Gå til innhold

oppussingsobjekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan man regne ut et overslag over hvor mye det vil koste i oppussing, dersom man kjøper noe som betegnes som oppussingsobjekt?

Si at boligen er 100 - 110 m2 og at man skal ha middels standard, fx. parkett, men kjøkken fra IKEA.

Bruke en del innleid (billig :sjenert: ) hjelp.

Jeg regner med at det vanligvis blir dyrere enn man hadde tenkt seg, og at det kan være vanskelig å ha oversikt over akkurat hvor mye som går med, men jeg aner ikke en gang hvilket 100 000-tall jeg skal begynne å gjette på.

Noen som har erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppussing av bad kommer gjerne på minst 100 000 (uansett størrelse).

Kjøkkeninnredning fra Ikea koster nok mellom 30 og 60 000 (60 000 med integrerte hvitevarer).

Parkett koster vel mellom 200 og 400 kroner pr kvm tenker jeg.

Maling er ikke så dyrt og sånt kan man jo gjøre selv.

Jeg vil tippe mellom 200 000 og 300 000 avhengig av pris på parkett og om badet må totalrenoveres.

Skrevet

Det hørtes lite ut? :klø:

Det ville blitt snakk om å sette bort ganske mye av arbeidet, vi har to små barn og to fulle jobber og liker egentlig ikke oppussing :sjenert:

Skrevet

Og andre dyre ting som kanskje må gjøres: utvendig kledning, isolasjon, vinduer, ny pipe, drenering etc. Det kommer nok veldig an på akkurat det huset det er snakk om, og om alt MÅ gjøres med en gang, eller om man kan vente noen år med noe. Selv bor jeg i et oppussingsprosjekt, men tar litt om gangen, så da blir det ikke så ille.

Skrevet

Om dere skal ha hjelp til å sette opp kjøkken, legge parkett osv. så kan dere slenge på noen tusen, ja.

Jeg totalrenoverte ca 60 kvm for 200 000. Men da fikk jeg mye gratis hjelp. Valgte derimot ganske dyre løsninger og måtte ut med litt ekstra for pigging av sluk på badet.

Skrevet
Og andre dyre ting som kanskje må gjøres: utvendig kledning, isolasjon, vinduer, ny pipe, drenering etc. Det kommer nok veldig an på akkurat det huset det er snakk om, og om alt MÅ gjøres med en gang, eller om man kan vente noen år med noe. Selv bor jeg i et oppussingsprosjekt, men tar litt om gangen, så da blir det ikke så ille.

Hva koster sånne ting, da?

Jeg kunne godt bodd i et bælstygt hus en stund, jeg, men det spørs med mannen :forvirret:

Skrevet

Er det snakk om et hus? I så fall bør det nok regnes med litt mer. I en leilighet slipper man som regel unna utvendig arbeid og sånt. Med et hus vill jeg nok satt av 5-600 000 i alle fall.

Skrevet
Hva koster sånne ting, da?

Jeg kunne godt bodd i et bælstygt hus en stund, jeg, men det spørs med mannen  :forvirret:

Det kommer helt an på hva slags kontakter dere har og slikt. Skal dere sette bort alt arbeidet til andre blir det dyrt... Her har jeg gjort det sånn at jeg har gjort endel synlige ting litt penere på en rimelig måte, og så tar jeg litt og litt etterhvert så jeg slipper å bo i et hjem jeg syns er stygt. ;)

Skrevet

Jeg brukte 300 000 da jeg pusset opp kjøkken og bad. Jeg ville regnet 400 000 for totalrenovering.

Skrevet

Det ALLER, aller viktigste er jo at det utvendige er iorden. Spesielt taket. Er ikke taket bra hjelper det ikke hvor flott bad man har, desverre, for det er morsommere å bruke pengene på innvendige ting enn f.eks tak. (snakker av erfaring her, derfor så opptatt av tak. Og tak er dyrt. Må man skifte det tror jeg du kan regne 150' pluss/minus).

En mellomløsning kan jo være å skaffe seg en oversikt over hva man MÅ gjøre og hva som er av kosmetisk art, også ta det kosmetiske over lengre tid og heller flikke litt med maling og lignende i starten.

Skrevet

1 mill + - hvis dere skal gjøre en del selv og ha en del billig arbeidskraft.

