Gå til innhold

Min første celleprøve

Fremhevede innlegg

Skrevet

Var hos legen idag og tok en celleprøve, for første gang. Har vært veldig feig og ikke turt tidligere pga "skrekkhistorier" om smerter osv...mange som sier det gjør vondt.

Uansett...Jeg kjente det nesten ikke...Bare en svak kiling, og that's it. Ferdig på to sekunder, uten noe smerte.

Ville bare si dette som en trøst til andre førstegangere, som gruer seg :) Det trenger ikke gjøre vondt :klem:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var godt å høre! Jeg utsetter og utsetter pga alle skrekkhistoriene

:)

Skrevet

Skrekkhistorier? Jeg har gjort det alle de obligatoriske gangene og har i hvert fall ikke syntes det var avskrekkende. Hvis det er noen trøst. :)

Skrevet

GU har vel aldri vært obligatorisk, men det anbefales å gå minst hvert 3 år

Gjest Gjest_Lama_*
Skrevet

Etter fylte 25 år anbefales det hvert år. Og så klart etter hvert partnerbytte.

Celleprøve er overhodet ikke vondt, ikke ubehagelig en gang (utenom at det å ligge å sprike for en så å si ukjent ikke er spesielt koselig i utgangspunktet). ;)

Skrevet

Jeg har aldri kjent det en gang når jeg har tatt celleprøve. Legen sier altid i fra når hun tar den, men jeg kjenner ingen ting. Asbolut ingen ting å grue til hva angår smerter i hvertfall.

Skrevet

Da skjønner jeg virkelig ikke hvor alle disse skrekkhistoriene kommer fra!

Gjest BagLady
Skrevet
Har aldri hørt noe skrekkhistorier jeg.

Ikke jeg heller :)

Skrevet
Jeg synes det  er vondt :sjenert:

Jeg også. Så vondt at jeg faktisk var kvalm resten av dagen. :forvirret:

Skrevet

Det er veldig individuelt hva man synes. Jeg synes det var vondt da hun tok den, men det gikk over med en gang.

Skrevet

Vondt eller ikke, det er ganske viktig å ta celleprøve. Livmorhalskreft er ikke til å spøke med!

Så veid opp er celleprøve ingenting i forhold til hva man må gjennom om man får livmorhalskreft.

Skrevet
Vondt eller ikke, det er ganske viktig å ta celleprøve. Livmorhalskreft er ikke til å spøke med!

Så veid opp er celleprøve ingenting i forhold til hva man må gjennom om man får livmorhalskreft.

Veldig sant - men jeg gruer meg i dagevis foran hver gang jeg altså :forvirret:

Skrevet

Det er veldig forskjellig hvor vondt det gjør - for sikkerhets skyld kan man jo ta en maxdose med ibux en time før undersøkelsen.

Skrevet

Om det gjør vondt eller ikke, kommer mye an på legen man havner hos og.

Skrevet

Jeg har tatt mange ganger på grunn av at jeg har virusforandringer på livmorhalsen. Det har ikke gjort vondt før siste gangen - og da tror jeg han hadde en dårlig dag..jeg var for sein og han var veldig hardhendt med det spekelet eller hva det heter som han skrudde opp inni der. Jeg blødde og det var veldig vondt. Der er min skrekkhistorie - men det var en engangsting.

Ikke gru dere, gå til gynekologen!! Ta ibux eller noe på forhånd, fortell legen at dere aldri har gjort dette før og be han/henne forklare hva h*n skal gjøre trinn for trinn. Mest sannsynlig får dere en opplevelse a la "Åh, er dette alt??"

Skrevet

Celleprøven syns jeg bare er et svakt ubehag i et par sekunder. Det verste er at jeg spenner meg og blir støl i lårene etterpå. Det kan man til en viss grad styre selv og det har blitt mindre ille for meg for hver gang. Hele seansen tar kanskje ett til to minutter og det føles jo litt bra etterpå at man endelig har det overstått. Vær obs på at legen ofte kjenner på livmoren din, og da stikker noen fingre inn i deg og klemmer på magen. Det er greit å ikke være uforberedt på, siden det føles litt mer personlig og pinlig enn en dings og en spatel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...