Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest *Just-Me*
Skrevet

Skriver en oppgave hvor jeg skal drøfte. drøfte er det verste jeg vet og får det ikke helt til.

Trenger tips til setninger/ord jeg kan bruke, slik at jeg får drøftingen frem....

Blir fort gjort til at jeg kansje skriver egne meninger eller at slik og slik er det.....

Videoannonse
Annonse
Gjest Frk. Grønn
Skrevet

Noen måneder siden sist jeg drøftet, men mener å huske at man kan bruke følgende setninger:

"På den ene siden... På den andre siden..."

"Mange mener/sier/tror..."

"For det første... For det andre..."

"Det er en generell/allmenn oppfatning at.."

Det var ihvertfall det jeg kom på i farten, men ta kvaliteten med en klype salt - hodet er ikke i studiemodus enda, hehe :)

Lykke til med oppgaven!

Gjest *Just-Me*
Skrevet

Takk takk, det hjalp mye!!! Fikk i gang tankene mine hvertfall. Leeeenge siden jeg har skrevet drøfteoppgaver selv.

Gjest Frk. Grønn
Skrevet

Så bra at jeg kunne hjelpe!

Da har jeg visst ikke glemt alt til tross for ferie, hehe :)

Skrevet

Kommer litt an på hvilket nivå du er på, men hvis du tar utgangspunkt i forskjellige forskere som mener forskjellige ting, så har du på forhånd presentert helt nøytralt hva de mener/har funnet ut om temaet.

Drøftingen din til slutt blir å vri og vrenge på det de har sagt/ment/funnet ut. Og gjerne sette forsker A opp mot forsker B.

"Forsker A mener å påvise at passiv røyking fører til øket kreftfare(...). Derimot viser forskningen til B at det ikke er noen direkte sammenheng mellom passiv røyking og kreftfare. Siden forsker B sin undersøkelse bare omhandler 10 personer, kan det synes som om dette er et alt for lite grunnlag å trekke konklusjoner fra. Det kan derfor se ut som om det medfører riktighet i at røyking (...) blablabla."

Og i en avsluttende konklusjon ER det lov å konkludere med at at området/temaet er så komplekst at man kanskje ennå ikke har avdekket alle elementer som påvirker det temaet man har diskutert.

Hvis jeg husker rett, så skal innledning, presentasjon og fakta utgjøre ca 1/3 av oppgaven. Drøfting og konklusjon 2/3.

Det er uhyggelig lett å gjøre motsatt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...