Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #1 Skrevet 9. august 2006 Hva slags fordeler kan det ha å være medlem i et yrkesforbund? Jeg er snart student og vurderer å melde meg inn i forbundet som tilhører mitt fremtidige yrke, men er usikker på om det har noen hensikt. Vil gjerne høre om andres meninger/erfaringer vedrørende dette.
LilleLy Skrevet 9. august 2006 #2 Skrevet 9. august 2006 tja.. som student så koster det vel nesten ingenting? Noen hundrelapper i året og en del fordeler? Avhenger jo av forbund... har selv vært studentmedlem, deltatt på noen kurs osv. Absolutt valuta for pengene synes jeg.. Men alle har jo forskjellige preferanser når det gjelder sånne ting og hva man verdsetter...
Gjest LilSweetie Skrevet 10. august 2006 #3 Skrevet 10. august 2006 Det lønner seg helt klart! Og som LilleLy sier, som student koster det nesten ingenting... Du vil få hjelp og veiledning hvis du får problemer på jobb, er med i et større faglig fellesskap og er med og støtter de som kjemper for dine rettigheter angående lønn, arbeidsvilkår osv. I tillegg har de fleste forbund medlemsfordeler som forsikringer o.l.
Angelheart Skrevet 10. august 2006 #4 Skrevet 10. august 2006 I mitt tilfelle lønner det seg iallefall. Vi har en kjempegod avtale på forsikring gjennom forbundet og sparer inn hele kontigenten på den rabatten vi får på forsikringen. I tillegg så har du jo tryggheten et forbund gir, da. Selv om man selvsagt aldri håper man får bruk for ekspertisen som ligger der, så er det en god trygghet å ha forbundet i ryggen dersom noe skulle skjære seg. Selv fikk jeg god hjelp i forbindelse med en premitterings-sak for noen år siden. Ofte tilbyr forbundet kurs, hjelp til videreutdanning og slike ting.
Gjest *Just-Me* Skrevet 10. august 2006 #5 Skrevet 10. august 2006 Jeg vet om flere som har hatt god hjelp av forbund når de har fått problemer med jobben osv. Så det er godt å ha i bakgrunnen. De fleste har en del forsikkringsordninger og andre gode tilbud! Skulle det yrke du skal jobbe med havne i streik er det også godt å være organisert.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #6 Skrevet 11. august 2006 Det er jo fagforbundene som har forhandla fram tariffavtalen som du når du er ferdig utdanna vil få nytte av. Dessuten har de hatt påvirkning på hvordan arbeidslivslovgivningen er utformet, feks sykelønnsordningen som du sikkert har bruk for hvis du er student og i deltidsjobb. Selv er jeg studentmedlem i min fagorganisasjon, og det er faktisk gratis! Jeg har nok ikke hatt så mye nytte av det enda, men får tilgang til nettressurser og får tilbud om noen svindyre kurs (uten studentrabatt). Men jeg vet at jo flere som er medlem i en prganisasjon, jo sterkere står den i forhandlinger, og derfor er det en fordel at jeg er medlem for hele organisasjonens del.
Saeria Skrevet 11. august 2006 #7 Skrevet 11. august 2006 Jeg har nettopp meldt meg inn i min organisasjon og er sikker på at det er et lurt valg. Jeg får forsikring, tilbud om kursing videreutdanning, tilgang på nettressurser og også fagblad som angår min utdannelse og min fremtidige karriere. Alt for noen hundre lapper for litt over tre års medlemsskap. Dessuten vil det nok føles tryggere å gå ut i arbeid som organisert.
Gjest Virvel Skrevet 11. august 2006 #8 Skrevet 11. august 2006 I mitt tilfelle har det også vært lønnsomt å være studentmedlem. For det første koster studentmedlemskapet i min organisasjon bare 300 kroner for hele studieperioden, for det andre får jeg rabatt på medlemskontingenten de fire første årene etter at jeg ble ferdig utdannet, og for det tredje har de akkurat fått skrudd opp minstelønnen med 10 000 i året. :-D I tillegg har de en masse rabattavtaler med bl.a. Gjensidige, så jeg har fått gratis pc-forsikring og billig reiseforsikring. Kjempefornøyd jeg, ja!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå