Gjest -eline- Skrevet 11. august 2006 #1 Skrevet 11. august 2006 Holder på å pusse opp en leilighet (...ikke rørt siden midten av 60-tallet) hvor det står en kombinert oljefyr/vedovn fra midten av 60-tallet. Denne er heller mindre vakker for å si det pent og oljefyren fungerer ikke (i tillegg så vet jeg at vedovnen ikke varmer spesielt godt). Av forskjellige årsaker kommer ikke vi til å bo i leiligheta så lenge før den skal selges og vurderer da om det vil lønne seg å sette inn en ny vedovn. Resten av leiligheta, inkl bad, vil være nyoppusset og ha ganske høy standard. -hvis du er på utkikk etter leilighet vil en gammel og stygg vedovn gjøre at dere ikke har like lyst å by? Eller har dette ikke noe å si/det er en ting du kan overse og rette på selv. -hvilke forskrifter er det ang montering av nye vedovner? Må man ha inn murer etc? Hva vil i såtilfelle noe slikt sånn ca koste. -noen tips til rimelige og pene vedovner (alt varmer nok bedre enn den som står der)? Har et budsjett, men ønsker selvsagt å få mest mulig for leiligheta. Jeg personlig hadde ikke brydd meg, men så har jeg også tatt på meg dette oppussingsarbeidet som kanskje ikke alle hadde sagt ja til... Ser jo at den gamle ovnen vil trekke ned helhetsinntrykket, men må vel ha noen gode argumenter ovenfor svigerfar om vi skal bytte den.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #2 Skrevet 11. august 2006 Vanskelig å si, kommer alt an på hvem som kommer. For meg hadde en stilig vedovn (av typen med glassdør) absolutt gjort noe med helthets inntrykket, og kanskje gjort at jeg var villig til å by mer... Men kommer jo an på folket som kommer. Vi solgte litt før vi hadde tenkt, og rakk ikke å gjøre alt helt som vi skulle ha det. (Hadde tenkt å skifte gulv på kjøkken og pusse opp soverommet med skyvedørsgarderobe. Så langt kom vi aldri, fant plutselig noe annet. Så soverommet ble kun malt på veggene. Og jeg har VELDIG vanskelig for å tro vi kunne fått noe mer hvis vi hadde gjort det. Men dette er en mindre by, så er ikke så mange med i en budrunde...) Men samtidig koster det ganske mye penger med en ny ovn. Men på finn finner du jo noen billigere brukte... http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...7&pos=4&tot=590 http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...&pos=24&tot=590 Men jeg tror du må ha fagfolk for å installere ovnen. Sjekk litt priser. Får du det til for en rimelig pris så ville jeg gjort det. Ellers hadde jeg droppet det...
Gjest -eline- Skrevet 13. august 2006 #3 Skrevet 13. august 2006 Takk for svar. Noen flere som har noen formening om dette?
minienthe Skrevet 13. august 2006 #4 Skrevet 13. august 2006 jeg ville ikke kjøpt en leilighet hvor det sto en ovn som etter din beskrivelse bokstavelig talt er ubrukelig. en fin vedovn ville økt salgsmuligheten for meg da vedfyring kan kutte ned strømutgifter etc
Gjest gjest1 Skrevet 13. august 2006 #5 Skrevet 13. august 2006 Jeg ville ha byttet ovn. Solgte nylig huset og fikk mange positive tilbakemeldinger på at vi hadde en ny og effektiv peisovn! I tillegg trekker det jo ned helhetsinntrykket om du selger en nyoppusset leilighet, din kjøpegruppe vil kanskje helst IKKE gjøre slike ting selv.
Gjest huseier Skrevet 13. august 2006 #6 Skrevet 13. august 2006 Kan dere ikke bare fjerne ovnen som står der nå, og la være å sette inn ny? Da er det opp til kjøper om de vil ha vedovn eller ikke. Vi hadde en slik kombi-ovn her i huset da vi kjøpte. Den var stygg, og vedfyringsdelen var en åpen peis. Med andre ord å fyre for kråka hvis vi skulle fyre med ved i den. Vi kastet ut hele greia, fjerna oljerørene og alt. Da vi kastet ut oljetanken som sto nede i garasjen (har garasje integrert i sokkel), viste det seg at den var så rusten at det hadde ikke vært lenge til vi hadde hatt en liten oljekatastrofe her. Vi har ikke bestemt oss om vi skal kjøpe ny vedovn og sette inn, så vi har ikke murt igjen hullet i pipa. Har bare tettet det med glava, midlertidig. Mitt tips til deg er å sjekke litt rundt om oljetanken er hel, kanskje tvilsomt dersom den har stått ubrukt i lang tid. I tillegg, dersom dere kaster ut ovnen, så får dere gjort oppussingsjobben ordentlig der ovnen står idag. Om dere bare maler og/eller legger parkett "rundt den", så må evt kjøper gjøre jobben "om igjen" når de kaster ovnen ut.
