Gå til innhold

`noen gode råd til oss?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

hei!

vi er to stykker som planlegger å reise sammen alene for førtse gang til sommeren! vi har lurt litt på egypt men finner svært lite om det i reisekatalogene. er det noen som har vært der?

eller som vet om noen andre fine steder en kan reise, ønsker et litt rolig sted med ikke alt for mye bråk og leven! tenkt littpå spania og den veien også, men der er det jo ikke så billig å være i grunn! hva med bulgaria?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært i Kairo.

Det er mye "bråk" der i form av biler og sånt, men litt utenfor byn er det roligere.

Masse å se på, maten er ikke helt trygg (men grei på hotellene).

Hvis du sier litt mer om hva dere er ute etter eller om det er konkrete ting du lurer på, så skal jeg prøve å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok komme med mer informasjon, ja.

Hvor gamle er dere? Hvilke interesser har dere? Hvilke kjønn er dere? Er det pris som kommer til å bli utsalgsgivende eller er det viktigere å få tilfredstilt noe dere ønsker dere? Hva er det ved Egypt og Bulgaria som lokker: strandliv, kultur, dykking, billig overantting, natur ... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

skal vi se vi er 19 og 21 år gammle. jente og gutt. med andre ord: et søtt lite kjærestepar :P

jeg har lyst på strandliv med lange strender og varmt deilig blått vann, langgrunt! også ved siden av dette vil jeg kunne ha et ok hotell, hvor det er rent og pent og med tv og dusj og air condition, en by i nærheten som jeg kan gå til og spise på rimelige restauranter, men god mat som man ikke blir syk av!

jeg prøver å ikke gjøre det dyrest mulig, men noe må det jo koste i og med at jeg vil ha det pent og rent! man kan jo lett komme opp i fæle urenslige steder!

så lenge det ikke er et skikkelig party sted hvor vi kun finner drita folk så er jeg også fornøyd!

men så klart det må også være noe å se på der og gjerne også en del butikker hvor det er mulig å shoppe litt, gjerne billigst mulig da så klart:) men for å si det slik; prisen kan ikke være viktigere enn standarden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at Kairo er noe for dere...

Ikke er det strender (bare sand), restaurantene er ikke koselig eller "trygge" og i det hele tatt.

Vet lite om Egypt utenfor Kairo da, så det er jo muligheter.

For meg virker det som om Spania er tingen for dere.

Kanskje ikke de mest populære øyene, men det finnes plenty av koselige småbyer langs kysten. Costa Blanca f.eks. Problemet er at det er stappfullt i disse byene om sommeren. Da kommer både nordmenn, andre europeere og spanjoler dit.

Regner med at Kanarieøyene ikke er det stedet dere vil dra til? Eller? Selv synes jeg at Gran Canaria er supert. Mitt 1. valg :) Og det finnes steder som ligger utenfor den verste turist-flommen.

Spania er ikke så billig som det engang var, men slettes ikke dyrt heller.

Eller hva med Frankrike? Langs kysten er det flotte stender, men det koster litt mer enn Spania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en svensk lenke om Kairo: http://www.svt.se/falun/packatarkiv/progra...am/015/3mal.htm og om Luxor:

http://www.svt.se/falun/packatarkiv/progra...am/905/1mal.htm

Og her er Lonely Plantes informasjonssider om Egypt:

http://www.lonelyplanet.com/destinations/africa/egypt/

Når du sier det du sier tenker jeg på Sharm el-Shiekh, et utvikla badested med mulighet for en klatretur på Sinaifjellet (Moses etc.). Packat & Klart, det svenske TV-reiseprogrammet var der i høst og laget en reportasje; samboeren min var der for noen år siden og dykket, og han var veldig fornøyd.

Jeg er ikke sikker på om denne lenka virker, men hvis ikke så gå inn på http://www.svt.se/ og fram til programmet Packet & Klart, og mer om Egypt. Men her er et forsøk på å lenke: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=149&a=44574

Men hva med Marokko (tilfeldigvis mitt yndlingsland :D )?

