Tabris Skrevet 23. februar 2008 #121 Skrevet 23. februar 2008 Andres vaner eller for at gjestene skal ha det best mulig? Problemer eller utfordringer?.. Når jeg i mitt bryllup sørget for allergikerne, veggisene, alternativer både med og uten alkohol, tok hensyn til religiøse overbevisninger så gjorde jeg ikke det for min egen skyld. Jeg kunne godt ha klart meg uten det puslespillet jeg. Men jeg gjorde det fordi gjestene skulle ha det best mulig - selv om den tankegangen er fjern for noen her. At jeg synes noen av de justeringene jeg gjorde bare er noe tull holdt jeg selvfølelig for meg selv. Men ser du ikke forskjellen i å gjøre endringer som man kanskje synes er ekstra strevsomme eller tåpelige, men som ikke strider mot ens etisk overbevisninger?
Tabris Skrevet 23. februar 2008 #122 Skrevet 23. februar 2008 Deg om det. Jeg for min del synes det er mer begrenset å ikke kunne vike litt for at gjestene skal ha det optimalt. Du tenker på deg, jeg tenker på gjestene mine. Enkelt. "vike litt"? Jeg ønsker ikke å være frekk på noen måte, og vil holde tråden saklig, men jeg begynner å fundere litt på om du har lite kjennskap til etiske overbevisninger som f.eks vegetariansime/veganisme siden du ser på det som noe som enkelt kan "vike litt".
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2008 #123 Skrevet 23. februar 2008 Altså, det Frey sier kan jo umulig gi mening for noen - ikke engang for henne selv. Jeg tror hun har kjørt seg litt fast i et spor her og ikke helt klarer å innrømme at "jo, ok, jeg innser at det jeg har sagt er nokså meningsløst." Man kan ikke ta henne seriøst når man prøver å forklare henne hva en etisk overbevisning / tro er og innebærer, og derfor spør om hun forventer at muslimer uten problemer skal servere gjestene sine alkohol og svinekjøtt - og hun argumenterer med at "de serverer jo annet kjøtt så da er det jo merkelig å trekke fram svinekjøtt". Vi kan repetere dette til tastefingrene får gnagsår, men hun kommer nok aldri til å forstå forskjellen mellom at en kjøtteter (som spiser grønnsaker, frukt, korn, pasta, ris, egg, melkeprodukter osv uten verken fysisk eller psykisk ubehag og som ikke har noen som helst motforestillinger mot dette) serverer en veggis et vegetarisk måltid - og at en vegetarianer (som har en etisk overbevisning om at å spise (og kjøpe) kjøtt er feil), serverer en kjøtteter et (helt unødvendig) kjøttmåltid i stedet for et velsmakende vegetarisk måltid. Hun forstår rett og slett ikke konseptet "etisk overbevisning". Forhåpentligvis er andre som leser tråden litt mindre...fastlåste i tankegangen sin.
Frey Skrevet 23. februar 2008 #124 Skrevet 23. februar 2008 Jeg forstår tankegangen til Frey. Hun tenker: Om en kjøtteter legger omtanke i å servere vegetarianeren et vegetarmåltid, hvorfor kan ikke vegetarianeren gjøre det samme Nettopp. Det finnes mange grunner til veganisme/vegetarisme, men et fellessvar vil som regel være: Det strider i mor en vegetarianer/veganers etiske overbevisning å tilberede kjøtt og/eller ha kjøtt i huset. Kjøttetere har som regel ikke noen etiske motforestillinger mot grønnsaker. Ja, det er mange grunner til at man blir vegetarianer. Den grunnen de fleste trekker fram (slik det ser ut for meg) er at de ikke vil støtte kjøttindustrien. Det finnes måter å tilby de gjestene som må ha det kjøtt uten å støtte kjøttindustrien som tidligere nevnt. Den andre grunnen som oppgis er at de ikke ønsker å tilføre sin egen kropp kjøtt. Og det er jo helt greit. Men hvorfor bestemme det for andre? I forhold til en bryllupsfest slipper man som regel å ha kjøtt/tilberede kjøtt hjemme også. Det jeg fastholder er at det finnes løsninger på dette hvis man vil se dem - uten å måtte støtte kjøttindustrien, forårsake et dyrs død, eller tilberedning/oppbevaring av kjøtt i hjemmet.
