Gå til innhold

Rifter i underlivet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lesteet gammelt blad nå og der stod det at blødninger i underlivet etter sex kan komme av livmorhalskreft :overrasket:

Hva menes med blødninger? Kan det være små rifter som blør eller vil det være mer blod som kommer lengre innenfra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro det er blod som kommer lenger innenfra, uten at jeg kan uttale meg noe som helst om det der egentlig.. Men kan ikke tro at rifter i skjeden skal ha noe med kreft i livmorhalsen å gjøre. Men det kan jo være vanskelig å vite nøyaktig hvor blodet kommer fra? En celleprøve vil nok utelukke kreft, om du er bekymret for det (og det ikke bare var et teoretisk spørsmål)

Skrevet

Ja jeg vil også tro at det er blod som kommer lengre innenfra, ble bare litt usikker pga måten det ble skrevet på....

Skrevet

Nei det var ikke bare et teoretisk spørsmål heller.. Har slitt med rifter i underlivet i mange år. Men jeg har vært hos flere leger og ingen har nevnt mulighet for kreft, og ingen har tatt celletest så jeg er vel egentlig ikke så veldig bekymret. Men celletest er det vel på tide at jeg tar uansett....

Skrevet

Min gynekolog sa at om man har uregelmessige blødninger kan man se på konsistens og farge på blodet. Er det rødt er det mest sannsynlig en rift, er det sortaktig og klumpete kan det komme fra lenger inne og være skummelt.

Jeg synes det er merkelig at du ikke har tatt celleprøver om du har vært på GU.. hva slags prøver har du egentlig tatt der da?

Det anbefales å ha en årlig gynekologisk sjekk - eller ihvertfall annethvert år. Det er ubehagelig, men en liten pris å betale for å forsikre at det blir oppdaget om det skulle være noe...

Skrevet

De tar som oftest ikke celleprøver av unge jenter hvis de ikke blir bedt om det.Og de gangene jeg har vært hos gynekolog har de bare testet for vanlige underlivssykdommer.

Men nå har jeg altså kommet i den alderen man anbefaler celleprøver så da får jeg kanskje bestille meg en ny time...

Skrevet

Jeg har hørt celleprøver er standard prosedyre. Var hos GU første gang da jeg var 19 og har alltid tatt celleprøve uten noe snakk om det. Celleprøve og klamydiatest om ikke annet avtales.

Skrevet
Jeg har hørt celleprøver er standard prosedyre. Var hos GU første gang da jeg var 19 og har alltid tatt celleprøve uten noe snakk om det. Celleprøve og klamydiatest om ikke annet avtales.

Dette stemmer ikke hos alle.

En spesialist jeg var hos sa at de aller helst ikke tok celleprøver hos yngre jenter fordi det ble forferdelig lang ventetid for å få svar. Det var svært sjelden at det var nødvendig ta hos jenter under 25, og hun tok aldri hvis det ikke var spesiell grunn til det for å minimere ventetiden hos de det hastet for.

Skrevet

Jeg hadde celleforandringer da jeg var 18, og det resulterte i blødninger...Og det var mye blod.

Men det var helt ufarlig og løste seg ved et lite inngrep hvor livmortappen ble fryst i 4,5 minutt til -45 grader.

Så var det å leve i sølibat en måneds tid og på kontroll, og så var det ikke mer blødninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...