Agadir er kjedelig, men et godt utgangspunkt. Det går pakkereiser dit, og derfra er det lett å reise med buss eller leie bil og reise rundt. Det er til og med et godt utbygd tognett der. Hvis dere holder dere ved kysten så er det ikke så verst varmt på sommeren heller. Essaouira er selvfølgelig perlen; dere kan lese mer her: http://www.svt.se/falun/packatarkiv/progra.../711/1mal.htm#8 Der er det akkurat som i TV-serien Absolutely Fabulous: kjendisene fra hele verden vandrer rundt som om de var hjemme i sin egen stue ... :ler:

Men mye avhenger av hva som skjer i verden mellom 27. januar og 20. februar ... Egypt ligger jo veldig nære Irak, mens Marokko er et islamsk land. Kanskje vi alle vil vandre i Jotunheimen i ferien i år :forvirra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden dere har tenkt på Spania finnes det koselige byer på vestsiden. Cadiz og Puerto Santa Maria er to bra steder. Cadiz er jo en forholdsvis stor by, men lite skandinaviske turister. Lang sandstrand,masse restauranter og bra shopping! Puerto Santa Maria er et mindre sted, men bra utvalg av alt der og! Dessuten er det relativ kort vei til blandt annet Sevilla, der man virkelig kan shoppe :lol: Tror ikke du finner noen av disse stedene i de "vanlige" sydenkatalogene, men det går jo ann å sjekke på nettet! Prisene er også lavere der fordi det ikke er så mye turister-enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurghada i Egypt høres ut som noe for dere, kanskje? Jeg og kjæresten min dro dit i 2000 med Star Tour og var veldig fornøyde!

Hotellet vi bodde på het Magawish, og var som en liten "landsby" med restauranter, butikker, små "hytter" som man bodde i, svømmebaseng og egen strand. De organiserte også dykke-/snorkleturer (Vannet er DEILIG og klart!) Hvis dere er interessert i den historiske Egypt, arrangeres også turer til Luxor og Kairo.

Det er veldig rolig på hotellområdet, men tar man taxi inn til byen, blir man fort litt sliten av all støyen. (Jeg synes bare det er moro, jeg da..) Det er verdt en tur inn til markedene, men det var også veldig godt å komme tilbake til hotellet! :)

Lykke til, og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om hverken vestkysten av Spania eller atlanterhavs-siden av Frankrike blir særlig toppers til sommeren, med "Prestige" liggende og lekke oljesvineri.

Vil vel i så fall anbefale middelhavs-siden av spania, samt franske-kysten. Akkurat innenfor grensen fra Spania ved foten av Pyrenèene er der noen virkelige "perler". Reiser dere i juni (før skoleslutt i Frankrike) er prisene lave og temperaturen behagelig (varmt men ikke for varmt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hører rykter om at det kanskje ikke er så lurt å reise til egypt i og med at 90 % av befolkningen er arabere... ?? har ikke full erfaring med dette men det er som sagt bare rykter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hører rykter om at det kanskje ikke er så lurt å reise til egypt i og med at 90 % av befolkningen er arabere...

Ja, det går også et rykte om at at ikke er så lurt å reise til Sverige for der er - faktisk - over 90 % svensker ... Men sånne rykter syns jeg man skal ta med en klype salt. Det fins vel mennesker der også, tenker jeg.

** sukk **

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg vil slå et slag for den franske Rivieraen. Jeg var der på den første ferien min med kjæresten min i -99. Riktignok er vi eldre enn dere, men det tror jeg ikke spiller noen rolle. Vi dro på en standard pakketur med Star Tour til Nice i 14 dager. Mange hyggelige små restauranter, deilig lang strand (oppdelt i private og offentlige) og en del butikker å titte i! Vi reiste i månedsskiftet juli/august, så temperaturen var bra, men heller ikke for varmt. Hotellrommet var lite, men rent og pent.

Men det finnes jo mange steder å reise til på Rivieraen. Vi leide bil en dag og kjørte oppover i fjellene til små landsbyer og til Antibes ved kysten. Dessuten tok vi toget til Cannes en dag og over til en liten landsby i Italia en annen dag. På vei tilbake fra Italia gikk vi av i Monaco! Toget anbefales absolutt! Billig og behagelig og det går langs hele kysten. Dessuten betaler man for en strekning og da kan man gå av og på så mye man vil på den strekningen!

Franskmenn er jo kjent for å være litt sære når det gjelder språket sitt, men det gikk veldig greit med engelsk og fingerspråk. I tillegg kan jeg pyttelitt fransk. Vil anbefale å kjøpe reiseguiden til Cappelen (tror jeg det er) som omhandler Côtes de Azur (sikkert ikke riktig skrevet, men....).