Tabris Skrevet 23. februar 2008 #125 Skrevet 23. februar 2008 Ja, for de som kun er mot kjøttindustrien og ikke slakt av dyr generelt, så kan det å kjøpe vilt være et alternativ. For de som mener det er galt å drepe dyr for å spise dem, så vil ikke vilt være et alternativ fordi man da bruker ens egne penger på noe man har en etisk overbevisning mot. Hvis vi skal ha vilt i vårt bryllup, så vil vi invitere et par som er veganere. Da vil vi selvsagt gi dem et fullverdig alternativ. Har vi noen som er allergikere eller vegetarianere så vil vi selvsagt ta hensyn til det også på samme måte. Det er ikke snakk om å ikke kunne legge til rette for andre med andre behov eller overbevisninger enn meg selv, men skulle noen insisterere på en oksebiff i stedet for elgen, så er de fri til å kjøpe denne selv - vi vil nemlig ikke støtte kjøttindustrien med våre penger. På samme måte vil det derfor bli feil for en som er mot jakt å støtte jakt med sine penger hvis det skulle vært et alternativ.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2008 #126 Skrevet 23. februar 2008 ...du overser glatt at de aller fleste vegetarianere mener det er feil å drepe og spise dyr - mennesker lever svært godt uten å spise kjøtt og kjøttprodukter, og har (i motsetning til kjøttetende dyr) muligheten til å velge. De fleste vegetarianere vil derfor heller ikke bidra til at dyr blir drept, ved å kjøpe kjøtt for å servere andre! Etisk overbevisning. Verdivalg.
Arkana Skrevet 23. februar 2008 #127 Skrevet 23. februar 2008 (endret) For de som mener det er galt å drepe dyr for å spise dem, så vil ikke vilt være et alternativ fordi man da bruker ens egne penger på noe man har en etisk overbevisning mot. Dette er kanskje litt på siden av temaet, men jeg lurer på hva de som mener dette ser på som alternativet. En elg ute i skogen, som ikke blir skutt, vil sannsynligvis dø av sykdom. Er det altså slik at dere mener det er bedre at en elg dør en lang og smertefull død av sykdom enn å bli skutt av en jeger for å spises? Er det prinsippet som er viktigst eller er det dyret? Jeg kan skjønne argumentet om å ikke ville støtte kjøttindustrien, men en holdning om å aldri, på noen måte, drepe et dyr for mat blir litt søkt for meg. Forklar gjerne. Endret 23. februar 2008 av Arkana
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2008 #128 Skrevet 23. februar 2008 Personlig så mener jeg at ja, det er bedre at elgen dør en naturlig død (...blir tatt av ulv (selv om det nok er temmelig begrenset hvor mange elger de 15-20 ulvene her i landet klarer å spise!), blir utsatt for en ulykke, dør av sykdom eller tja...høy alder?) i skogen et sted, enn at den blir skutt. Naturlig, er stikkordet her. At dyr dør, er naturens gang. At dyr blir skutt, er ikke naturlig. Jeg mener det er prinsipielt feil å drepe dyr for å bruke dem til menneskeføde. Mennesker lever veldig bra uten å spise kjøtt og kjøttprodukter - og vi har valgmuligheter (i motsetning til ovennevnte ulver!), vi trenger ikke spise dyr. Du framstiller det som at jegeren er ute i skogen og begår barmhjertighetsdrap, det er jo ikke helt realitetene da. En jeger skyter ikke gamle, syke og døende dyr - og de største, sterkeste elgoksene (med de flotteste gevirene) er mest "status" å skyte.
Gjest Bom-ti-bom Skrevet 23. februar 2008 #129 Skrevet 23. februar 2008 Du framstiller det som at jegeren er ute i skogen og begår barmhjertighetsdrap, det er jo ikke helt realitetene da. En jeger skyter ikke gamle, syke og døende dyr - og de største, sterkeste elgoksene (med de flotteste gevirene) er mest "status" å skyte. Det kan hende, men samtidig: mennesker er også en del av naturen. Hvorfor er det bedre at en elg spises av en ulv enn at den spises av et menneske?
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2008 #130 Skrevet 23. februar 2008 Jeg gjentar meg selv litt: At dyr dør (for eksempel blir drept og spist av andre dyr), er naturens gang. At dyr blir skutt, er ikke naturlig. Jeg mener det er prinsipielt feil å drepe dyr for å bruke dem til menneskeføde. Mennesker lever veldig bra uten å spise kjøtt og kjøttprodukter - og vi har valgmuligheter (i motsetning til ovennevnte ulver!), vi trenger ikke spise dyr. Men for all del, hvis mennesker absolutt må spise kjøtt er det selvfølgelig langt å foretrekke at man spiser viltkjøtt.
onyx Skrevet 23. februar 2008 #131 Skrevet 23. februar 2008 ...du overser glatt at de aller fleste vegetarianere mener det er feil å drepe og spise dyr - mennesker lever svært godt uten å spise kjøtt og kjøttprodukter, og har (i motsetning til kjøttetende dyr) muligheten til å velge. De fleste vegetarianere vil derfor heller ikke bidra til at dyr blir drept, ved å kjøpe kjøtt for å servere andre! Etisk overbevisning. Verdivalg. Tja, jeg regner med at disse vegetarianerene du snakker om her heller ikke spiser egg eller melkeprodukter? For både høna og melkekua havner i kjøttdisken.... Dessuten blir jeg stadig overrasket over at mange vegetarianere tror de er de eneste som har tatt bevisste valg i forhold til kosthold og at alle ikke-veggiser spiser av gammel vane fordi de ikke vet bedre... Vel, mitt kosthold er et veldig bevisst valg ut fra en mengde grunner, både helsemessige, etiske og økologiske, det gjelder såvel vegetabilske og animalske produkter.
Gjest Bom-ti-bom Skrevet 23. februar 2008 #132 Skrevet 23. februar 2008 Jeg gjentar meg selv litt: At dyr dør (for eksempel blir drept og spist av andre dyr), er naturens gang. At dyr blir skutt, er ikke naturlig. Jeg mener det er prinsipielt feil å drepe dyr for å bruke dem til menneskeføde. Mennesker lever veldig bra uten å spise kjøtt og kjøttprodukter - og vi har valgmuligheter (i motsetning til ovennevnte ulver!), vi trenger ikke spise dyr. Men for all del, hvis mennesker absolutt må spise kjøtt er det selvfølgelig langt å foretrekke at man spiser viltkjøtt. Hva hvis jeg slo ihjel elgen med en stein, eller knertet den med hjemmelaget pil og bue? Ville det vært mer "naturlig"? Og hva spiser ulven hvis den ikke har tilgang på kjøtt?
Tabris Skrevet 23. februar 2008 #133 Skrevet 23. februar 2008 Det er sånn sett ingenting i veien for å stille kritiske spørsmål til vegetarianere, men da håper jeg det er ok at jeg kan stille kritiske spørsmål til kjøttspisere også? (Uansett er dette ikke tråden for noen av delene).
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2008 #134 Skrevet 23. februar 2008 Hva hvis jeg slo ihjel elgen med en stein, eller knertet den med hjemmelaget pil og bue? Ville det vært mer "naturlig"? Og hva spiser ulven hvis den ikke har tilgang på kjøtt? Eh... som sagt: "prinsipielt feil å drepe dyr for å bruke dem til menneskeføde, siden mennesker lever veldig bra uten å spise kjøtt - vi er ikke dyr, vi har valgmuligheter". Ulven er et rovdyr (ta en titt i en ulvemunn og sammenlign tennene med dine egne tenner) og spiser....kjøtt. Elg og rådyr er vel de viktigste byttedyrene, men den tar også diverse smådyr. Men nå har vi vel beveget oss rimelig langt vekk fra diskusjonen om bryllup og vegetarianere - har du noen innspill angående bryllup og vegetarmat?
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2008 #135 Skrevet 23. februar 2008 Deg om det. Jeg for min del synes det er mer begrenset å ikke kunne vike litt for at gjestene skal ha det optimalt. Du tenker på deg, jeg tenker på gjestene mine. Enkelt. Et stykke på vei forstår jeg deg, og jeg synes også det hørtes ut som du var en god vertinne i ditt eget bryllup. Du er sikkert heller ikke noen vanskelig gjest. Men som kjøtteter har jeg også noen etiske begrensninger. Om jeg f eks fikk strengt praktiserende kosher-jøder som gjester ville jeg ikke servert dem kosherslaktet kjøtt fordi jeg synes slaktemåten er forkastelig. Da ville jeg gitt dem fisk eller vegetarmat tilberedt på en for dem akseptabel måte. Samme tankegang ligger vel bak mange vegetarianeres holdning til å servere kjøtt, derfor har jeg ikke problemer med å forstå dem. Dessuten mener jeg at om man ikke føler man får et festmåltid uten at det er kjøtt til stede får man nesten ha det så godt. Det er alltids noen rigide mennesker som er misfornøyd med menyen, men så lenge det ikke er helsemessige eller etiske årsaker til det, og man har prøvd å lage noe flest mulig kan like (litt dumt å servere bare aspik, haggis, påleggsansjos o.l i store fester) får heller de sure menneskene ha det så godt, synes jeg.
