monja Skrevet 7. januar 2003 #21 Skrevet 7. januar 2003 Jeg har også lest mange steder at bryllup kommer opp i 100 000 kroners klassen som regel, men da er vel dette ofte inkludert bryllupsreise? Vi har valgt å gjøre det enkelt,stilfult, og ikke så dyrt, fordi vi har et helt hus vi har pusset opp, og skal ordne mer med, så vi har ikke spart en krone til bryllupet. Dermed blir det årets feriepenger som får lide. Om mine foreldre velger å betale noe vet vi ikke enda, men om de vil det skal de godt på lov. Hans foreldre har ikke noe å bidra med så vidt vi vet, så i utgangspunktet skal vi betale alt selv :D Bryllupsreise må nok vente til neste år, fordi jakta begynner rett etter bryllupet, og den må han jo ikke gå glipp av :-? Det spiller ingen rolle likevel - jeg har tre feriedager etter bryllupshelga - for å få orden på ting - så reisen tar jeg gjerne senere.... 8)
Loolaa Skrevet 7. januar 2003 #22 Skrevet 7. januar 2003 Vi er i hvert fall sikre på at foreldrene våre har råd til å betale det de har tilbydt. Dessuten ville vi helst betale alt selv, men de insisterer. Og da er jeg takknemlig for det. Jeg har nå forresten lest flere steder at gjennomsnittsprisen for bryllup og bryllupsreise er 110 000.- kr. Men alle som skriver her i forumet ligger på rundt 40 000. Hvor er alle de gjennomsnittelige hen? Er det bare samboeren og meg?
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 7. januar 2003 #23 Skrevet 7. januar 2003 Som i så mange andre sammenhenger så er det i 99% av alle tilfellene kun snakk om misunnelse. Skjønner ikke at andre mennesker har noe med hva andre velger å bruke på sitt bryllup. Milla
monja Skrevet 7. januar 2003 #24 Skrevet 7. januar 2003 Som i så mange andre sammenhenger så er det i 99% av alle tilfellene kun snakk om misunnelse. Skjønner ikke at andre mennesker har noe med hva andre velger å bruke på sitt bryllup. Milla Enig! Og selv om vi ikke er et "gjennomsnittspar" - som antakeligvis kommer til å bruke for lite (?!?) penger på vårt bryllup - må vel hovedsaken være at alle er fornøyde med dagen, og at det ble en dag full av fine minner? Ikke alle har behov for å svi av 100 000 kroner på 24 timer. (Det er forresten over 4000 kroner tima det ) :o
Gjest Anonymous Skrevet 7. januar 2003 #25 Skrevet 7. januar 2003 Ikke alle har behov for å svi av 100 000 kroner på 24 timer. (Det er forresten over 4000 kroner tima det ) :o Bare VÆRSÅSNILL og ikke kall det å "svi av" 100 000 kr, og begynne å regne ut timeprisen. Hvis du tenker sånn skjønner jeg ikke at du gidder å ha noe bryllupsfest i det hele tatt.... Du "svir" vel av en liten sum du og tenker jeg.....
Susie Skrevet 7. januar 2003 #26 Skrevet 7. januar 2003 Hva er dette for et emne å diskutere da?? Om noen vil bruke 100 000-, på bryllupet sitt har jo ikke noen i hele verden noe med det å gjøre!!! Folk har forskjellige utgangspunkt: Noen har rike foreldre som vil hjelpe, noen har god stabil økonomi, noen har til og med spart leeenge, akkurat til denne dagen! Mens det på andre siden er par der begge gjerne studerer, etablerer seg, osv og ikke har så mye å bruke. Det finnes til og med mennesker som ikke har noe ønske om å bruke mye penger på denne dagen.. DET ER ET PERSONLIG VALG!! Noen kjører Porshe, andre kjører Lada.. Av ulike grunner.. Er bare lei av all misunnelsen som er ute å går.. Folk er alt for opphengt i penger i dag..
