lil Skrevet 30. mars 2006 #1 Skrevet 30. mars 2006 Ei venninne av meg vurderer et år på NA. Jeg har hørt endel negativt om denne skolen, at man ikke akkurat er så ettertraktet på arbeidsmarkedet etterpå Og det er jo kjipt... Noen som har kommentarer på dette? For eller imot? Kjenner ei som tok helsesekretær, hun klarer ikke å få jobb. Hun venninna mi snakket bla om et studie i reiseliv-ettellerannet. Noen som hørt noe om dette?
Gjest gjesta Skrevet 30. mars 2006 #2 Skrevet 30. mars 2006 To personer jeg kjenner, en jeg kjenner godt og en "bare" bekjent har gått på NA. Ingen av dem fikk fullført utdannelsen sin på NA helt, de fikk ikke praksisplass som de måtte ha for å få godkjent/fullført kurset. Og de fikk ikke praksiskplass fordi næringslivet ikke ville ha folk fra NA. Det er et kraftig varsku spør du meg. Næringslivet pleier generelt å være positivt innstilt til praktikanter, og når de ikke tar imot dem pga at de studerer på NA, hvor vanskelig blir det ikke å få jobb da? Jeg skal ikke komme og påstå noe for bastant for jeg kjenner lite til NA, men alt jeg har hørt om dem har vært negativt.
My Skrevet 31. mars 2006 #3 Skrevet 31. mars 2006 Jeg kjenner en som tok en ettåring utdannelse på NA og ble markedsøkonom (hvor mye kan du lære på ett år???). Tror kanskje ikke de har så stor faglig tyngde i kursene sine som f.eks BI. Pensumet hans bestod av mye det samme som jeg lærte på videregående i markedsføring. Men han fikk seg en godt betalt selgerjobb på gulesider, ikke nødvendigvis pga NA men fordi han er veldig flink til å selge og han hadde jobbet med det ved siden av studiet og fått gode resultater.
abelille Skrevet 31. mars 2006 #4 Skrevet 31. mars 2006 Jeg vet om flere som har gått på NA, Noroff og diverse andre sånne private skoler som sliter veldig med å få jobb. Kjenner også en del på arbeidsgiversiden som ikke vil ta i disse med en ildtang. (I alle fall ikke vil ansette dem). I informasjonen fra skolen høres jo alt veldig bra ut, men næringslivet synes tydeligvis ikke at utdanningen er bra nok. Mitt inntrykk (utfra det arbeidsgivere sier) er at de går veldig inn på snevre områder (gjerne sertifiseringer), men at de ikke kan teorien bak, og derfor får problemer dersom de kommer borti ting som ikke er helt nøyaktig slik de lærte. Utdanningen er vel relativt ny, og etterhvert som flere av disse får jobber hvor de kan ansette blir sikkert arbeidsmarkedet bra for dem også. Kanskje. Man har jo en tendens til å ansette folk som har lik utdanning som deg selv, for du vet hva det innebærer.
Gjest Trolletrine Skrevet 31. mars 2006 #5 Skrevet 31. mars 2006 Jeg er liksom utdannet reiselivskoordinator ved NA,og det endte med at jeg måtte ta meg en "skikkelig" utdannelse etterpå.Måtte ta opp et stort lån for å dekke skolepengene,jobbe ved siden av studiene siden studielånet ikke dekket annet enn skolepengene,og vitnemålet derfra kan jeg vel egentlig bruke til å tenne opp i peisen med Folk må gjøre som de vil,men etter mitt syn er et år ved NA bare et utrolig kostbart "finne-seg-selv-år......Hadde jeg visst det jeg vet i dag,så tror jeg nok at jeg heller hadde brukt pengene til å reise jorden rundt et år,eller noe,-faktisk hadde det vært mer vettig hvis man vil jobbe innenfor reiseliv
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2006 #6 Skrevet 1. april 2006 Jeg kjenner også noen som har gått på NA. Særlig hun ene har klaget veldig på undervisningstibudet, dvs de fikk ikke det de hadde betalt for. Foreleser møtte ikke opp, timer ble avlyst osv uten at de fikk fratrekk i studieavgiften. Og så fikk de beskjed om å køpe dyrt studiemateriell som de likevel ikke brukte i undervisningen. Det som forundrer meg sånn med NA er at de bruker så mye penger på markedsføring på TV, blader osv, i stedet for å gjøre noe med studietilbudet så ryktet deres kan bli bedre. Det er klart folk som skal velge utdanning