Gå til innhold

På bærtur


Spoven

Anbefalte innlegg

Jeg var på blåbærtur i går, men det var lite å finne. Men enorme mengder krøkebær og blokkebær. Så tenkte jeg at kanskje jeg skulle gå en tur i dag å plukke krøkebær til safting.

Så kom jeg på at jeg har lest et sted at blokkebær har masser av c-vitamin, men hvordan brukes den? Heromkring har aldri blokkebær blitt plukket, og det irriterer meg å se digre tuer med svære u-bær som ikke er godt for noe. Den er jo ganske smakløs i seg selv synes jeg, selv om jeg liker å knaske kartene... :sjenert:

Kan jeg blande blokkebær med krøkebær til safting?

Eller kanskje noen andre bruker blokkebæra til noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krøkebæra er svart og full av saft, og blokkebæra minner om blåbær, bare lysere på farge, større, og er hvit inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er krøkebær det samme som krekling? Tror det produseres en likør eller brennevin med krekling i Norge... Ellers har jeg ingen erfaring med det.

Blokkebær har jeg laget vanlig syltetøy av (men jeg har aldri fått store mengder da)

Fortell gjerne om hva du gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er krøkebær det samme som krekling? Tror det produseres en likør eller brennevin med krekling i Norge... Ellers har jeg ingen erfaring med det.

Blokkebær har jeg laget vanlig syltetøy av (men jeg har aldri fått store mengder da)

Fortell gjerne om hva du gjør!

Krøkebær er krekling, ja.

Jeg plukket ca 8 liter bær, kanskje 70% krøkebær og 30% blokkebær, rensket det og skylte det litt, så moset jeg det i kjøkkenmaskina. Så blanda jeg etpar liter kokt, kaldt vann i bæra, før jeg satte det kjølig i to dager. Etter de to dagene silte jeg av bæra med et kjøkkenhåndkle, og tilsatte en pose sitronsyre og nesten en pose vinsyre, og to kg sukker. Jeg glemte å handle inn syre, så da tok jeg bare det jeg hadde liggende.

Tok alt mest på måfå, men safta ble rågod! :) Hadde lest så mange forskjellige oppskrifter at jeg fant ut at det gjorde ingenting om jeg laget min egen variant.. Nå har jeg mange liter i fryseren, og nesten en liter er allerede drukket.

En av mine kusiner har funnet oppskrift på blant annet krøkebærlikør, så vi tenkte at om vi satte den nå, så vil den bli ferdig til jul. Det kan jo også være en morsom julegave. :)

Endret av Spoven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine kusiner har funnet oppskrift på blant annet krøkebærlikør, så vi tenkte at om vi satte den nå, så vil den bli ferdig til jul.  Det kan jo også være en morsom julegave.  :)

Det laget jeg for noen år siden - smakte godt, det. det er som du sier lurt å begynne allerede nå. Polet selger forresten både kreklingvin og kreklinglikør (i alle fall gjorde de det for et par år siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...