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2006 #7 Skrevet 14. august 2006 Jeg synes "huseier" over kommer med beste løsningen. Det finnes så mange forskjellige design på ovner i dag, mange er fine, mens mange syns jeg er kjempestygge. Jeg ville heller hatt et lite (tenkt) avslag i prisen for manglende ovn/monteringskostnader, så vil jeg mye heller velge ovn selv.
Gjest Gjesta Skrevet 14. august 2006 #8 Skrevet 14. august 2006 Vi har akkurat kjøpt rekkehus der det stod en stygg peis fra begynnelsen av 80-tallet. Det trakk hverken opp eller ned, for å si det sånn. Vi har nå kjøpt ny peisovn av en type VI liker, som snart skal settes inn. Det er like greit, for det finnes så mye på markedet, og smaken er forskjellig.
Gjest -eline- Skrevet 14. august 2006 #9 Skrevet 14. august 2006 Takk for mange råd. Ovnen må demonteres og flyttes på, vi har revet alt gulvbelegg rundt den (skal ned på det orginale tregulvet) og akkurat nå står den på et oppbygg av gulvbelegg og plate, så den må flyttes på. Oljetanken tenker borettslaget å kvitte seg med, den har visst ikke vært i bruk på mange år. Er fremdeles litt usikker på hva vi skal gjøre, må sjekke litt priser på montering og på ovner, men det er vel et poeng at kjøpergruppen til den leiligheta nok muligens ikke vil gjøre slikt selv (det vil nok være typisk førstegangsetablerere, både størrelse og beliggenhet tilsier dette). Vi får se det litt an. Det å ikke sette inn ovn er kanskje en mulighet... Lurer på om vi skal sjekke priser og heller se an hvor mye penger vi har igjen på slutten av oppussingen, selv om jeg tviler på at vi får så store overraskelser, har hentet priser på alt vi trenger (og i tillegg lagt til en post med "diverse" i budsjettet). Synes slikt er vanskelig jeg, vil jo at leiligheta skal se så bra ut som mulig (og selvsagt appelere til flest mulig slik at vi får en liten budkrig ), men vi har jo både budsjett og en svigerfar som ikke eier estetisk sans og som synes at dersom det har fungert i 50 år så fungerer det nok litt lenger...
Gjest Lea Skrevet 14. august 2006 #10 Skrevet 14. august 2006 Dette ville ikke vært avgjørende om jeg hadde vært potensiell kjøper tror jeg. En peisovn/peis er ikke nødvendig i utgangspunktet, selv om det utvilsomt er en fordel å ha muligheten til å sette inn en. Dessuten er ikke en ovn eller peis så veldig dyrt å få satt inn heller og det kan gjøres etter hvert. Jeg ville: 1. Latt den gamle ovnen stå om den ikke skjemmer leiligheten veldig. eller 2. Tatt ut ovnen og fått med i prospektet at det var klart til å sette inn ovn/peis.
Gjest Fruktfat Skrevet 14. august 2006 #11 Skrevet 14. august 2006 jeg synes det var en god ide å ta ut ovnen og la kjøper bestemme selv. eller så ville jeg kjøpt en helt grei jøtul oven til rundt 4000,- jeg vet ikke hvor mye penger dere i tilfelle ville lagt i en ny ovn? som eksempel skal vi ha en contura 550 (tror jeg), den koster 11500. men med montering ++ kommer ovnen på over 20 000...
Gjest gjest1 Skrevet 14. august 2006 #12 Skrevet 14. august 2006 Det er lov å sette inn ved oven selv. Mye mulig feieren vil inspeser etter på...
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2006 #13 Skrevet 14. august 2006 Hvis jeg var kjøper så ville jeg foretrukket at det ikke var noen ovn der, men mulighet til å sette inn en (hull i pipa/brannmur), framfor at det står en gammeldags stygg oljeovn som ikke kan brukes. Mvh "huseier"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå