Gå til innhold

Sosial angst

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 27 år som lider av sosial angst.

Har aldri vært hos lege/psykolog og fått "diagnosen", men utifra det har jeg lest om sosial angst og det jeg selv opplever, så er jeg sikker på at det er det :tristbla:

Jeg sliter veldig om dagen og angsten styrer livet mitt totalt.

F.eks om jeg skal ut å handle og det er mye folk i den butikken jeg har tenkt meg til, så kjører jeg videre til neste for å se om det er mindre folk der..

Er det mye folk overalt, lar jeg være å handle.. :forvirret:

Når det gjelder jobb, så sliter jeg selvsagt der også.

Blir kvalm og uvel når jeg står opp om morgenen og skal dra.

Går rundt med klump i magen... :tristbla:

Pga dette klarer jeg ikke holde så lenge på en jobb og alle rundt meg( mine nærmeste) tror jeg bare er en arbeidssky lat person..

Jeg må også komme meg ut blant folk hver dag, for om jeg blir sittende inne et par dager blir jeg helt ødelagt når jeg skal ut igjen..

I tillegg til sosial angsten har jeg dårlig selvtillit/lav selvfølelse og er fryktelig beskjeden.

Jeg har ikke fortalt noen om hvordan jeg har det, men nå orker jeg snart ikke mer.

Hjelper det å gå til psykolog?

Jeg vil nødig ta "lykkepiller", da jeg hørt at de kan gi så mye negative bivirkninger.

Noen av dere som vet hvordan jeg skal gå frem?

Henviser fastlegen min meg til psykolog, eller kan jeg "finne" en selv?

Håper noen kan hjelpe :smilyblomst:

Videoannonse
Annonse
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Bestill time hos fastlegen din, så kan han henvise deg videre. Det kan være litt ventetid, men for mange er det verdt det. Kanskje vil legen gi deg tilbud om noe beroligende eller muligens antidepressiva. Min personlige mening er at du ikke kun bør slå deg til ro med dette, men gå til psykolog og finne måter å mestre problemene dine på. Medisiner gir ingen mestring i seg selv, kun lindring (selv om de for noen kan hjelpe i kombinasjon med psykoterapi).

Men jeg syns det er veldig bra at du vil ha hjelp til dette. Det høres ut som det påvirker hele hverdagen din, men det trenger ikke å være sånn for alltid. Du kan få det bedre.

Skrevet

jeg tror absolutt du vil få hjelp med dette gjennom en f.eks psykolog ja, så søk hjelp ihvertfall.

det kan hende det er ventetid og det kan hende det er andre metoder som hjelper for akkurat deg, men du bør for din egen del begynne å søke hjelp på en eller flere måter, for du KAN bli bedre selv om det er krevende, hardt og tar tid.

jeg sliter også med angst, ikke sosial angst til vanlig, det har jeg kun i spesiellt harde perioder, men jeg fikk masse hjelp når jeg gikk i terapi (uten medisiner, liker ikke medisiner og har konsekvent sagt nei til alt av skolemedisin-medisin uansett hvor dårlig jeg har vært, men det er mange som får god hjelp av det, så det er individuellt om man ønsker å gå på eller ikke) til å lære å forstå og til å lære mye om meg selv.

nå bruker jeg akupunktur som behandling og er veldig fornøyd med det, selv om jeg kommer til å prøve mer psykologhjelp dersom jeg får timer hos ei jeg vet aksepterer akupunktur som behandling.

søk hjelp, det er nok ventetid, så jo fortere du setter igang jo fortere får du hjelp.

Skrevet

hei! for noen måneder siden var jeg i akkurat samme situasjon som du! bestill time hos fastlegen din og si hvordan du har det. jeg ville i utgangspunktet ikke gå på medisiner men jeg ombestemte meg heldigvis for pillene har vært bra for meg! jeg går ikke til psykolog men gruppesamtaler. syns det er koseligere å treffe folk som har det på samme måte som meg framfor å snakke med bare psykolog. lykke til!

Gjest Gjest_RPM_*
Skrevet

Har hatt det jeg og, men det er mulig å komme seg ut av det, gruppesamtaler hørtes ut som en fin ide, jeg for min del, begynte å dele mine tanker mer og mer, men ikke syte for mye, for hvem vil høre alt for mye på en uten å ta betalt, nei, jeg holdt meg til kompiser jeg kunne fortrolige meg med, og tilbrakte mye tid med familien.

Siden jeg ikke har det så mye nå lengre, så er jeg mer tilgjengelig for å hjelpe dem som har det. Og det er en god del, men det finnes hjelp der ute.

Visst du har som mål å bli som alle andre "sosiale", start i det små.

ønsker deg all lykke, og Gud velsigne deg.

Skrevet

Jeg har også vært der :)

Forferdelig slitsomt, men det finnes en vei ut :)

Kontakt fastlegen din og fortell h*n hvordan du har det, så vil h*n hjelpe deg videre. Lykke til :)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen!

Skal ringe fastlegen min på mandag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...