Kamikatze Skrevet 24. februar 2008 #141 Skrevet 24. februar 2008 Så søte dere er når dere skaper problemer som ikke finns. Kjøttetere kan utmerket spise vegetarfestmat uten samvittighetsproblemer. Gulrøttene er frittvoksende, kikertene har linser, og løken purrer. Sant å si, ville de færreste kjøttetere savne noe som helst om de får et skikkelig flerreters festmåltid. Ja, vi har en kjøtt-til-fest-tradisjon her til lands, fra tiden vi slakta grisen til jul, og gjøkalven til brudlaup. Men det er da flust med bryllup i dag med gourmétretter som slettens ikke likner det grann på ribbe med tannknusende svor, og sekunda kjølediskfilét. Selv som ihuga rovdyr (eller egentlig er vi vel åtseletere, om vi skal være korrekt) tror jeg at jeg ville kjørt veggis hvis det viser seg å være mange veggisgjester, for å slippe for mye kjøkken og matmas. Det er ingen motsetning mellom vegetarmat og festmat. Hvis du sitter med intrykket at vegetarmat bare betyr kokte poteter og gulrøtter, så har du nok bare vært vitne til en veggisgjest med dårlig vertskap. Elgen dør ikke av å vente et døgn...
Tabris Skrevet 24. februar 2008 #142 Skrevet 24. februar 2008 Og til innspillet om at man ikke trenger kjøtt, så er jeg ikke helt enig. Man kan helt sikkert klare seg uten, men at det er sunnere å være vegetarianer det er jeg slett ikke enig i. Jeg og en som er veggis dro til blodbanken for å gi blod, resulterte i at jeg fikk gi og hun ble avvist fordi hun manglet en del faktorer i blodet, og at det ikke var gunstig for henne som var veggis å gi blod. Så ikke vet jeg. Du kan ikke avgjøre om mennesker trenger eller ikke trenger kjøtt ved å se på et eksempel. Selvfølgelig finnes det vegetarianere som har et usunt eller mangefullt kosthold. På samme måte kan du ikke generalisere og si at vegetarianere er slik eller sånn basert på de du kjenner.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2008 #143 Skrevet 24. februar 2008 jeg hadde alldri servert kun vegetar til alle gjestene av hensyn til noen få vegetarianere. ...og det er det vel heller ingen som kunne funnet på å be deg om... Det jeg, som veggis, ønsker er at jeg får mat jeg kan spise i bryllupene der jeg er gjest. Hva andre spiser, legger jeg meg ikke opp i. På samme måte som jeg gir blanke f i hva andre bestiller når vi er ute og spiser. Og til innspillet om at man ikke trenger kjøtt, så er jeg ikke helt enig. Man kan helt sikkert klare seg uten, men at det er sunnere å være vegetarianer det er jeg slett ikke enig i. Jeg og en som er veggis dro til blodbanken for å gi blod, resulterte i at jeg fikk gi og hun ble avvist fordi hun manglet en del faktorer i blodet, og at det ikke var gunstig for henne som var veggis å gi blod. Så ikke vet jeg. At venninnen din er en usunn veggis er ikke noe argument for at "man trenger kjøtt"! Selvsagt fins det usunne veggiser også - en vegetarianer kan leve på cola, chips og Dr. Oetker's mozzarellapizza om h*n vil. På samme måte som det fins usunne kjøttetere - et kosthold bestående av pølser, cola og grandis er ikke akkurat bedre. At et balansert vegetarisk kosthold er sunnere enn et kosthold som inkluderer kjøtt, støttes av det meste som finnes av forskning. Se bare på statistikker over forekomst av mage/tarmkreft, diabetes, hjerte/karsykdommer etc etc. Men nå har vi sporet av igjen, tilbake til bryllup og veggiser..
