Gå til innhold

Spørsmål om skattekortet


Tjorven

Anbefalte innlegg

Det er nå tid for å levere inn skattekortet, men siden forrige skattekort har vi nå kjøpt oss hus, noe som har medført en del lån. Huset står på oss begge to.

Hvordan fører vi opp dette på skattekortet? Kan vi dele lånet i 2 og skrive halvparten på oss hver? Og hva skjer da med likningsverdien på huset? Deler man den også i 2 eller skal den stå på bare den ene? Eller skriver man full verdi på begge to?

Og hva betyr egentlig dette med "prosentinntekt av bolig" som står oppført på skattekortet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Dere bør søke om nytt skattekort fra ligningskontoret, slik at dere får et skattekort med riktig fradragssum ift. det lån og de fradrag dere har. Dere eier vel huset begge to, og da bør fradrag også deles mellom dere. Regn ut ca. hvor mye rente dere vil betale på lånet dette året, og oppgi det til ligningskontoret.

Ligningsverdien på huset skal også deles mellom dere. Prosentinntekt er en prosentlignet "inntekt" av den fordel dere har av å bo i egen bolig, som regnes ut fra ligningsverdien på huset deres. Denne vil også deles i to. M.a.o dere skal skatte for den fordelen dere har av å eie deres eget hus. Det er en viss prosent av ligningsverdien som utgjør denne "inntekten".

Håper dette var forståelig!

Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man altså endre skattekort ved kjøp av bolig? Om en knapp måned flytter vi til en helt ny leilighet som vi nå har ventet på skal bli ferdig i ett år. I den forbindelse tar vi et lån på ca. 1.3 mill.

Leiligheten er registrert på begge to (vi er gift), men lånet står vel i hovedsak bare på en av partene? Skal man da ta hensyn til hele lånebeløpet eller kun "sin" halvpart? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut av dette, tror jeg.

Absolutt alt av lån, renter og likningsverdi skal deles på 2. Iallfall i vår situasjon der begge står oppført som lånere og eiere av huset. Vi er også gift, men dette er visst en normal måte å løse det på.

Grunnen til at skattekortet bør rettes opp, er jo at man skal skatte anderledes når man sitter med boliglån. På denne måten blir skatten jevnt fordelt mellom meg og min mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi står begge to som låntakere på både billån og huslån, men likevel er det ført opp på sambis på ligninga....Det er fordi han tjener mest sa de, han har større skattefordel av dette. Ikke vet jeg, men vi kunne ikke dele det sa de til oss.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vissnok så stemmer så og si aldri dette med lån og fordelingen, og de klarer heller ikke å lage det i sine systemer før etter flere år.

Vel, hvordan reglene faktisk er vet jeg desverre ikke. Men etter en samtale med ei som har jobbet en del med dette, fortalte hun meg at man kun deler alle utgiftene på 2 og at man da kommer godt ut av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Dette er tydligvis forvirrende for mange.

Vi får 28 % skattefradrag for lånerenter. Disse rentene, og andre tilsvarende fradrag trekkes fra alminnelig inntekt, sammen med minstefradraget, som nå er ca 47 000. (eller en prosentandel av inntekten hvis den er lav) Hvis man tjener lite, f.eks 100.000, og har mye fradrag, vil man ikke få uttelling for fradraget. Da lønner det seg å overføre fradrag over på den andre parten. Fra denne summen (inntekt minus fradrag) regnes det ut 28 % skatt. I tillegg til dette betaler vi ca 14 % skatt av bruttoinntekt, og eventuelt toppskatt.

Noen tror at det alltid lønner seg at den som tjener mest (= mannen??) får skattefradraget, for det setter ned toppskatten. Dette stemmer ikke, da toppskatten regnes ut fra alminnelig inntekt, som er det du tjente brutto. Fradragene kommer ikke inn i bildet i det hele tatt her.

Før man kjøper helt argumentasjon om at den som tjener mest får mest uttelling av fradragene bør man sjekke om bruttoinntekt minus minstefradrag og andre fradrag (renteutgifter, foreldrefradrag, reisefradrag, osv) blir større enn 0. Blir den summen større enn 0 får man full uttelling for fradragene!

Berit

PS! Lurer man på mer kan en gå på www.skatteetaten.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Man kan også lage en fordelingsnøkkel for renteutgifter og renteinntekter utifra inntekt.

Dersom vi sier at han tjener 200.000,- og hun tjener 300.000,- blir fordelingsnøkkelen for ham; 0,40 ( 40%) og for henne blir den 0,60 (60%)

Dvs. 60% av samlede renteinntekter /renteutgifter føres på henne og 40% føres på ham.

Dette er måten vi har gjort det med felles lån og felles renteinntekter og beskattning av gevinst på aksjer. Og vi har da fått igjen en del mer hvert år i forhold til den foreslåtte fordelingen fra skattekontoret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har også et par spørsmål ang. skattekortet. Vi har nylig kjøpt leilighet i borettslag, og skal nå få nytt skattekort med riktig fradrag for renter og lån. Men hvor skal jeg føre på andel av fellesgjeld i borettslaget og renter på denne? Føler meg helt "lost"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo?!?

Ikke blande skattekort og selvangivelse, nå da.

(Kan ikke huske at det står noe om prosentinntekt av bolig på søknad om endring av skattekort...)

Opplysningene bør jo selvsagt stemme overens i selvangivelse og skattekort, men jeg fikk inntrykk av at det var selvangivelsen Tjorven egentlig tenkte på??

For å svare på fordelingen: vi eier 50% hver av lån og bolig, og deler dermed alle tall som har med dette å gjøre på to. (Selv om lånet er i samboeren min sin bank, og trekkes fra hans konto.) Likningsverdien må jo selvsagt også da deles.

*Lisa*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...