Gjest Anonymous Skrevet 7. januar 2003 #27 Skrevet 7. januar 2003 Man må alltid hyle ut om misunnelse dersom noen stiller et kritisk spørsmål om pengeforbruk. Man kan være fornuftig i sitt pengeforbruk. For min del så blåser jeg en lang marsj i hvor mye folk bruker på sitt bryllup. Men det man bør huske på er at man skal ha et liv etter bryllupet og det er ikke like koselig å sitte med regninger opp til halsen heller. For vår del var det rett i å kutte ned til 35 gjester. Hvorfor invitere absolutt alle vi kjenner, men som vi ikke pleier så mye omgang med til vanlig ? Det gjelder både familie og bekjente det. Kusina mi inviterte 200 personer til bryllupet - det holdt på å ta knekken på faren og moren det. Det er ikke slik det skal være. Men for all del så lenge folk kan leve med slike kostnader osv. så la dem. Men dersom andre betaler bør man kanskje tenke litt over utgiftene også. Man kan få en kjempeflott dag selv om man ikke bruker mellom 100-200 000 på bryllupet kan man ikke ?
Mailin Skrevet 7. januar 2003 #28 Skrevet 7. januar 2003 Me slit for tida med å skjæra ned på gjestelista, for den er litt for lang, og lommeboka litt for slunken. No held me også på å flytta til Danmark, og veit enno ikkje når me ev. får jobb der. Foreldra våre kan heller ikkje sponsa oss med så mykje, så me må skrapa saman sjølv, men det skal nok gå . (Er ikkje misunneleg på dei som har foreldre som kan sponsa, altså! :D ) Me skal gifta oss i Danmark, og får dermed ein rimelegare bryllupsfest enn om det hadde vore i Noreg. Me skal også ha eit par vene- og resten-av-familien-til-Mailin-festar, der den største truleg skal vera spleisefest (tanter, onklar og søskenborn synest det var heilt i orden ), så då kan me ønska oss festen som gåve :D Musikalske vener og familiemedlemmar vil nok sørge for underhaldning, kjenner eg dei rett, så det slepp me nok tenka så mykje på. Me satsar på å halda sjølve bryllupsdagen på mellom 10.000 - 30.000. Dei andre festane vert med enkel servering, same brudestasen (med andre "accessories") og begrensa med alkohol, så me satsar på at det til saman vert innanfor 40.000,- (alle festane til saman, altså) Bryllupsreise får me sikkert ikkje råd til første året, så det har me ikkje inkludert i det heile. Draumen er New Orleans, men eg har litt lyst på pakketur rundtom i Storbritannia og Irland òg. Men hadde me vunne i Lotto, hadde me nok leigd eit slott eller noko å halda festen på... :blunke:
Daisy Skrevet 8. januar 2003 Forfatter #29 Skrevet 8. januar 2003 Da jeg startet denne tråden var det ikke med bakgrunn i misunnelse for dem som hadde overdådige bryllup. Det jeg var interessert i var hvem som betalte.........og om disse hadde råd til det. At jeg i tillegg stiller spørsmål ved om all staffasjen er nødvendig (les bryllupsdagbøkene så forstår dere hva jeg mener) - det er vel lov??? Flere av svarene tyder på at mange betaler det meste selv, og de må selvsagt få bruke sine penger som de vil - men det er når det forventes at foreldrene skal betale gildet, mer eller mindre frivillig jeg reagerer, og det var dette jeg ville ha en diskusjon på, ikke om det var "riktig" med store og flotte bryllup eller ei.
Furstina Skrevet 8. januar 2003 #30 Skrevet 8. januar 2003 Jag skulle inte heller kunna spendera 100 000+ på mitt bröllop, men det har framför allt att göra med att jag inte ville ha ett stort bröllop. Vårt bröllop gick nog på 30 000 inkl allt. I det fick vi maten ordnad av min svärmor och pengar av min mor till fina bröllopskläder. Vi klarade av att gifta oss utan att spara något extra, vi struntade i semesterresa, åkte till Norge och använde skatteåterbäring och kan leva efteråt. Jag ser dessutom en himla massa andra saker jag vill göra/har gjort för de kanske extra 50 000 vi kunde ha lagt ner på den stora festen. Vi kan vara tråkiga och betala av lån på lägenhet, eller köpa motorcykel, eller bil, eller äta lite extra gott några gånger, eller lägga undan pengar för att klara av mammaledighet i framtiden, eller ny dator, kanske en ny tv, eller planera en flytt och köp av hus eller.... ja listan kan göras lång. Men det är våra val och jag har full förståelse för att andra väljer att göra annorlunda. Det finns folk som köper nya dyra tyska lyxbilar och folk som väljer att köra en tre år gammal Skoda. De vill ha olika saker ur sitt bilåkande och ägande och är villiga att betala olika mycket. På samma sett är det med ett bröllop, vi vill ha dem olika och är villiga att betala olika mycket.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå