Gjest Linje Skrevet 10. august 2006 #1 Skrevet 10. august 2006 Hva teller som ansinitet? Hjemme med barn? Hvor mange år kan en regne her? Og får en det selv om barnet er i barnehage? Jobb når ikke en har jobbet alle månedene i året?Et halvt år i en jobb f.eks? Hva med deltidsjobber? Hva med sykmeldingsperioder og fødselspermisjon? Håper noen har mer greie på dette enn meg!
Gjest LilSweetie Skrevet 10. august 2006 #2 Skrevet 10. august 2006 Det finnes ingen lovfestete ansiennitetsregler. De reglene som finnes, eksisterer på hver enkelt arbeidplass eller i tariffavtaler og overenkomster og vil derfor variere. Men til det som er relativt vanlig: - Hjemme med barn teller nok ikke. - Jobbet et halvt år teller ikke som ett. - Deltidsjobber er det relativt vanlig at teller som heltid her hvis det var mer enn 50 %, men dette vet jeg varierer veldig. - Sykemeldinger og fødselspermisjon tror jeg vanligvis teller som ansiennitet.
Lilleba Skrevet 11. august 2006 #3 Skrevet 11. august 2006 Det er riktig at det ikke finnes lovfestede regler om ansiennitet. Men de fleste avtaleverk har bestemmelser om dette. Kanskje alle til og med? Jeg har ikke oversikt! Men jeg kjenner det kommunale og statlige avtaleverket ekstra godt. F.eks. i den kommunale hovedtariffavtalen: Omsorgstjeneste (= omsorg for barn eller pleie av eldre og syke) godskrives med inntil tre år. (Gjelder alle) De ufaglærte, dvs. de uten utdanning som får den laveste lønnen, får godskrevet ALT arbeid i hjemmet! Sykemelding og fødselsperm gir ansiennitet, hvis du ellers fikk ansiennitet for den jobben du er sykmeldt eller har permisjon fra! Om du får ansiennitet når barnet er i barnehage? Tja, spørs hva du gjør mens ungen er der. Hvis du ikke har verken jobb eller studieplass, men er "hjemmeværende" på heltid, så yter du egentlig omsorg i hjemmet og vil få ansiennitet. Men kanskje arbeidsgiver vil vurdere det annerledes. Jeg bor i en stor by og har aldri hørt at noen har fått problemer med dette. Men på et lite sted, kan det kanskje være annerledes? (Der alle "vet" at du ikke har tatt deg av ungen på dagtid) Men jeg tror egentlig ikke at en arbeidsgiver vil legge så mye arbeid i nekte noen ansiennitet på dette grunnlag likevel. Det blir for kjipt! De statlige hovedtariffavtalene har lignende regler som de kommunale. Det står ingenting i disse avtaleverkene om hvordan deltidsjobber blir utregnet, men det vanligste er at man legger sammen den reelle arbeidstiden. Min erfaring her er at arbeidsgiver ikke er kjempenøye, dvs. ikke regner i disfavør av deg, men det varierer sikkert! Når du begynner i jobb innenfor disse områdene (statlig/kommunalt) må du STRAKS be om å få fastsatt din ansiennitet, og ta med ALT du har gjort etter du ble 18 år. Egentlig har arbeidsgiver plikt til å fastsette din riktige ansiennitet ved tilsetting, men her syndes det mye pga. uvitenhet, dessverre.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #5 Skrevet 11. august 2006 Du får normalt totalt 3 år for å ha vært hjemmeværende med barn....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå