Gjest gjest1 Skrevet 12. august 2006 #21 Skrevet 12. august 2006 Men hvordan sjekker man disse tingene? Drenering? Råte = stikke i veggen ett sted eller over hele huset? Har aldri kjøpt hus før, det kommer kanskje ikke som noen bombe ← Jeg vil nok ikke anbefale deg å ta med en kniv og stikke i veggene! Ærlig talt, det er jo som hærverk å regne!
Matahari Skrevet 12. august 2006 #22 Skrevet 12. august 2006 Hei du! Vi driver med totalrenovering av rekkehuset vårt. Vi har tatt det over tid, så jeg har ikke et klart overslag. Så langt vil jeg tippe at det har gått 400' kr. Da vi kjøpte det trodde vi at vi skulle klare alt for 250'. Yeah right. Vi har gjort mye selv, men nå setter vi bort mer og mer. Hadde alt blitt gjort av våre øst-europeiske kamerater kunne vi sikkert slengt på 100' til. Det spørs jo hvor stort huset er. Og med en gang man må bytte ut alt det elektriske, røropplegg osv så ryker det en del kroner. MEN! Det er mye man kan spare ved å velge rimelige løsninger. Det som er så kult nå er at det er kommet en del heftig kule gulvbelegg. Koster litt da, dersom man skal ha det mest trendy. Men det legger du selv på 5 minutter. Og slipper leie folk til å legge parkett. Mye penger å spare. Vi har akkurat kjøpt et dritkult gummigulv til vindfanget. Barnevennlig, fancy og enkelt. IKEA-kjøkken er jo et godt valg. Og selv om det er gøy å handle gardiner hos Designers Guild og tapet fra Osborn & Little så trenger man ikke gjøre det i alle rom. Oppussing handler om god prosjektstyring. Klarer man å holde tungen rett i munnen og styrer med hard hånd trenger det ikke bli så dyrt. Og som sagt, man kan jo gjerne ta de verste takene før man flytter inn, og så gradvis oppgradere boligen etterhvert. Så slipper man ta alle utgiftene med en gang. Lykke til på visning!
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2006 #23 Skrevet 12. august 2006 Kjøpte hus som var ca 20 år gammelt litt i overkant av 200m2. Det hadde rimelig bra standard både inne og ute. Vi har som utgangspunkt 300.000 som skal brukes de første 3 årene (kan gjøre endel selv, men ikke elektrisk og vvs), og sjekket følgende ting som vi mente ville ha betydning for hvor mye budsjettet eventuelt må øke med : - de bærende konstruksjoner på huset ( ta med en vater og mål om veggen er skjeve, skal du flytte på vegger er det greit å vite hva som er bærevegg og ikke) påbygg, om kledningen var ok, lenge siden sist den var malt. Trenger du å bruke penger på å rive noe ulovlig eller utbedre dårlig arbeide. - tak og takrenner - drenering (fuktopptrekk/lekkasjer skal stå i taksten, se etter fuktflekker på mur og spør hvordan vannet ledes gjennom boligområdet / tomta. Uteområder, er det mye mose i plenen eller ser det fuktig ut. - det elektriske anlegget, er det skrusikringer eller automat, er alt jordet ? Må skapet skiftes for å ivareta reglene på dette området - kjøkken, kan innredningen gjenbrukes eller suppleres, hvor går røroppleggene i tillfelle man flytter på vask og oppvaskmaskin. - bad, hva viser fuktmålingene til takstmannen, røropplegg i tilfelle badet skal endres mye, varmtvannsbereder varer vanligvigvis 20 år, hvor gammel er den ? Interiørmessig - tapet/maling/paneler - sett opp en oversikt over hva dere skal gbruke og be om tilbud fra flere byggevareforretninger. Vår erfaring er at det er bedre å bruke en forretning enn å springe fra den ene til den andre etter gode tilbud. Du får god service og råd og vink om det meste - og slipper å gjøre feil. Vi tror summen holder bra for å få ting slik vi vil ha det, da skal vi også lage nytt et nytt bad. Så synes jeg ikke du skal være så redd for å kjøpe et rekkehus på 100m2. Det kan vel neppe være et oppussingsobjekt i ordets rette forstand ? Hvis det er det innvendige som ikke er satt i stand tenker jeg 80% maling og tapetsering - 20% håndverksarbeide. Det er bare å sette i gang !