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2008 #144 Skrevet 24. februar 2008 (endret) edit: vet ikke om det er fordi jeg er full eller om du faktisk er en sær person, men jeg begriper ikke logikken din atm Jeg tror egentlig ingen andre forstår "logikken" hennes heller - faktisk tviler jeg på om hun forstår den selv. Deler av innlegget sletta, sjå KG`s regler Glow (mod) Endret 24. februar 2008 av Glow
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2008 #145 Skrevet 24. februar 2008 Og til innspillet om at man ikke trenger kjøtt, så er jeg ikke helt enig. Man kan helt sikkert klare seg uten, men at det er sunnere å være vegetarianer det er jeg slett ikke enig i. Jeg og en som er veggis dro til blodbanken for å gi blod, resulterte i at jeg fikk gi og hun ble avvist fordi hun manglet en del faktorer i blodet, og at det ikke var gunstig for henne som var veggis å gi blod. Så ikke vet jeg. Og til slutt vil jeg bare si; Noen vegetarianere høres ut som de er de eneste som har verdier og moral og at de har et mye sunnere kosthold. Selv om vi spiser kjøtt betyr det ikke at vi ikke eier moral, eller ikke tar etiske valg og hensyn til nauren ol. Og etter hva jeg har lært, er et sunt kosthold sammensatt av både vegetabilske og animalske produkter. Faktisk trenger vi kolestrol og animalsk fett for å produsere nok av noen type hormoner. Jeg er vegetarianer, og blodgiver. Venninnen min, som spiser kjøtt, har for lave jernlagre / hemoglobinnivåer til å kunne gi blod. Kan jeg ut fra dette (nokså begrensede statistiske materialet!) trekke slutningen at kjøttetere er usunne? Jeg tror den gjennomsnittlige vegetarianer har et mer gjennomtenkt forhold til kosthold, hvor maten de spiser kommer fra og hvordan den er produsert, enn det den gjennomsnittlige kjøtteter har. Det er ikke dermed sagt at INGEN kjøttetere er opptatt av å velge "etisk bra", opptatt av miljø etc etc! Men de aller fleste vegetarianere er opptatt av dyrevelferd, og de fleste spiser mye økologisk, for eksempel - det samme kan vel ikke sies om den gjennomsnittlige kjøtteter? Vi trenger ikke "kolesterol og animalsk fett" - omega 3, for eksempel, får man fra linfrøolje. Men man må være litt mer bevisst i valgene sine som veggis, for å få et godt kosthold!
Gjest Elfrida Skrevet 24. februar 2008 #146 Skrevet 24. februar 2008 Men de aller fleste vegetarianere er opptatt av dyrevelferd, og de fleste spiser mye økologisk, for eksempel - det samme kan vel ikke sies om den gjennomsnittlige kjøtteter?Jeg har vært borti flere vegetarianere med dårlig kosthold, en spiste omtrent bare pommes frites og sjokolademelk, en annen spiste generelt sett alt for lite, for å ta et par eksempler. Det kan hende du har rett i at gjennomsnittet av vegetarianere har et mer bevisst forhold til kosthold, men jeg er ikke sikker på om forskjellen er så veldig stor.
Tabris Skrevet 24. februar 2008 #147 Skrevet 24. februar 2008 De fleste vegetarianere har tatt et bevisst valg om å ikke spise kjøtt. Jeg vil våge å påstå at flertallet av kjøttspisere ikke har tatt et bevisst valg om å spise kjøtt. Deri ligger at mange vegetarianere er mer bevisst på kostholdet enn en del kjøttspisere. Det er også en del vegetarianere som er bevisst på å få i seg variert mat nettopp pga at de må være mer obs på dette. Når det er sagt så finnes det selvsagt usunne vegetarianere og kjøttspisere som har et meget bevisst og sunt kosthold.