hører mer på venner/bekjente enn det skolen sier i et glanset magasin. Hvis jeg kjenner noen som har noe negativt å si om en skole, vil jeg være veldig skeptisk til å begynne der. Hvis NA virkelig tilbyr markedsføring som fag kan man jo ut fra dette slutte at de har særs lite faglig tyngde. Nettopp fordi alle vet at andres erfaringer er viktigere enn reklameslagord. Man kan forøvrig bli markedsøkonom på BI på ett år også. Men man får jo ingen jobb av det. Som regel må man ta en bachelor for at utdanninga skal være noe å legge merke til. Og det er uansett veldig vanskelig å få jobb med utdanning innen markedsføring. Så jeg vil fraråde denne utdanninga hvis du ikke allerede har et bein innenfor bransjen og vet nøyaktig hva du skal bruke den.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2006 #7 Skrevet 1. april 2006 Her er et innlegg jeg skrev tidligere om min erfaring med NA: *klippe, lime* Jeg gikk Reiselivskoordinator på NA på Sortland. Anbefaler ikke studiet. Det var første(og eneste) året de kjørte dette studiet, så vi ble prøvekaniner. "Skal vi ha det sånn, sånn eller sånn"??. "Klasseforstanderen" vår hadde bakgrunn som bussjåfør, det var hans viten om reiseliv, engelsklæreren vår var britisk, men det var også alt. Vi skulle også lære om dataprogrammene som blir brukt i hotell og reisebyråbransjen. Til det hadde de hentet inn to stk fra bransjen(veldig positivt). Da undervisningen skulle begynne viste det seg at det ene programmet var så gammelt at han som skulle vise oss det måtte bruke en hel del ekstra tid for å sette seg inn i det fordi det var så forskjellig fra det de vanligvis brukte. Vi var vel ca 14stk som startet på kurset, 2 fullførte. Ingen av de to jobber i reiselivsbransjen. Jeg synes ikke det var verdt pengene. Sitter vel igjen med et ganske negativt inntrykk av NA. Enda var min klasse blant de heldige. Det gikk et kurs som het medisinsk sekretær eller noe lignende da jeg gikk på NA. Læreren deres sluttet slik at de ble sittende uten hovedlærer i et halvt år.
Spirito Skrevet 1. april 2006 #8 Skrevet 1. april 2006 Mitt råd er å ligge unna alle akademier. Det de har felles er vel at de er private, dyre og ikke bra nok til å bli godkjente høyskoler. Akademiet jeg gikk på ble lagt ned midt i semesteret, og det kom ingen kompensasjon til oss studentene. Eneste jeg kan anbefale er å gå på en trygg, godkjent høyskole eller universitet. Hilsen brent barn.
bubbel Skrevet 10. august 2006 #9 Skrevet 10. august 2006 Men nå som NA har fått godkjenning fra NOKUT for å bli godkjent som fagskole kan vel ikke denne skolen være av det værste slaget ??? Dette var hovedgrunnen til at jeg nå skal ta ett år på regnskap og økonomi der.
Gjest Gjest_shiva_* Skrevet 10. august 2006 #10 Skrevet 10. august 2006 Er også enig i at man bør holde seg unna slike kurs. Det er bl.annet mange som går "medisinsk sekretær". Denne tittelen betyr absolutt ingenting. Det riktige blir da å gå VK2 Helsesekretær. Ser de har kommet med "tannlegeassistent" som 1-årig kurs nå, og det er nesten ingen ting i undervisningen som er relevant, i forhold til VK2 Tannhelsesekretær. Jeg gikk selv et par år på IT-Akademiet, men det var ikke bortkastet pga. at vi tok internasjonale sertifiseringer som er ganske etterspurt. Men jeg kunne selvfølgelig meldt meg opp til de på egen hånd, uten å betale 75.000 i skolepenger..
Gjest Jupiter Skrevet 11. august 2006 #11 Skrevet 11. august 2006 Anbefaler ikke markedsføring på BI? Blir de bare selgere de som har gått der da? Det er jo mange økonomifag der i tillegg til markedsføringen, er de bortkastet de da?
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #12 Skrevet 11. august 2006 Anbefaler ikke markedsføring på BI? Blir de bare selgere de som har gått der da? Det er jo mange økonomifag der i tillegg til markedsføringen, er de bortkastet de da? ← Det er en viss forskjell på BI og NA.
