Gå til innhold

bacalao


Gjest Fruktfat

Anbefalte innlegg

Gjest Fruktfat

jeg fikk så lyst til å lage bacalao etter at jeg så "tid for mat" her om dagen. men jeg har aldri laget det før (ei heller smakt det ;) ), så om du har en god oppskrift blir jeg veldig glad! :)

var inne på art of taste -der ligger oppskrifta fra tid for... programmet- men der skulle man ha 1kg klippfisk til 4 pers, og 7(!) dl olje. er ikke det j*vlig mye? andre oppskrifter jeg har sett er det 1 dl olje, 500g klippfisk til 4 pers...

og er klippfisk dyrt? hvor mye koster det? og har alle butikker det?

kan ikke huske å ha sett det, men da har jeg jo heller aldri sett etter det før...

går det an å bruke andre typer fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er en oppskrift som jeg har brukt mye, varierer etter humør på mengden hvitløk og chili og bruker en paprika mer enn oppskriften sier, syns det er så godt. Og på slutten har jeg i mengder av sorte oliven.

Bacalao a la Hallvard

7-8 personar (ca 6 liter)

1 kg rensa klippfisk (skinn og beinfri)

1,5 kg poteter

4 store løk

2 paprika

4 boksar (à ca 400 gram) skinnfrie hermetiske tomater

6-8 fedd kvitløk

2-3 ss tomatpuré

3 dl olivenolje

2 raude chili

svarte oliven

Brenn av olja (varm opp til den begynner å dampe, trekk av plata og avkjøl)

Skjær den utvatna fisken i bitar

Skrell potetene og skjær opp i ca ½ cm tjukke skiver

Skjær løk og paprika i tynne skiver

Finhakk chili og kvitløk

Legg løk, fisk, poteter, paprika, hermetiske tomater, tomatpuré, kvitløk og chili lagvis i panna

Kok på svak varme 1,5-2 timer eller til potetene er kokt

NB! Ikkje rør i gryta, då blir det graut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å kjøpe klippfisk til bacalao på rimi/rema, har det i "fiskedisken" bruker den litt annenrangs fisken til bacalao, og når jeg skal lage klippfisk med kålrotstappe og poteter spanderer jeg på meg litt bedre stykker fra fiskehandleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved en oppskrift for 2-3 pers, jeg ;)

300 - 400 gram klippfisk

10 - 12 poteter (etter størrelse og hvor glad du er i poteter)

2-3 bokser med hermetiske, hakkede tomater

2 løk

1/2 - 1hel rød chilipepper, etter smak

2-4 fedd hvitløk etter smak

2 dl extra virgin olivenolje. (Kvalitet er viktig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forøvrig glimrende "hverdagsbacalao" er å ha poteter, løk, tomat etc i en kasserolle, traktørpanne eller noe sånt. La det koke til poteten er mør. Legg oppi billig fiskefilet (sei f.eks) til den er kokt. Skvis over litt sitron, og ha oliven og deilig brød ved siden av.

Billig og bra!!

Her i gården er iallfall ikke klippfisk hverdagsmat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fruktfat
En forøvrig glimrende "hverdagsbacalao" er å ha poteter, løk, tomat etc i en kasserolle, traktørpanne eller noe sånt. La det koke til poteten er mør. Legg oppi billig fiskefilet (sei f.eks) til den er kokt. Skvis over litt sitron, og ha oliven og deilig brød ved siden av.

Billig og bra!!

Her i gården er iallfall ikke klippfisk hverdagsmat.  :)

har tenkt til å prøve noe sånt idag, med sei eller torsk, i langpanne! :) balalaika!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg syns det fungerer helt fint med torsk i stedet for klippfisk. Forresten fikk jeg bacalao i Spania hvor de hadde byttet ut potetene med squash og aubergine. Det var veldig godt!Kokke-Lise sin oppskrift er god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...