En liten ting til slutt ang. Egypt. Har aldri vært der selv, men en kollega hadde flere ubehagelige opplevelser med mannfolkene der som ikke kunne holde fingrene av fatet! Men hun reiste bare med kvinnelig følge, så det er ikke sikkert dere vil oppleve noe negativt!

God tur!

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også vært i Egypt med kjæresten min, og fikk veldig mye oppmerksomhet. Folk var imidlertid aldri "ufine", det gikk stort sett på kommentarer om at kjæresten min hadde en "nice lady" o.l. Jeg ville nok ikke gått ut alene om kvelden, f.eks, men det er vel ikke så aktuelt for deg heller, i og med at du har med deg kjæresten din. Vi så ikke mange egyptiske damer ute i det hele tatt, så det er kanskje ikke så rart at mannfolka går litt i spinn når noen plutselig beveger seg utendørs....

Vår erfaring var at de aller fleste var veldig vennlige, men det var ikke alltid lett å vite om de var det fordi de ville tjene penger på oss. Så lenge man passer å å spørre på forhånd hvor mye ting koster, er prisene såpass lave at man overlever å bli lurt litt, det må man nesten bare ta med i beregningen.

Vi var i Egypt i to uker. Hadde chartertur til Hurghada, tok buss videre til Luxor, tog til Kairo, og så buss til Dahab, og ferje tilbake til Hurghada. Selve byen Hurghada syntes jeg var lite spennende, den så stort sett ut som en støvete byggeplass, full av halvferdige hoteller. (Vi var der for to år siden, så det kan jo hende at det er annerledes nå, men jeg har blitt fortalt at siden det er vanskelig å få lån i Egypt, bygger man litt og litt, ettersom man har spart seg opp penger, så hør med noen som er oppdatert). Hvis man ønsker seg litt luksus, er det sikkert helt fint å bo i en sånn hotell-landsby, og det er veldig fint å bade der.

Luxor er nok det stedet som er mest masete av de vi besøkte, der lever "alle" av turister, så det er mange som vil gjøre en handel. En del ble også direkte sure hvis vi ikke ville kjøpe. Her lærte vi ganske fort å ta det folk sa med en stoor klype salt. Men hvis du er historisk interessert, anbefales Luxor likevel. Luxortempelet er utrolig flott kveldstid, pga lyssettingen skapes en magisk stemning.

Kairo er, som andre har påpekt, bråkete! Veldig interessant by, men det er ikke akkurat stedet for å slappe av...

Dahab ligger på østkysten av Egypt. Der er stemningen rimelig avslappet, den bærer preg av at Dahab tidligere har vært et av hippienes reisemål. Selve Dahab har ikke noe særlig til strender (hvis du ikke bor på et av resortene som ligger utenfor byen), men det er utrolig fint å snorkle der! Vi bodde på et hotell hvor det bare var å vasse rett ut og, slenge seg utenfor korallveggen, hvor det var en masse fargerike fisker. Dahab er kjent for å være billig, og det er mye unge folk, mye backpackere der.

Sharm el Sheikh ligger en totimers kjøretur fra Dahab, så man kan sikkert ta et charterfly til Sharm, og så buss videre.

Hsuk på at det er veldig varmt i Egypt på sommeren! Jeg ville tatt en titt i charterkatalogene for å sjekke hvor varmt det er der på den tiden du skal reise før du bestiller billetter.

God tur, uansett hvor dere ender opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har ikke vært i EGypt selv, men endel av vennene mine har det. De var veldig fornøyde, men fortalte at det absolutt ikke var "rent og pent" de forbant med der de var...

Utfra mine erfaringer vil jeg anbefale dere hellas. Da mannen min og jeg var på en "ordentlig" ferie for første gang (for tre år siden, tror jeg...), var vi på øyloffing i Hellas. FANTASTISK!!!! Vi anbefale øyene Ios, Naxox og Kos. Kanskje litt mye party på Ios og Kos, men også utrolig mye flott. Santorini skal jo også være fin, har jeg hørt.

Uansett, vi hadde det herlig der. Bodde bra, men likevel rimelig. Spiste masse nydelig mat, koste oss på kveldene i varmen, var på nydelige strender (på Naxox fant vi flere strender helt for oss selv, og da kan jo my spennende og romantisk skje :blunke: ).

Åhh, sukk, vil på ferie nå..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...