Gå til innhold

Helvetesild

Fremhevede innlegg

Skrevet

Samboer har fått helvetesild.

Han var på legevakten i helgen for å få det konstantert, å der fikk han beskjed om at det var ingen behandling eller lindring å få for helvetesilden. Det var bare å lide seg gjennom det.

Er det noen som har erfaring med helvetesild?

Noen som vet om noe som kan lindre smertene noe?

Han har nå hatt 2 søvnløse netter, og har store smerter stort sett hele tiden.

Videoannonse
Annonse
Gjest beekeeper
Skrevet

Jeg hadde det når jeg var mindre, og jeg fikk en salve jeg smurte på flere ganger om dagen. Det var en hvit, ganske tykk og knudrete salve, husker desverre ikke hva den het..

Skrevet

Takk for svar :)

Får forhøre meg på apoteket om de har noe å anbefale.

Skrevet

Helvetesild kan behandles med antivirus-medisiner eller lindres ved hjelp av utvortes liniment/salver. Noen vil også ha nytte av sovemedisin og smertestillende, hvis søvnvansker oppstår som følge av utbruddene. Kom dere til fastlege!

Skrevet (endret)

feilposting - skulle i en annen tråd

Endret av hera
Skrevet

Hadde den helvetes ilda når jeg var 18, og det var smertefullt!! :grine: Legen sa det samme til meg også, ingenting hjelper. Kanskje men kan få en lindrende salve, men synes å huske at den ikke hjalp særlig. Vondt å bevege kroppen, ligge osv. Håper det går fort over for samboeren din. Kan hjelpe å vite at når man først har fått det, så er det svært liten sannsynlighet for å få det igjen og det enda verre å få det dess eldre man blir :) God bedring

Skrevet

:hoho:

jeg leste "helvete sild" :hoho:

god bedring, hørtes vondt ut! :ler: haha huff unnskyld jeg velta kaffe og alt her jeg sitter hoho!

Gjest Gjest_Lama_*
Skrevet

Jo, det er behandling å få for dette. Helt enig med hera - løp til fastlege!!! :D

Skrevet

Det er vistnok noen tabletter man kan ta mot helvetesild, men de skriver dem ofte ikke ut til unge mennesker. De er og dyre. De skal også tas innen 48 timer fra utbrudd.

Har han mest vondt der utslettene er? Da kan han prøve å smøre seg med hvitvask. Fås kjøpt på apoteket.

Det kan ta tid å komme seg etter helvetes-ild. Kommer litt ann på hvor hardt rammet han er. Ønsker han god bedring.

ceca ;)

Skrevet (endret)

Grunnen til at virushemmende tabletter ofte ikke skrives ut til unge, friske mennesker er fordi utbruddene som regel er mildere.

Smertene kan dempes noe med smertestillende.

Hvis han har utbrudd i naerheten av öyet maa han komme seg tilbake til legen igjen! Ellers er helvetsild som regel en ufarlig (men smertefull) sykdom som gaar over av seg selv.

(Helvetesild er en liten rest av vannkoppviruset som har blitt igjen i kroppen, for de som lurer ;)

Endret av Amadea
Skrevet

Samboer har vært hos fastlegen idag. Der fikk han resepter på smertestillende og sovemedisin. Han har hatt noen søvnløse netter nå pga store smerter, men det har hjulpet noe med de smertestillende han har fått nå.

For å få behandling for helvetesild må man oppsøke lege i løpet av 48 timer, ellers er det ikke noe annet enn smertestillende som hjelper.

Det er forskjellige grader av helvetesild. Noen klarer å fungere i hverdagen å gå på arbeid, mens andre igjen har så store smerter at de ikke klarer de daglige tingene. Allmenntilstanden kan også bli nedsatt hos enkelte.

Får håpe han kommer seg nå som han har fått smertelindring, å han sier selv at han ikke unner noen å ha så vondt.

Skrevet

Jeg mener jeg brukte noe som heter hvitvask, et liniment på brun flaske fra apoteket. Det lindrer noe.

Helvetesild setter seg i nervebanene under der man har utslett, så man kan kjenne noe smerte igjen senere om man er sliten, syk og redusert. Det er et herpesvirus, som aldri går ut av kroppen, får det istedet for vannkopper siden man blir immun mot vannkopper.

Skrevet
Jeg mener jeg brukte noe som heter hvitvask, et liniment på brun flaske fra apoteket. Det lindrer noe.

Helvetesild setter seg i nervebanene under der man har utslett, så man kan kjenne noe smerte igjen senere om man er sliten, syk og redusert. Det er et herpesvirus, som aldri går ut av kroppen, får det istedet for vannkopper siden man blir immun mot vannkopper.

Hvitvask kan lindre og tørke ut utslettet.

Ellers er det du skriver litt upresist. man får ikke helvetesild (herpes zoster) istedetfor vannkopper, men sykdommene er riktignok forårsaket av samme virus. For å få helvetesild må man tidligere ha vært smittet av vannkopper. Viruset ligger så i dvale, og kan slå ut som helvetesild senere i livet. har du utbrudd av helvetesild, kan du smitte folk som ikke før har vært smittet av viruset før slik at de får vannkopper. Viruset kan altså smitte fra helvetesildutbrudd og gi vannkopper, men ikke helvetesild.

Gjest Fruktfat
Skrevet

har hørt at man skal passe på om man får det rundt brystet, om det går helt rundt er det veldig farlig? er det riktig? og i såfall hvorfor? eller blander jeg det med noe annet?

Skrevet

Jeg har hørt det er en myte at om det går helt rundt, dør man. Tviler på at det er sant, og uansett er det jo vanlig å få det bare på den ene siden (vet ikke om det er mulig at det går helt rundt en gang?) Hos meg gikk det fra siden av magen til siden av ryggen, tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...