zidi Skrevet 10. august 2006 #1 Skrevet 10. august 2006 Som overskriften sier.. Jeg vil ikke betale for israelsk våpen, når de bomber uskyldige mennesker, de har like mye rett til å leve i fred som oss alle andre. Fred på jorden
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #2 Skrevet 10. august 2006 Ok. Forresten er det ironiflagget du bruker.
Gjest Smooth Skrevet 10. august 2006 #3 Skrevet 10. august 2006 Fint for deg, det hjelper nok masse for fred på jorden at du ikke kjøper en appelsin.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #4 Skrevet 11. august 2006 Er du konsekvent? Å la være å kjøpe appelsiner og israelsk vin er lettvint. Å sjekke innholdet i ethvert elektrisk apparat du har er mer vanskelig.
Christiane Skrevet 11. august 2006 #5 Skrevet 11. august 2006 Det er ikke israelere som samler inn appelsinene som blir solgt som israelske-varer, for det meste er det ganske fattige arabere. Ved en boikott er det først de fattige araberne du skader, men det er vel prinsippet som gjelder? Jeg kjøper mine Jaffa-appelsiner med glede. Som nevnt er også ganske mange komponenter i ymse teknisk materiell produsert av Israel, så skal du være konsekvent må du klare deg uten det også.
Gjest Elfrida Skrevet 11. august 2006 #6 Skrevet 11. august 2006 Ja. det er utrolig synd at det går utover uskyldige, men når man går til boikott så er det fordi man håper at mange blir med på boikotten. De politisk myndighetene i landet merker det når det blir umulig å få solgt visse varer til utlandet. Boikott av Sør-Afrika gikk garantert ut over uskyldige det også, men det er en godt eksempel på at boikott kan ha en effekt, selv om det bare er utvalgte varer.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #7 Skrevet 11. august 2006 syntes jeg leste i avisen at vi nå importerer FLERE varer fra Israel,ikke færre...
T.S Skrevet 11. august 2006 #8 Skrevet 11. august 2006 I Israel er det grupper som vil boikotte Norge. Fordi vi er så frekke å kritisere jødene (som jo burde være uangripelige pga sin historie ble bla... ) Jeg blir kvalm av mennesker som bruker en tragisk historie som brekkstang og pressmiddel for å få fordeler ingen andre har.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 11. august 2006 #9 Skrevet 11. august 2006 I Israel er det grupper som vil boikotte Norge. Fordi vi er så frekke å kritisere jødene (som jo burde være uangripelige pga sin historie ble bla... ) Jeg blir kvalm av mennesker som bruker en tragisk historie som brekkstang og pressmiddel for å få fordeler ingen andre har. ← Ikke minst gjør det meg oppgitt at mange ikke skiller mellom en stats politikk og et folks historie. Jeg er mostander av staten Israels måte å drive politikk på, men jeg har full respekt for jødenes historie. Nå vet jeg ærlig talt ikke om mange andre israelske produkter enn Jaffa-appelsiner, og selv om jeg kjøper appelsiner relativt sjeldent styrer jeg unna Jaffa i fruktdisken.
Far til 2 Skrevet 11. august 2006 #10 Skrevet 11. august 2006 Det er ikke israelere som samler inn appelsinene som blir solgt som israelske-varer, for det meste er det ganske fattige arabere. Ved en boikott er det først de fattige araberne du skader, men det er vel prinsippet som gjelder? Jeg kjøper mine Jaffa-appelsiner med glede. Som nevnt er også ganske mange komponenter i ymse teknisk materiell produsert av Israel, så skal du være konsekvent må du klare deg uten det også. ← Det er dessverre riktig at Israelerene utnytter fattige Palestinere. Palestinere som ikke har fått like mange milliarder dollar som Israel og som får bombet istykker ethvert forsøk på selvstendighet. Men vi har ikke mange andre alternativer. Det er Israelerene som tjener millioner på å utnytte Palestinerene til å plukke JAFFA APPELSINER. Når det gjelder f.eks. elektroniske apparater er det ikke Israelerene som produserer innmaten. Det gjøres ofte i Malaysia og Kina av amerikanske og japanske bedrifter. Isralerene har begrenset fortjeneste på dette. En større boikott av Israelske varer vil imidlertid sette fokus på langt mer en JAFFA APPELSINER, og gradvis vil det komme frem navn på produkter hvor Israelske bedrifter har en sentral rolle. Kansje noen av dere allerede kjenner web sider som beskriver Israelske produkter og kan dele den internet adressen med oss andre ?
T.S Skrevet 11. august 2006 #11 Skrevet 11. august 2006 Ikke minst gjør det meg oppgitt at mange ikke skiller mellom en stats politikk og et folks historie. Jeg er mostander av staten Israels måte å drive politikk på, men jeg har full respekt for jødenes historie. Nå vet jeg ærlig talt ikke om mange andre israelske produkter enn Jaffa-appelsiner, og selv om jeg kjøper appelsiner relativt sjeldent styrer jeg unna Jaffa i fruktdisken. ← Det som gjør meg oppgitt er at EN person eller noen få GRUPPER ikke skal få bruke sin ytrisngsrett før staten NORGE må stå til rette for det. Så også andre veier selvfølgelig
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #12 Skrevet 11. august 2006 Dere boikottere bør vel aller først boikotte USA. Det er de som forsyner Israel med våpen. Det er også der dere kan boikotte på en måte så det synes. Dropp alle amerikanske produkter og boikott amerikanske filmer. Å la være å kjøpe en appelsin blir som en lekeboikott.