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2006 #24 Skrevet 12. august 2006 Men hvordan sjekker man disse tingene? Drenering? Råte = stikke i veggen ett sted eller over hele huset? Har aldri kjøpt hus før, det kommer kanskje ikke som noen bombe ← Du merker det med en gang. Er bare å sjekke med et frisk stykke treverk først. Har du en trebit hjemme, så stikker du med en spiss kniv i det, da merker du at du møter motstand. Er det råttent så er det ingen motstand, nesten som sagflis som sitter sammen. Du kan merke hvor du skal stikke ved å se og kjenne på treverket først. Du ser om det er f.eks. flasse av maling - det er ikke noe godt tegn og du bør sjekke for råte. Ja, husk for all del å spørre om drenering. Er det kjeller så kan du få en viss ide om dreneringen er ok ved å sjekke om det er mugg i kjelleren. Men siden du ikke har så mye peiling, så anbefaler jeg deg å ta med noen som har greie på dette. Det å kjøpe hus er en stor invistering.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2006 #25 Skrevet 12. august 2006 Kjenner ingen som har greie på sånt som jeg vet om. Tror ikke jeg tør kjøpe hus i det hele tatt, jeg ← Da leier du med noen. ← Beklager, jeg så ikke dette før ejg skrev forrige svar. Godt råd fra Gustavia.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2006 #26 Skrevet 12. august 2006 Jeg vil nok ikke anbefale deg å ta med en kniv og stikke i veggene! Ærlig talt, det er jo som hærverk å regne! ← Deg igjen. Dette er helt normalt å gjøre. Du skjønner kanskje at jeg ikke mener hun skal perforere huset med en machete?
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2006 #27 Skrevet 12. august 2006 Ser Lea nevner eierskifteforsikring, så jeg kaster meg litt på den. Jeg vil på det sterkeste fraråde dere å kjøpe boligen hvis det er tegnet eierskifteforsikring på den. Da er dere dømt til å tape uansett, fordi det vil bli tatt for en selvfølge at alt dere klager på er tatt hensyn til siden det selges som oppussingsobjekt.
Gjest huseier Skrevet 12. august 2006 #28 Skrevet 12. august 2006 Vi har totalrenovert et hus fra syttitallet, med hovedleilighet og utleieleilighet. Vi har byttet hele røropplegget inkl. varmtvannstanker, hele det elektriske anlegget, skiftet alle vinduene, bygd om badene (de var pill råtne), bygd om kjøkkenet, lagt nye vegg- og takplater, lagt nye gulv, skiftet alle dørene. I kjellerleiligheten var det gammel råte, så der rev vi alt inn til murveggen og bygde på nytt. Utvendig kledning var okei, men skrek etter maling. Drenering var skiftet for få år siden. Pleier å si at vi har praktisk talt bygd nytt hus inni det gamle. Alt dette har kostet åtte-ni hundre tusen, bare rørleggerfirmaet tok hundreogfemtitusen for jobben. Vi hadde snekker og flislegger som gjorde det meste, unntatt malerarbeid som vi tok selv. Og mannen har gjort alt det elektriske selv, men materiellet kostet jo. Vi leide en takstmann til å gå gjennom huset, så vi var sikker på å vite om alle "feilene" før vi kjøpte. Få rede på hvor mye som MÅ gjøres, og spør gjerne noen firmaer hva det vil koste. Vi hadde ikke trengt å gjøre alt så grundig, men vi valgte å ta alt på en gang før vi flyttet inn.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2006 #29 Skrevet 12. august 2006 Er det rekkehus i Borettslag eller? Om det er i Borettslag er det vel Styret som administrerer oppussing av eksteriør?
Eliza Doalot Skrevet 13. august 2006 #30 Skrevet 13. august 2006 Er det rekkehus i Borettslag eller? Om det er i Borettslag er det vel Styret som administrerer oppussing av eksteriør? ← Det kan det godt være i et sameie også. Sjekk det!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå