Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

hvor usunt er vann med smak og farris, i forhold til vanlig springvann?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer også på dette....

Gjest gjesta
Skrevet

Det er vel ikke usunt i det hele tatt? Bortsett fra at kullsyre ikke er helt bra for tennene da.

Skrevet

Vanlig farris, dvs alle utenom farris pluss er såvidt jeg vet ikke mer usunt enn springvann, men det inneholder jo salter og dersom du i tillegg får salt i deg gjennom maten, kan det bli så mye salt at du får vannansamlinger i kroppen.

Skrevet
Vanlig farris, dvs alle utenom farris pluss er såvidt jeg vet ikke mer usunt enn springvann, men det inneholder jo salter og dersom du i tillegg får salt i deg gjennom maten, kan det bli så mye salt at du får vannansamlinger i kroppen.

det er pluss jeg drikker da.. :sjenert:

hvor skadelig er kullsyre?

Gjest gjest1
Skrevet

Min tannlege sier ihvertfall at jeg kan drikke vann, farris, øl og melk med god samvittighet

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg leste et svar fra en tannlege som sa at kullsyre ikke gjør noen skade på tennene, det er andre ting i brusen som gjør den for sur. Dermed var Farris helt uskadelig, sa han.

For øvrig har jeg også flere steder hørt at saltmengden i Farris ikke er stor nok til å gi noen problemer.

Gjest gjesta
Skrevet
Min tannlege sier ihvertfall at jeg kan drikke vann, farris, øl og melk med god samvittighet

Jepp, kullsyre er vel egentlig mest farlig hvis man blander det med sukker, så for de fleste går det helt bra.

Skrevet

Det sier min og, men jeg får vondt i tenna av både øl og farris, så jeg veit ikke helt om man kan stole på dem! (jeg har skikkelig syrskada tenner, så det gjør vondt om jeg drikker noe som anngriper emaljen. Det er absoultt alt utenom vann og melk!)

Skrevet
Jepp, kullsyre er vel egentlig mest farlig hvis man blander det med sukker, så for de fleste går det helt bra.

Kullsyre fører til beinskjørhet, studier har vist signifikant sammeheng. Og Norge ligger jo på topp når det gjelder beiskjørhet, så det er kanskje verdt å styre unna for mye kullsyre?

Skrevet

Kullsyre er ikke så bra hvis man er plaget med celluitter, mener det gjelder både med og uten sukker...

Skrevet

men alle disse vann med smak er jo egentlig svak saft spør du meg. For hva er jo egentlig saft?

Skrevet
men alle disse vann med smak er jo egentlig svak saft spør du meg. For hva er jo egentlig saft?

Saft har som regel sukker i seg (ja, vet det ikke gjelder alle), i tillegg så er det gjerne bær-eller fruktråsaft i dem noe det sjelden er i disse vann med smak, da disse gjerne bare er aromaer.

Skrevet (endret)

.

Endret av Miros
Skrevet
Kullsyre fører til beinskjørhet, studier har vist signifikant sammeheng. Og Norge ligger jo på topp når det gjelder beiskjørhet, så det er kanskje verdt å styre unna for mye kullsyre?

Det er litt rart det der. Norge ligger på toppen når det gjelder beinskjørhet, og vi ligger også på toppen når det kommer til melkedrikking.

Skrevet
Det er litt rart det der. Norge ligger på toppen når det gjelder beinskjørhet, og vi ligger også på toppen når det kommer til melkedrikking.

Dette er riktig. Men vi drikker altså også veldig mye brus, som kan føre til beinskjørhet.

Men det er jo ingen fasitsvar på hva som er årsaken til beinskjørhet. Genetikk spiller jo også inn. og så hjelper det kanskje ikke så enormt mye å drikke melk, slik vi nordmenn er opplært til å tro (selv har jeg sluttet å drikke melk). Og man får jo ikke bare kalsium gjennom melka, men også gjennom andre melkeprodukter som syrna melk og oster.

Skrevet
Vann med smak inneholder søtstoff.

Ikke alle typer gjør det. Olden dråpe og boble, og bonaqua silver inneholder ikke søtstoff, men fruktose.

Gjest Gjest_Frosken_*
Skrevet
Ikke alle typer gjør det. Olden dråpe og boble, og bonaqua silver inneholder ikke søtstoff, men fruktose.

Fruktose er visstnok ikke særlig sunt det heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...