På oppussingsobjektene må man også bruke tid og penger på å rive ned og frakte bort gamle materialer - det slipper man når man bygger nytt.

Avhenger også av hva som må gjøres utvendig - det kan fort bli enda dyrere.

Men som du ser av svarene over her, så bør du nok heller spørre et annet sted. Er gjerne en fordel at man vet hva man snakker om før man gir råd, men sånn er det ikke her på KG.

Skrevet

Takk for svar :)

500 000 ville vi klart, 1 mill ville vi ikke klart sånn i farta. Hvis vi hadde fått huset vi tenker på til takst, hvilket vi sikkert uansett ikke får. Men ta en liten titt, i hvert fall. Og høre hvordan det står til med taket ;)

Skrevet
Takk for svar  :)

500 000 ville vi klart, 1 mill ville vi ikke klart sånn i farta. Hvis vi hadde fått huset vi tenker på til takst, hvilket vi sikkert uansett ikke får. Men ta en liten titt, i hvert fall. Og høre hvordan det står til med taket  ;)

Ja, sjekk taket - det er veldig viktig.

Har du mulighet til å reise til huset en gang til, så burde du ta med deg en spiss kniv og sjekke hvordan det står til med utvendig treverk. Råte kan fort bli dyrt.

Er det isolert? Hvis ikke, blir det også en kostnad. Luftingen på tak - hvordan er den? Spør om det henger istapper fra taket om vinteren.

Fordelen ved å kjøpe oppussingsobjekter, er at dere muligens kan bo i det mens dere pusser opp etter hvert - så dere slipper å betale for to steder.

Finnes det tilstandsrapport for eiendommen?

Nå går jeg ut fra at det er hus. Leilighet blir billigere.

Skrevet

Det er et rekkehus, vi har ikke vært på visning ennå. Kan man gå rundt å stikke i veggen med kniv sånn helt åpenlyst eller bør man smugstikke?

:ler:

Skrevet

Bare så det er klart: Jeg regnet først med at det var en leilighet.

På et hus så blir ting litt annerledes, men det er nok nesten umulig å si hvor dyrt det blir uten å se på standarden og taksten.

Sjekk:

Drenering

Fukt/råte

Tak

Mur (sprekker, sig o.l.)

Rør

Elektrisk

Alle disse tingene koster relativt mye å utbedre.

Om alt det utvendige er i orden, så holder det nok med 4-500 000, hvis ikke kan du nok doble summen (og kanskje vel så det).

Skrevet

Men hvordan sjekker man disse tingene? Drenering? Råte = stikke i veggen ett sted eller over hele huset?

Har aldri kjøpt hus før, det kommer kanskje ikke som noen bombe :ler:

Skrevet

Ta med fagfolk på visning. Det er eneste måten å finne ut sånn ca. hvordan det står til på.

Skrevet

Det meste bør komme frem i takstpapirene. Om selgeren har tegnet eierskifteforsikring, så har har dere jo en viss sjanse for å få dekket det som evt. ikke er opplyst og som ikke er mulig å undersøke. Men vær litt forsiktig med å stole på dette. Det kan være ting i både taksten/prospektet osv. som gir opplysninger om at hele boligen har behov for oppussing og da har du gjerne lite å komme med.

Jeg ville tatt med meg en eller annen som hadde peiling på slike ting tror jeg. Har du ikke muligheten til det, så må du bare spørre og grave. Du kan jo ikke SE fukt i veggene heller (men det er mulig å se sopp f.eks, selv om selgeren sikkert har skjult det før visning). Om taket er tett kan du heller ikke se, om du ikke kommer på visning etter tre dagers regn f.eks.

Det elektriske kan du til en viss grad se tilstanden på blant annet i sikringsskapet. Rørene får du vel ikke sett inni akkurat, men du kan se etter lekkasjer.

Drenering har en tendens til å tette seg etter en tid (særlig om det er gammelt). Ikke lett å se under bakken heller, så det må i så fall være tegn på fukt/råte/sopp utvendig eller innvendig.

Skrevet

Kjenner ingen som har greie på sånt som jeg vet om.

Tror ikke jeg tør kjøpe hus i det hele tatt, jeg :tristbla:

Skrevet
Kjenner ingen som har greie på sånt som jeg vet om.

Tror ikke jeg tør kjøpe hus i det hele tatt, jeg  :tristbla:

Da leier du med noen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...