Far til 2 Skrevet 11. august 2006 #13 Skrevet 11. august 2006 Dere boikottere bør vel aller først boikotte USA. Det er de som forsyner Israel med våpen. Det er også der dere kan boikotte på en måte så det synes. Dropp alle amerikanske produkter og boikott amerikanske filmer. Å la være å kjøpe en appelsin blir som en lekeboikott. ← Det er Israel som dreper. UTVILSOMT. Egypt har våpen, Jordan har våpen, Syria har våpen og Libanon har våpen. INGEN av disse landene har gått til angrep åg utslettet så mange tusen sivile som Israel har gjort. Javist er USA medskyldig. Men om du stikker en kniv i naboen kan vi ikke bare skylde på butikken som solgte kniven. Du har en vesentlig del av ansvaret (for å si det mildt).
Gjest gotthard Skrevet 11. august 2006 #14 Skrevet 11. august 2006 jepp, men hvor er skuldfordelingen om mannen i butikken selger deg kniven vel vitene om at du skal drepe naboen?
Far til 2 Skrevet 11. august 2006 #15 Skrevet 11. august 2006 Som jeg sier i innlegget er USA utvilsomt medskyldig. Men Israel må bære hovedskylda for drapene. Hadde dette som nå skjer vært en engangstilfelle, men det er det desverre ikke. Det skjer jevnlig, gjerne flere ganger i året at Israel benytter kamphelikopter og tanks samt militære bakkestyrker mot sivile Palestinere. Riktignok er utryddelsene som nå skjer i Libanon heldigvis langt mer sjeldne, men i Gaza har dette skjedd ofte. Så lenge Israel setter egne ønsker mht landområder og vannreservoarer høyere enn Palestinerenes rett til sitt eget landområde er jeg enig med trådstarter at vi kan klare oss uten Israelske produkter rimelig lenge.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #16 Skrevet 11. august 2006 Det er Israel som dreper. UTVILSOMT. Egypt har våpen, Jordan har våpen, Syria har våpen og Libanon har våpen. INGEN av disse landene har gått til angrep åg utslettet så mange tusen sivile som Israel har gjort. Javist er USA medskyldig. Men om du stikker en kniv i naboen kan vi ikke bare skylde på butikken som solgte kniven. Du har en vesentlig del av ansvaret (for å si det mildt). ← Uten USA ingen krig. Slik er det i denne krigen, og vil USA ha slutt på krigen så klarer de det. Å boikotte appelsiner er lettvint, å boikotte USA monner mer. Det krever også litt mer av oss. Vi klarer oss fint uten jaffa, men klarer vi oss uten amerikanske produkter?
Far til 2 Skrevet 11. august 2006 #17 Skrevet 11. august 2006 Uten USA ingen krig. Slik er det i denne krigen, og vil USA ha slutt på krigen så klarer de det. Å boikotte appelsiner er lettvint, å boikotte USA monner mer. Det krever også litt mer av oss. Vi klarer oss fint uten jaffa, men klarer vi oss uten amerikanske produkter? ← OK. La oss begynne et sted da. La oss begynne med Israel som er de som dreper. De behøver ikke drepe noen selv om USA forskyner dem med våpen. Jeg skjønner du er ivrig etter å boikotte USA men ett sted må vi altså begynne. Vi behøver ikke begynne en krig slik som Israel på flere fronter samtidig, men isteden litt sånn i det små. Kansje du kan være med å lage en web-side som boikotter Israel i første omgang. Når vi har fått det på plass og vi evt skulle se resultater kan vi vurdere USA. Blir du med ???
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #18 Skrevet 11. august 2006 Jeg trenger ikke lage side: http://www.boikottisrael.no/
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #19 Skrevet 11. august 2006 Jeg skal kjøpe tre kilo Jaffa appelsiner hver dag helt til israelerne har rivd filler alle helvetes satan muslimer! Som om de aldri har drept uskyldige....... Regner med innlegget blir slettet om få strakser bare for at jeg sympatiserer med "feil" side......
Far til 2 Skrevet 11. august 2006 #20 Skrevet 11. august 2006 Jeg skal kjøpe tre kilo Jaffa appelsiner hver dag helt til israelerne har rivd filler alle helvetes satan muslimer! Som om de aldri har drept uskyldige....... Regner med innlegget blir slettet om få strakser bare for at jeg sympatiserer med "feil" side...... ← Jeg ville ikke vært så bekymret for å bli slettet. Det kan bli værre for deg om IP addressen blir tracet (og kansje sammenliknet med andre innlegg fra samme IP adresse).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå