anbefale deg å legge opp til for mange stopp.. Om du har lyst til å gjøre andre ting enn buss, da..

Nei, jeg må selektere en del pga tiden. Skal hovedsakelig være i Kambodsja (er planen nå da, den kan jo forsåvidt endre seg).

Hva var det ved Mui Ne og Dalat du likte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må ærlig innrømme at jeg synes Dalat var skuffende. Det er turiststed nr 1 for vietnameserne, men kunstige innsjøer og små fossefall imponerte ikke meg.

Derimot anbefaler jeg Halong Bay! Gjerne overnattingstur på båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes også Halong Bay var det beste i Vietnam, men vil absolutt ikke anbefale å dra helt dit på en så kort ferie (hun kommer jo fra sør). Det er jo snakk om over et døgn på tog fra sør til nord!

Det at det var så "teit" i Dalat var jo det som var kult.. helt annerledes enn de normenn "liker".. og derfor morro å se.. Syntes jeg, da.. ;)

Mui Ne var bungalow + strand.. enkelt og greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også noen netter i Dalat. Og jeg synes det var artig å ha vært innom der. Kopi av Eiffeltårnet og Crazy House er blant de tingene jeg husker best. Crazy House er et helt sprøtt hotell/museum hvor hvert rom har de sprøeste ting.

Og så er Dalat høytliggende så det var deilig å komme opp og kjøle seg ned for noen dager. Men det er kanskje ikke problemet når du kun skal være borte i 3 uker.

Jeg vil heller anbefale deg å ta noen dager i Saigon, få med deg tunnellene som ble gravd i Amerikakrigen, som de kaller den, og museet for amerikanske krigsforbrytelser.

Du finner også et ok vannland i Saigon.

Du kan ta en deltatur fra Kambodja til Saigon, jeg lurer på om det er en overnatting, så får du sett litt av naturen og livet rund på veien.

I Kambodsja må du få med deg Siem Riep og Angkor Wat, i Phnom Phen må du få med deg Sleng Ton-fengselet (var det ikke det det het da, mon tro?) og kanskje Killing Fields. Og det russiske markedet.

Og du bør dra til Sianoukville! Fine strender og rolig og avslappet, men nå er det snart 5 år siden jeg var der, så det har nok skjedd utvikling her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mariQua
Derimot anbefaler jeg Halong Bay! Gjerne overnattingstur på båt.

Hva er det ved dette stedet som er spesielt? :)

Jeg vil heller anbefale deg å ta noen dager i Saigon, få med deg tunnellene som ble gravd i Amerikakrigen, som de kaller den, og museet for amerikanske krigsforbrytelser.

Ja, jeg kommer sannsynligvis til å være litt i Saigon, siden jeg skal besøke en vietnamesisk venninne som bor der. Hun vet nok om det meste som trengs å få med seg akkurat der, men greit å vite litt selv først også.

Du kan ta en deltatur fra Kambodja til Saigon, jeg lurer på om det er en overnatting, så får du sett litt av naturen og livet rund på veien.

Okei, det var en god idè. Hva slags opplegg er dette?

I Kambodsja må du få med deg Siem Riep og Angkor Wat, i Phnom Phen må du få med deg Sleng Ton-fengselet (var det ikke det det het da, mon tro?) og kanskje Killing Fields. Og det russiske markedet.

Og du bør dra til Sianoukville! Fine strender og rolig og avslappet, men nå er det snart 5 år siden jeg var der, så det har nok skjedd utvikling her også.

Hvor er Sianoukville?

Hvis det er et avslapningssted, kan jeg jo bruke det den perioden jeg vil ha mer 'badeferie'. Tenkte å ta noen slike dager innimellom også.

Tusen takk for alle tips, dette setter jeg veldig stor pris på. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sianoukville ligger ved kysten, og kan helt klart brukes til avslapning! Jeg prøvde å finne et kart nå, men fant ikke noe i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det ved dette stedet som er spesielt? :)

Hvis det er et avslapningssted, kan jeg jo bruke det den perioden jeg vil ha mer 'badeferie'. Tenkte å ta noen slike dager innimellom også.

Halong Bay er noen fantastiske grotter i havet utenfor Hanoi. Du akn lese litt her: http://www.vietnamonline.com/travel/halong.html

Hvis du tenker på bading, er Nha Trang et typisk turistbadested med barer på stranden osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Kambodsja må du få med deg Siem Riep og Angkor Wat, i Phnom Phen må du få med deg Sleng Ton-fengselet (var det ikke det det het da, mon tro?)

Fengselet heter Tuol Sleng, og jeg er helt enig i at TS bør få det med seg, selv om et besøk dit er en vond opplevelse.

Ellers stemmer jeg også for Mui Ne i Vietnam, deilig med noen rolige dager med sol, strand og god mat når du har vært i Bangkok, Angkor, Pnomh Penh, Saigon mm. Greit å slappe av litt i ferien også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fengselet heter Tuol Sleng, og jeg er helt enig i at TS bør få det med seg, selv om et besøk dit er en vond opplevelse.

Ja! Det var det! Takk Ciara.

Den delta-turen jeg nevnte kunne i alle fall bestilles i Saigon, på reisebyråene der. Men det er sikkert mulig å bestille den i Pnom Phen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deltaturer kan du få med alle mulige varigheter og opplegg. Vi var på tur med 2 overnattinger. Noen på vår tur var på kun en overnattingstur og de gikk glipp av det beste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mariQua

Igjen: tusen takk for svarene.

Det jeg generelt sett sitter med nå (ang Kambodsja), er Phnom-penh med "Sleng-fengselet" (hehe), og Siem Reap med Angkor.

Hvor ellers er det en idè å reise i Kambodsja? Flere severdigheter, eller bare se-verdige steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Igjen: tusen takk for svarene.

Det jeg generelt sett sitter med nå (ang Kambodsja), er Phnom-penh med "Sleng-fengselet" (hehe), og Siem Reap med Angkor.

Hvor ellers er det en idè å reise i Kambodsja? Flere severdigheter, eller bare se-verdige steder?

Spør du meg, så synes jeg ikke Pnomh Penh var verdens mest spennende by. En håndfull severdigheter, og ellers ganske kjedelig. Bruk heller mer tid i Saigon! Ikke bruk mer tid i Pnomh Penh enn et par dager.

Angkor er fantastisk, der kan du være mange dager uten problemer :)

Ellers skal jo Sihanoukville være fint, men der har jeg dessverre ikke vært selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...