Gjest 235 Skrevet 16. august 2006 #13 Skrevet 16. august 2006 Jeg skal studere ved utdanningshuset et semester, medisinsk sekretær m.labkurs og har positive forventninger til studiet. Kjenner noen som har gått der som er fornøyde og som har fått jobb. Har derimot hørt diverse om både na og mi... Og jeg har gått 1år på høyskole, med all den fritida og "lesetida"/studieidager som var der kunne studiet ha vært unnagjort på halve tida omtrent. Så noe godt må det vel komme ut av å gå på skole 5dager i uka i et halvt år ?! Håper jeg i alle fall, for min egen del spesielt! ← Tittelen medisinsk sekretær betyr jo nada
Gjest 235 Skrevet 16. august 2006 #14 Skrevet 16. august 2006 De sykehusene og legesenterene som jeg har sett som søker etter medisinsk sekretær da, hva vil de ha tak i?? Må jo være verdt noe.... ← Hvem søker etter det?
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2006 #15 Skrevet 17. august 2006 Tittelen medisinsk sekretær betyr jo nada ← Tull. Er mange fra min klasse på utdanningshuset som fikk seg jobb.
Gjest 235 Skrevet 17. august 2006 #16 Skrevet 17. august 2006 Tull. Er mange fra min klasse på utdanningshuset som fikk seg jobb. ← Eh, den betyr fortsatt nada
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2006 #17 Skrevet 17. august 2006 De sykehusene og legesenterene som jeg har sett som søker etter medisinsk sekretær da, hva vil de ha tak i?? Må jo være verdt noe.... ← Er du sikker på at de ikke søker etter legesekretær da? Legesekretær er noe helt annet.
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2006 #18 Skrevet 17. august 2006 Er du sikker på at de ikke søker etter legesekretær da? Legesekretær er noe helt annet. ← Du mener helsesekretær.
Gjest 235 Skrevet 17. august 2006 #19 Skrevet 17. august 2006 I våres da jeg begynte å vurdere studiet medisinsk sekretær så sjekka jeg på finn.no og aetat etter stillinger for medisinsk sekretær og IKKE helsesekretær eller legesekretær. Jeg har fått med meg at det er en vesentlig forskjell! Da ble jeg positivt overraska over alle treffene jeg fikk. Nå er det ikke lenger like mange treff, men de finnes f.eks: med.sek jobb En til med.sek jobb, dog erfaren... Klart det ikke florerer med jobber, men de finnes og utifra det jeg har fått med meg om fagene på utdanningshuset virker det ikke så dumt. Mange skriver helsesekretær eller lignende utdanning. Og medisinsk sekretær må da absolutt kunne kallest lignende??! På videregående er jo første året på helse og sosial veldig generelt, andre året velger man, men fortsatt har man masse vanlige fag, norsk, samfunnslære, historie mm. Og tredje året antar jeg er mer praktisk og direkte mot selve utdanningen. Så det er ikke 3år med helsesekretær-stoff der heller da... Og for meg er det ikke tittelen som er så viktig, selv om det virker som om Frysepulver er veldig opptatt av dette med tittel. Jeg vil bare ha en jobb og tror og håper det kan gå bra uten tittel ← Du må da gjerne gå dette året hvis du vil det for min del, jeg driter jo i det. Men jeg vet mange har slitt med å få jobb. Da jeg gikk GK Helse og Sosial hadde vi basisfagene ja, men også humanbiologi og endel undervisning rettet mot de forskjellige veiene vi kunne gå videre. På VKI Helseservicefag hadde vi helsefag og sosialfag blant annet, samt hygiene. Tredje året hadde vi to dager i uken med praksis, de tre andre dagene på skolen, hvorav en av dagene var full dag med en tannlege, den andre med en tannpleier. Den siste dagen hadde vi med klasseforstanderen vår, endel pasientopplegg osv. Og nå kan noen av spesialistene her inne på titler, forklare meg forskjell på legesekretær og helsesekretær... For de sykehusene som søker etter legesekretærer, hva vil de ha da??? Nok en jobb for med.sek medisinsk sekretær ← De vil, dersom de søker etter den riktige stillingsbetegnelsen, ha en helsesekretær med treårig vgs.
shiva Skrevet 17. august 2006 #20 Skrevet 17. august 2006 Limer inn denne her: "Som autorisert helsepersonell er tittelen som helsesekretær beskyttet. Personer uten autorisasjon har ikke adgang til å bruke samme tittel eller tittel som kan gi inntrykk av at vedkommende har autorisasjon. Autorisasjon utelukker likevel ikke andre fra å gjøre oppgaver som naturlig hører til en helsesekretær, men arbeidsgiver påtar seg et særlig ansvar ved å ansette ikke autorisert personell til å ivareta slike oppgaver." De som søker etter medisinsk sekretær eller legesekretær er kanskje ikke villig til å betale så mye lønn?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå