Gå til innhold

Induksjon eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal nå bytte ut hvitevarene og er usikker på om vi skal satse på induksjonstopp eller vanlig keramisk topp. Hva er deres erfaringer på godt og vondt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt indukjson i snart ett år og er kjempefornøyd!

Lett å holde ren, koker opp vann fortere enn vannkokeren og liten fare for å svi fingrene. Har nok blitt litt bortskjemt, for når jeg nå skal lage mat på vanlig komfyr holder jeg på å gå på veggen av ergelse over hvor tregt det går å varme opp platene.

Ulemper? Kan egentlig ikke komme på noen. Det måtte i såfall være at jeg trengte litt innkjøring før jeg lærte hvor fort det blir veldig varmt. Svidde mye mat til å begynne med..... ;)

Skrevet

Har dere vurdert gasstopp?

Vi valgte det i fjor - to bluss på 2 kW, to bluss på 4 kW + ett wokbluss på 5 kW.

Koker nesten like fort opp vann som med induksjon, men gasstopp/eget wokbluss er bedre til woking og steking.

Vi koker ofte grøt (barna elsker det), og før svidde vi nesten alltid i bunnen. Av en eller annen grunn svir ikke melkeprodukter seg i bunnen så lett. Fort gjort å regulere varmen - sikkert likedan som med induksjon.

Før vi fikk gasstopp ble vi advart mot "restvarme", men det har hittil ikke vært noe problem - blir fort kaldt. Toppen er også robust - vi har denne i stål fra Gaggenau: http://www.gaggenau.com/NO_no/Cooktops.do - og slipper å være redd for riper i glasset e.l. Bruker den til avlastning for stekebrett o.l.

Når det gjelder induksjon vs. vanlig keramisk topp, er fordelene større enn ulempen ved evt. utskiftning av kokekar. Hadde valget stått mellom de to, hadde jeg valgt induksjon.

Her finner du test vedr. ulike "topper": http://forbrukerportalen.no/filearchive/komfyrtopper.pdf

Konklusjonen der er at induksjon er best. Å koke poteter tar visstnok like lang tid - uansett topp. De viser til at gass er best ved steking. Det er lettest å rengjøre kokekar brukt på gass, men også kokekar brukt på induksjon lot seg rengjøre lett. Vanskeligst var å rengjøre var gryter brukt på vanlige kokeplater. Induksjonstoppen er lettest å holde ren osv.

Skrevet

Induksjon induksjon induksjon

Ingen tvil. Signerer lenej fullstending om det hun skriver! I tillegg til at man sjeldent brenner noe, kan man for eksempel steke mat som spruter med avispapir under stekepanna og som dekker rundt for å fange opp klin! Helt sant!

Og indukjson er også energisparende, fordi det kun blir varmt der hvor kjelen står. Sløser ikke med energi, alt går rett i kjelen.

Helt genialt! Men som lenej skrev så er problemet nå når jeg skal lage mat borte. Alt går så tregt :ler:

Skrevet

Jeg er også tilhenger av induksjon!

Det går så utrolig mye raskere å koke opp maten, samt at man kan regulere varmen opp eller ned på et blunk.

Skrevet

Absolutt induksjon av samme grunner som allerede nevnt. Kjenner flere som har valgt 2 plater med induksjon og 2 med gass. Og alle bruker induksjonen mest, da de synes det er mer vedlikeholdsfritt. Selv kunne jeg tenkt meg gass i tillegg til woking jeg da :)

Skrevet

Husk bare at induksjon krever mer strøm. Vi fikk i alle fall beskjed om at vi måtte legge opp ny kurs til kjøkkenet om vi skulle ha induksjon. Det hadde blitt en veldig dyr komfyr..

Skrevet

Vi måtte også legge opp nye kurser til kjøkkenet når vi pusset opp. Men jeg fikk ikke inntrykk av at det var pga induskjonen, men at det elektriske var underdimensjonert etter dagens krav. Tidligere var det en 16 amper kurs til komfyr(gammel hus...), nå er det 25.

Skrevet
Vi måtte også legge opp nye kurser til kjøkkenet når vi pusset opp. Men jeg fikk ikke inntrykk av at det var pga induskjonen, men  at det elektriske var underdimensjonert etter dagens krav. Tidligere var det en 16 amper kurs til komfyr(gammel hus...), nå er det 25.

Vi rehabiliterte kjøkkenet i fjor, men slapp å legge opp ny kurs.

Siden vi kun har 16 amp, valgte vi bevisst stekeovn med 16 amp. Videre gasstopp (hadde vi valgt induksjon måtte vi hatt ny kurs, siden den trenger 25 amp.). Alle de andre hvitevarene vi anskaffet brukte samme strøm som de gamle.

I følge elektriker og kjøkkenforhandler sparte vi mye på dette. "Kjøkkendamen" fortalte om en kunde som måtte velge bort førsteønsket på benkeplate pga uforutsett kostnad med "kursbytte" pga induksjonen. Hun som ba oss tenke godt over hvitevarevalg, hvis vi var underdimensjonert.

Skrevet

Induksjon! Uten tvil.

Vi rehabiliterte eldre hus, og skiftet alt det elektriske. I samme slengen la vi en egen kurs til ovnen. Så for oss ble ikke strøm noen ekstrakostnad da.

Men jeg måtte jo kjøpe nye panner for et par tusen.

Irriterer meg grønn når jeg skal lage mat hos mora mi nå, tar så himla lang tid....

Skrevet

Induksjon, uten tvil. Har hatt det i snart 3 år og elsker det, men nå skal min kjære komfyr på lager... BUHU! Savner induksjon så veldig der jeg bor nå... :(

Skrevet

jeg har gammelt hus og ny induksjonskomfyr. Aldri hørt om at jeg måtte sjøre noe med strømopplegget. Kan ikke tenke meg at den bruker mer strøm heller - den lager jo maten dobbelt så fort.

Skrevet

Vi har induksjon og det er helt fantastisk. Den er superlett å holde ren ettersom ingen ting svir seg fast.

Jeg bor i et hus fra 1800 tallet med gammelt elektrisk anlegg (det er ikke fra 1800 tallet da :) ), men gjorde ikke noe med det da vi fikk induksjonskomfyr.

Gass kunne vi ikke ha fordi vifta var bare en halvmeter over komfyren pluss vi har veldig lite skapplass og beholderen ville ta et helt skap. Dessuten hadde det vært kjipt om vi gikk tom for gass og ikke hadde en i reserve.

Vi byttet ut de fleste av kjelene våre og kjøpte noen med veldig god kvalitet. Dette gjorde ingenting ettersom vi nå har mye bedre kjeler og stekepanner.

Så induksjonskomfyr er verdt hver eneste krone. Jeg vli aldri ha noe annet.

Gjest El.tilkobling
Skrevet
jeg har gammelt hus og ny induksjonskomfyr. Aldri hørt om at jeg måtte sjøre noe med strømopplegget. Kan ikke tenke meg at den bruker mer strøm heller - den lager jo maten dobbelt så fort.

Selv om du aldri har hørt om noe, så kan det vel være at det er noe i det likevel?

Induksjon bruker mindre strøm, men de fleste krever 25 amp. el. tilkobling.

De vi har sett på (60 cm og 90 cm) trenger 25 amp. mens dominotoppene/kombisettene (30 cm) 16 amp. og gasstoppene 10 amp.

Hvis man kun har 16 amp kurs, og ønsker produkter som krever 25 amp (eller mer) legges det inn ny kurs (hvis man kan).

Skrevet

Vel, vi byttet alt elektrisk på kjøkkenet når vi pusset opp. Har liksom ikke den helt store tiltroen til et anlegg som begynner å bli godt og vel 70 år (deler av det elektriske er byttet engang på tidlig 80-tall, så ikke alt er "urgammelt")

Her i huset er det nå bare to kurser igjen å bytte, så er alt nytt. Og det å bytte en kurs er ikke allverden av penger.

Men da lærte jeg noe nytt om strøm også idag! ;)

Skrevet
Vel, vi byttet alt elektrisk på kjøkkenet når vi pusset opp. Har liksom ikke den helt store tiltroen til et anlegg som begynner å bli godt  og vel 70 år (deler av det elektriske er byttet engang på tidlig 80-tall, så ikke alt er "urgammelt")

Her i huset er det nå bare to kurser igjen å bytte, så er alt nytt. Og det å bytte en kurs er ikke allverden av penger.

Men da lærte jeg noe nytt om strøm også idag! ;)

Mange hus som er nyere enn det som kun har 16 amp.

Kostnaden varierer fra "hus til hus", alt etter hvor mye arbeid det er. Det jeg har hørt er at det er snakk om tusenlapper. Hvor mange kommer altså an på.

Skrevet

Det er tusenlapper det blir for å bytte en kurs, ja. Jeg mente ikke at det var bare småpenger.....Men det elektriske anlegget er ikke det jeg "sparer" penger på.

Sammenlignet med hva f.eks innredning og rene materialkostander et rom kommer på, spesielt kjøkken og bad, er ikke utgiftene til elektriker det som trekker avgårde med mest penger.

Skrevet

Forklare litt: En 16 amp kurs kan belastes med maks. 3600 W.

Det har altså med hvor mye man kan belaste - ikke hvor mye strøm man forbruker for å koke opp vann e.l., eller hvor mye "strøm" som går utenfor kjelen eller rett i.

En ting er å legge opp ny kurs, en annen ting er hvis inntaket inn til huset også er for lite.

Det beste er å sjekke hva man kan bruke, og hvis det elektriske anlegget ikke er dimensjonert i forhold til ønsket produkt, innhente kostnadsoverslag, deretter vurdere. :)

Skrevet
Det er tusenlapper det blir for å bytte en kurs, ja. Jeg mente ikke at det var bare småpenger.....Men det elektriske anlegget er ikke det jeg "sparer" penger på.

Sammenlignet med hva f.eks innredning og rene materialkostander et rom kommer på, spesielt kjøkken og bad, er ikke utgiftene til elektriker det som trekker avgårde med mest penger.

Klart man ikke skal spare penger på elektriske anlegget, hvis det er modent for utskiftning. Men for de som har 16 amp. kurs inn til kjøkken, og som ikke har behov for å skifte ut - kun ønsker induksjonstopp. Da bør det vurderes om det er verdt pengene.

Vi vurderte at gass er minst like bra, og valgte det. Når det viser seg at det er lett å svi melkeprodukter med induksjon, mens vi kan gå i fra grøten osv. i 10 minutter uten problemer + gass er bedre til steking og woking, da angrer ikke vi på at vi sparte de pengene. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...