Gå til innhold

legesekretærer

sørflua

Anbefalte innlegg

Hallo dere som jobber som helsesekretærer :) Er snart det selv skal bare ha min praksis nå, og lurer litt på hvordan lønnen er ?Mitt ønske er å jobbe privat,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :) Jeg jobber nå i en full stilling på sykehus med en årslønn på 273 000,-, er da helsesekretær og stedfortredende kontorleder. Før dette hadde jeg vikariater på to ulike legesentre med årslønn på 255-257 000,-. Så det er litt varierende tror jeg. Noen andre med erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei  :) Jeg jobber nå i en full stilling på sykehus med en årslønn på 273 000,-, er da helsesekretær og stedfortredende kontorleder. Før dette hadde jeg vikariater  på to ulike legesentre med årslønn på 255-257 000,-. Så det er litt varierende tror jeg. Noen andre med erfaringer?

Må bare spørre: har du du annen utdannelse el for å få den stedfortredene kontorleder stillingen? Skal utdanne meg til helsesekretær, og er litt nyskjerrig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke annet enn vanlig helsesekretærutdannelse :) Kjenner flere helsesekretærer som har blitt kontorledere etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som er helsesekretær (tidligere legesekretær). Hun tjente i fjor brutto kr. 305.000,- i offentlig sektor. Hun har 6 års ansiennitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg bare lurer litt, overskriften sier legesekretær, men dere som svarer sier dere er helsesekretærer. Betyr det at dere har gått på helsesekretær på videregående??

Jeg skal selv studere til legesekretær til høsten, men det er et privat studium, intensivt på 1semester. Men det sies at det er veldig likt på helsesekretær, stemmer dette, om dere vet??

Kan man forvente/håpe på noe lignende i lønn som en helsesekretær?

Takk for evt. svar  :)

Jeg begynner på Helsesekretær på Folkeuniversitet nå i høst . Tar 18 mnd. Om det er no forskjell på utdanningene vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsesekretærutdanningen er en 3-årig "kvalitetssikret" utdanning, som gir autorisasjon som helsepersonell. Dette i likhet med tannhelsesekretær istedet for tannlegeassistent. En ufalglært kan med rett kalle seg f.eks tannlegeassistent eller legesekretær fordi det ikke er en lovbeskyttet tittel. Derfor er den også mindre verdt en "helsesekretær", og man må som regel ta til takke med mindre lønn.

Så at en privatskole skulle begynne med 1-årig tannlegeassistent-kurs. Da jeg så på innholdet i kurset, er det egentlig bare tull, og ikke noe du ikke kunne lært deg selv ved å lese et par bøker hjemme..

Medisinske sekretærer blir ofte ikke vurdert engang i jobb-søknaden. Sjekk denne tråden fra tidligere i uka:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=187610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesekretærutdanningen er en 3-årig "kvalitetssikret" utdanning, som gir autorisasjon som helsepersonell. Dette i likhet med tannhelsesekretær istedet for tannlegeassistent. En ufalglært kan med rett kalle seg f.eks tannlegeassistent eller legesekretær fordi det ikke er en lovbeskyttet tittel. Derfor er den også mindre verdt en "helsesekretær", og man må som regel ta til takke med mindre lønn.

Så at en privatskole skulle begynne med 1-årig tannlegeassistent-kurs. Da jeg så på innholdet i kurset, er det egentlig bare tull, og ikke noe du ikke kunne lært deg selv ved å lese et par bøker hjemme..

Medisinske sekretærer blir ofte ikke vurdert engang i jobb-søknaden. Sjekk denne tråden fra tidligere i uka:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=187610

Men tror ikke tannhelsesekretær/helsesekretær er beskyttet? Tror ihvertfall ikke det var det da jeg utdannet meg som tannhelsesekretær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror ikke tannhelsesekretær/helsesekretær er beskyttet? Tror ihvertfall ikke det var det da jeg utdannet meg som tannhelsesekretær...

Du må søke autorisajon for å kunne kalle deg Helsesekretær nå. På Folkeuniversitetet går du igjennom akkurat det samme som på vanlig vgs og du skal også ta eksamen ved en vgs. Dvs etter endt utdanning kan du søke om autorisajon. Det kan man ikke etter å ha gått medisinsk sekretær o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må søke autorisajon for å kunne kalle deg Helsesekretær nå. På Folkeuniversitetet går du igjennom akkurat det samme som på vanlig vgs og du skal også ta eksamen ved en vgs. Dvs etter endt utdanning kan du søke om autorisajon. Det kan man ikke etter å ha gått medisinsk sekretær o.l

Ja, ok. Tror ikke det er sånn på tannhelsesekretær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Som autorisert helsepersonell er tittelen som tannhelsesekretær beskyttet. Personer uten autorisasjon har ikke adgang til å bruke samme tittel eller tittel som kan gi inntrykk av at vedkommende har autorisasjon. Autorisasjon utelukker likevel ikke andre fra å gjøre oppgaver som naturlig hører til en tannhelsesekretær, men arbeidsgiver påtar seg et særlig ansvar ved å ansette ikke autorisert personell til å ivareta slike oppgaver."

http://www.safh.no/yrkesgrupper/tannhelsesekretaer.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Som autorisert helsepersonell er tittelen som tannhelsesekretær beskyttet. Personer uten autorisasjon har ikke adgang til å bruke samme tittel eller tittel som kan gi inntrykk av at vedkommende har autorisasjon. Autorisasjon utelukker likevel ikke andre fra å gjøre oppgaver som naturlig hører til en tannhelsesekretær, men arbeidsgiver påtar seg et særlig ansvar ved å ansette ikke autorisert personell til å ivareta slike oppgaver."

http://www.safh.no/yrkesgrupper/tannhelsesekretaer.html

Næh, kult! Jeg er altså en autorisert en sådan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må sende inn søknad likevel da;-)

Tror det koster ca. 800,-, og du må sende med vitnemål ++

Ok :) Jeg jobber ikke som det lenger, så ække så nøye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...