pinkybride Skrevet 24. februar 2008 #148 Skrevet 24. februar 2008 (endret) Jeg er vegetarianer, og blodgiver. Venninnen min, som spiser kjøtt, har for lave jernlagre / hemoglobinnivåer til å kunne gi blod. Kan jeg ut fra dette (nokså begrensede statistiske materialet!) trekke slutningen at kjøttetere er usunne? Jeg tror den gjennomsnittlige vegetarianer har et mer gjennomtenkt forhold til kosthold, hvor maten de spiser kommer fra og hvordan den er produsert, enn det den gjennomsnittlige kjøtteter har. Det er ikke dermed sagt at INGEN kjøttetere er opptatt av å velge "etisk bra", opptatt av miljø etc etc! Men de aller fleste vegetarianere er opptatt av dyrevelferd, og de fleste spiser mye økologisk, for eksempel - det samme kan vel ikke sies om den gjennomsnittlige kjøtteter? Vi trenger ikke "kolesterol og animalsk fett" - omega 3, for eksempel, får man fra linfrøolje. Men man må være litt mer bevisst i valgene sine som veggis, for å få et godt kosthold! Personen jeg prater om er en sunn vegetarianer, hun er veldig opptatt av å spise sunt, variert og passer på å få i seg nok av det kroppen trenger. Jeg mener ikke at det ene eksempelet gjelder alle vegetarianere, men er generelt lei av å høre om hvor mye mer bevisste dere er når det gjelder mat, holdninger, riktig kosthold, finere hud osv. Og dessuten tenner veggiser på alle plugger når man sier at man faktisk har godt av å spise litt kjøtt. Men jeg respeskterer de valg folk tar, men man trenger ikke tro at man er en mye bedre person av den grunn. Endret 24. februar 2008 av pinkybride
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2008 #149 Skrevet 24. februar 2008 Personen jeg prater om er en sunn vegetarianer, hun er veldig opptatt av å spise sunt, variert og passer på å få i seg nok av det kroppen trenger. Jeg mener ikke at det ene eksempelet gjelder alle vegetarianere, men er generelt lei av å høre om hvor mye mer bevisste dere er når det gjelder mat, holdninger, riktig kosthold, finere hud osv. Og dessuten tenner veggiser på alle plugger når man sier at man faktisk har godt av å spise litt kjøtt. Men jeg respeskterer de valg folk tar, men man trenger ikke tro at man er en mye bedre person av den grunn. Jeg kjenner opp til flere "sunne kjøttetere" som har lave jernverdier eller må ta b12-tilskudd - jeg mener da ikke at det nødvendigvis må bety at "å spise kjøtt er farlig og usunt". Du kan gjerne bli provosert av det, men vegetarianere er - jevnt over - mer bevisste når det kommer til mat. Vegetarianere har tross alt tatt et bevisst valg angående kjøtt - vi har, av ulike grunner, valgt å utelukke kjøtt fra vårt kosthold - som tabris sier; de færreste kjøttetere har tatt et bevisst valg om å spise kjøtt! Mange vegetarianere er opptatt av dyrevelferd og miljø, og forbruket av økologiske produkter (som f.eks øko-egg) er større blant vegetarianere enn blant gjennomsnittsnordmannen. Jeg sier ikke at der ikke finnes kjøttetere som er opptatt av f.eks økologisk mat - selvsagt gjør det det! - men andelen er nok større blant vegetarianere. Og neida, slett ikke alle veggiser har et bra kosthold, men den gjennomsnittlige veggis har et bedre kosthold enn den gjennomsnittlige kjøtteter. Jeg hører du sier man har godt av å spise kjøtt - men jeg mener du tar feil. Hva er begrunnelsen din for den påstanden? Hva skal kjøtt tilføre kostholdet mitt, som jeg ikke kan få fra andre kilder?
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2008 #150 Skrevet 24. februar 2008 Du kan godt være "lei av å høre at vegetarianere er så mye mer bevisste når det gjelder mat", men det er jo et faktum at de faktisk er mer bevisste! Vegetarianere har tatt et standpunkt om at de ikke ønsker å spise kjøtt (og fisk) - enten det er av dyrevernsmessige årsaker, grunnet helse, eller grunnet miljøhensyn. Jeg tviler på at kjøttetere flest har tatt et bevisst valg om å spise kjøtt! "Njaaaa, skal vi se...kylling henges levende opp etter beina på et transportbånd og får hodet dyppet ned i et strømførende vannbad før de får hodet kuttet av, slik at de blør i hjel. I noen tilfeller unngår kyllingen å få hodet kuttet av, slik at den ikke dør - og den blir da skåldet levende. Dette syns jeg i grunnen er helt flott, og jeg vil ha kyllingfilet til middag i dag" Svært mange kjøttetere jeg kjenner aner svært lite om hvordan kjøttproduksjon og slakt faktisk foregår! Bevisste forbrukere? På ingen måte!
Tabris Skrevet 24. februar 2008 #151 Skrevet 24. februar 2008 (endret) Siste gjest: Du glemte å ta med at kyllingene før den tid har levd sitt liv i så små bur at de ikke får strukket ut vingene sine, eller så mange i en hall at man ikke kan unngå å tråkke på dem når man går, samtidig som kraftfôret de gjør fører til at mange får problemer og smerter i bena fordi de vokser fortere enn hva kroppen er laget for å tåle. Ellers er jeg enig i de to siste gjestene her. Men det er jo et faktum uansett at kjøtt er sunt, så sant man ikke spiser for mye. Men det er heller ikke problem å få i seg alle næringsstoffene uten å spise kjøtt. Endret 24. februar 2008 av Tabris
ashera Skrevet 24. februar 2008 #152 Skrevet 24. februar 2008 At dyr dør (for eksempel blir drept og spist av andre dyr), er naturens gang. At dyr blir skutt, er ikke naturlig. Jeg mener det er prinsipielt feil å drepe dyr for å bruke dem til menneskeføde. Mennesker lever veldig bra uten å spise kjøtt og kjøttprodukter - og vi har valgmuligheter (i motsetning til ovennevnte ulver!), vi trenger ikke spise dyr. Jeg respekterer ulike spisevaner og er for etisk dyrehold - men kan ikke dy meg for å peke på argumentet ditt om naturens orden.... Menneskene var faktisk jegere og samlere før de ble jordbrukere. Dyr i naturen dreper hverandre. Mennesket er også en del av naturen og av ulike økosystemer, bærekraftige og mindre bærekraftige. Skal man følge argumentet ditt er det faktisk mindre "naturlig" å spise dyrkede grønnsaker enn å drepe dyr og spise dem....
Noli Skrevet 24. februar 2008 #153 Skrevet 24. februar 2008 Om alle mennesker i hele norge sluttet å spise kjøtt ville vårt økosystem mer eller mindre kollapse etter kort tid.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2008 #154 Skrevet 24. februar 2008 Om alle mennesker i hele norge sluttet å spise kjøtt ville vårt økosystem mer eller mindre kollapse etter kort tid. Det var da en merkelig påstand - hva bygger du det på?
pinkybride Skrevet 24. februar 2008 #155 Skrevet 24. februar 2008 Sjekk tennene dine! kroppen er utrustet med både kuttetenner og drøvtenner, hadde menneske kun vært planteeter så hadde fordøyelsessystemet vært bygd opp annerledes. Mennesket er allsidig fra naturens side litt om kjøtt
Noli Skrevet 24. februar 2008 #156 Skrevet 24. februar 2008 Det var da en merkelig påstand - hva bygger du det på? En merkelig påstand? Fordi? Alt henger jo sammen, det er hele poenget med økosystemer, at mennesket er en del av mer eller mindre alle næringsskjeder og -nett. Om man tar ut ett ledd i næringsskjeden går hele kjeden i stykker.
Gjest Tigerjente Skrevet 24. februar 2008 #157 Skrevet 24. februar 2008 Jeg hadde syns det var veldig positivt å bli bedt i bryllup der menyen var vegetarisk/vegansk. Det er absolutt en meny fåtallet spiser hver dag, kanskje noen ikke har smakt det engang. Jeg hadde også stusset veldig om et vegetarisk brudepar hadde valgt å servere kjøtt for å glede gjestene sine. Jeg kunne også godt ha hatt vegetarmeny i mitt bryllup, det hadde vært vårt valg hva vi ville servere. Jeg tviler på at vi velger vegetarmeny men jeg har ønske om øko-bryllup, og om vi da velger kjøttretter vil det være ikke industrielt kjøtt..
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2008 #158 Skrevet 24. februar 2008 En merkelig påstand? Fordi? Alt henger jo sammen, det er hele poenget med økosystemer, at mennesket er en del av mer eller mindre alle næringsskjeder og -nett. Om man tar ut ett ledd i næringsskjeden går hele kjeden i stykker. Men nå er jo ikke menneskene lenger del av en "naturlig" næringskjede - det aller aller meste av kjøttet mennesker spiser blir ikke "hentet ute i skogen", det blir dyrket fram i fjøs og hønsehus! Dersom vi alle hadde blitt vegetarianere hadde det jo tvert i mot vært veldig gunstig både for miljøet på kloden og for matvaresituasjonen i verden - alt for store mengder av korn, soya, mais som dyrkes, blir brukt til å fore husdyr som skal bli til biff og stek! Bare ca ti prosent av energien som tilføres et ledd i næringskjeden går videre til neste ledd - det er med andre ord mye mer energiriktig å la menneskene selv spise vegetabilsk føde.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2008 #159 Skrevet 24. februar 2008 Quote "Sjekk tennene dine! kroppen er utrustet med både kuttetenner og drøvtenner, hadde menneske kun vært planteeter så hadde fordøyelsessystemet vært bygd opp annerledes. Mennesket er allsidig fra naturens side" Les oppsummeringen nederst i dokumentet: http://www.scribd.com/doc/1795621/Anatomy-Of-Eating
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2008 #160 Skrevet 24. februar 2008 ...eller her: http://www.stevepavlina.com/blog/2005/09/a...r-herbivores-2/
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå