Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #1 Skrevet 9. august 2006 Nå er høsten her straks, og hverdagen beynner igjen. Som alltid etter en lang sommer tenker jeg at nå, NÅ skal det bli ordnings på rutinene her i huset.. Men så sklir det ut så snart den føste uka er gått. Det jeg sliter mest med er middagen. Jeg lager middag hver dag, men klarer aldri å planlegge den dagen før.. Det blir innom butikken på vei hjem fra jobb, eller ned i fryseren. Dette gjør at middagen kommer overraskende hver dag.. Rart i grunn. Jeg ser for meg et system der en meny for hele uka er klar på forhånd. Hvordan gjør dere dette?? Dessuten.. Gode rydderutiner mottas og med takk. Hvordan klarer dere å holde "overflata" ryddig sånn at det ikke blir krise med uventa besøk på en onsdag.. Overdriver kanskje litt nå, men om noen har noen lure tanker ønsker jeg gjerne å høre disse. God høst alle sammen
lille SB Skrevet 9. august 2006 #2 Skrevet 9. august 2006 Skjønner godt hva du mener men det har faktisk endret seg her tiden etter at jeg ble alene, har blitt skikkelig strukturert. Men en ting jeg lærte var at siden Rom ikke ble bygget på en dag, så heller vender man gamle uvaner på en dag. Jeg startet med å ta en skikkelig opprydding. Ikke bare overflaten, men alt. Kastet en hel haug jeg ikke hadde bruk for, og fikk derfor god plass i skuffer og skap. Nå er det jo ikke noe problem å rydde for det er plass til alt. Jeg skriver middagsliste for 14 dager i slengen. Handler inn en gang i uka. Men blir en og annen tur også, trenger jo fersk melk og grønnsaker bl.a. Passer også på å lage opp litt middag for å ha i fryseren, det er jo ikke bestandig jeg orker lage middag. Men da får vi likevel skikkelig middag. Handler uten unger. De får 40 minutter lenger i barnehage og sfo en dag i uka. Husarbeid tar jeg litt av hver dag. Vasker et rom om dagen, så blir det ikke så mye på en gang. Føler jeg sparer litt tid på det, for jeg stresser ikke rundt fredag ettermiddag eller lørdag formiddag. Nå sliter jeg selv med klesvasken. Skulle gjerne ønske at klærne brettet seg selv og la seg inn i skapet. Jeg hater sokker!
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #3 Skrevet 9. august 2006 Skjønner godt hva du mener men det har faktisk endret seg her tiden etter at jeg ble alene, har blitt skikkelig strukturert. Men en ting jeg lærte var at siden Rom ikke ble bygget på en dag, så heller vender man gamle uvaner på en dag. Jeg startet med å ta en skikkelig opprydding. Ikke bare overflaten, men alt. Kastet en hel haug jeg ikke hadde bruk for, og fikk derfor god plass i skuffer og skap. Nå er det jo ikke noe problem å rydde for det er plass til alt. Jeg skriver middagsliste for 14 dager i slengen. Handler inn en gang i uka. Men blir en og annen tur også, trenger jo fersk melk og grønnsaker bl.a. Passer også på å lage opp litt middag for å ha i fryseren, det er jo ikke bestandig jeg orker lage middag. Men da får vi likevel skikkelig middag. Handler uten unger. De får 40 minutter lenger i barnehage og sfo en dag i uka. Husarbeid tar jeg litt av hver dag. Vasker et rom om dagen, så blir det ikke så mye på en gang. Føler jeg sparer litt tid på det, for jeg stresser ikke rundt fredag ettermiddag eller lørdag formiddag. Nå sliter jeg selv med klesvasken. Skulle gjerne ønske at klærne brettet seg selv og la seg inn i skapet. Jeg hater sokker! ← Tusen takkfor konkrete tips.. Skal ta meg en tur i kjelleren.. der trengs en real oppryddning!
Sus Skrevet 9. august 2006 #4 Skrevet 9. august 2006 Et lite tips ang. husarbeid og rutiner; bli med oss på Hus, hage, hobby siden her på KG. Der er to tråder som heter - Utfordringstråd for husarbeid og en tråd ang. Flylady. Der utfordrer vi hverandre med små daglige oppgaver osv. for å slippe disse grusomme skippertakene. Nå om sommeren har vi litt husmorferie ( trådene holdes likevel oppe) men vi kommer sterkt tilbake når skolene/barnehagene starter for fullt.
Malama Skrevet 9. august 2006 #5 Skrevet 9. august 2006 (endret) anbefaler FlyLady. www.flylady.com, og vår flyladytråd som er nevt i forrige innlegg. Ettersom flylady både fokuserer å rutine for å ikke få krise ved uventet besøk på en onsdag, samt å handle inn for hele uka, og planlegge middagn på forhånd... ja, et må vjo være tingen for deg? BABYSTEPS er grunnlaget for flyLady, og nybegynnere er alltid vekommen i vår flyladytråd (I motsetning til den utforsringstråden som ikke følger flyladyprinsippet har vi ikke egntlig husmorferie heller flyladytråden da ) Endret 9. august 2006 av Malama
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #6 Skrevet 9. august 2006 Takk for tilbudene om utfordringstråder og Flylady.. det må jeg nok absolutt vurdere ja! Er i gang med kjellerrydding, har bare en liten pause her på KG..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå