Gå til innhold

Vårløk


Gjest Hedda Gabler

Anbefalte innlegg

Gjest Hedda Gabler

Vi sådde vårløk i vår, og nå har vi masse! :)

Har brukt noe i potetsalat og andre salater, vet jo at det også er godt i wok. Men er det noen som har andre forslag og oppskrifter til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som paifyll: Surr våløken myk i smør, la renne av seg på kjøkkenpapir, fyll i forstekt paiskall. Ha over smuldret fersk chèvre (eller feks feta, cheddar...) og eggestand (krydret med muskat), og fordel halve valnøttkjerner på toppen. Valnøttene blir gyldne når paien stekes. :)

Man kan også blande vårløken med purre og/eller spinat.

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjær opp i passe biter, dypfrys. Bruk gjerne dobbelt med frysepose, så ikke løklukten trenger gjennom. Fin å ta opp litt av til vinteren til supper, omeletter, pai osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hedda Gabler

Takk for forslag! falt nok ekstra for paien din, piaf. Hvordan lager du eggestanden?

Har ikke sett deg i denne tråden, Arkana...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggestand: Som vanlig er jeg håpløs på presise mål. :sjenert:

Men bruker vel 3-4 egg, 1,5 dl fløte (jada!), litt salt, pepper og nyrevet muskat. Bland sammen og hell over grønnsaker og ost i paiskallet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett deg i denne tråden, Arkana...?

Jeg kommer, jeg kommer. ;)

Jeg synes fennikel og vårløkstuing er veldig godt til kylling. Jeg surrer bare finsnittet fennikel og vårløk i litt smør og tilsetter crème fraîche, salt og pepper. Også godt til fisk.

Jeg liker også vårløk i pai, f.eks. med spinat og forskjellige urter og med eggestand. Og så bruker jeg vårløk i wok, gryteretter, i dressinger (spesielt rømmedressinger) og noen ganger i cole slaw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...