Furstina Skrevet 23. februar 2008 #136 Skrevet 23. februar 2008 Jeg for min del har ikke noe problem med å spise veggismat, men det finnes de som har det ja. F eks så har man endel i den eldre garde som ikke synes det blir festmat uten at det er kjøtt innvolvert. Som vertskap i bryllup så mener jeg man faktisk må sette tilside sine egne overbevisninger innimellom og sørge for at alle gjestene har det bra. Jag och min man var på ett bröllop med vegetarisk buffé för en tid sedan. Till och med en av familjerna som är en riktig "grill/steak-loving" familj sa vid talen att de först varit väldigt skeptiska men att de blivit glatt överraskade över både hur gott det var och hur mycket de ätit. Det var nog väldigt många vid det bröllopet som aldrig tidigare hade kunnat se sig ens en vanlig middag utan kött, än mindre än bröllopsmiddag. Så om mormoren din hadde blitt skuffet og ikke syntes at festen hadde vært like bra så ville du heller at hun skulle holdt seg hjemme enn å komme i bryllupet ditt barelillemeg? Hade min mormor eller någon annan blivit så skuffad över maten så hade han/hon säkert blivit det om det hade serverats kyckling i stället för "riktigt kött", eller om vi hade gjort något annat otraditionellt som att gifta oss borgerligt? Dei veggisane eg kjenner et ikkje kjøtt fordi dei ikkje liker det, med andre ord så er det kresenhet og ikkje det etiske som har gjort at dei har tatt det valget. Dersom eg hadde servert eigenfiska fisk eller kjøtt fra egen ku/okse som hadde vokst opp på egen gård i fred og ro og blitt godt behandla, hadde ein vegeterianer med kun etiske problemer med kjøtt og fisk ete dette då? Oavset VARFÖR någon börjar och fortsätter äta vegetariskt så väljer sig kroppen med att inte äta köttfibrer och en vegetarian som äter kött kan få riktigt allvarliga problem med magen. Vidare finns det också folk som är vegetarianer för att deras tarmar har problem med att bearbeta köttet. Jag känner två personer som i perioder klarat av att äta fisk men ibland även behövt utesluta det. De är vegetarianer men av andra skäl. Bjuder man till fest, oavsett om det är middag eller bryllup så är man värd och ska se till att gästerna har det trevligt. Som gäst bör man upplysa om man inte kan äta något (kött, fläsk, nötter, tomat eller vad det må vara). Kan eller vill inte värdparet ordna något speciellt får väl gästen ta ställning till om det känns välkomnande och trevligt nog att deltaga ändå? Jag föresten har svårt att tänka mig många som vill servera gästerna en slags rätt på bröllopet och sedan själva inte kunna äta den?
Harlekin Skrevet 23. februar 2008 #137 Skrevet 23. februar 2008 (endret) Dette var en interessant og aktuell diskusjon. Jeg er selv vegetarianer, og skal gifte meg med en "kjøttetende mann". I vårt bryllup blir det nok, pga. at brudgommen er veldig glad i kjøtt, både kjøtt og vegetarisk på menyen. Jeg er vant til at andre rundt meg spiser kjøtt, og kommer nok ikke til å bli dårlig eller "sint" av den grunn. Men ærlig talt, så er det ikke så veldig ofte jeg blir tatt hensyn til som vegetarianer. Familien min er kjempeflinke og lager god mat til meg når jeg er på besøk, mens ellers er det ofte jeg blir sittende med poteter og gulrøtter, som tiltaler meg svært lite. Så derfor stikker det en liten djevel i meg: "hvorfor skal jeg ta hensyn til disse andre, når de ikke tar hensyn til meg?" Jeg er egentlig lite interessert i mat og tenker ikke spesielt på jeg får servert i selskap; jeg regner nærmest med å ikke spise noe særlig ved slike anledninger. Jeg er vegetarianer av etiske grunner, som det heter, og derfor føles det ikke riktig for meg å skulle servere kjøtt ved mitt bryllup. Grunnen til at det nok blir kjøtt på menyen er pga. mannen min. Familien min er veldig forståelsesfulle og hadde nok ikke blitt sure om de hadde måttet unnvære kjøtt én kveld, men jeg kan likevel ikke tvinge mine holdninger på dem eller på brudgommen. Hadde derimot brudgommen vært vegetarianer, tror jeg det hadde blitt vegetarbryllup, og jeg håper gjestene hadde kommet likevel. Endret 23. februar 2008 av Harlekin
pinkybride Skrevet 23. februar 2008 #138 Skrevet 23. februar 2008 (endret) Jeg mener at de fleste vegetarianere har valgt av ulike årsåker frivillig å være det (selvfølgelig ikke allergikere ol.). De fleste i dagens samfunn er kjøttetere, da mener jeg at det er ikke kjøtteterne som må tilpasse seg vegetarianerne. Når man velger å være det ¨så må man finne seg i konsekvensene av det også. Hadde jeg hatt vegetarianer til gjest, hadde jeg selvfølgelig avtalt en egen tilpasset meny for den/de, men jeg hadde alldri servert kun vegetar til alle gjestene av hensyn til noen få vegetarianere. Jeg kjenner flere vegetarianere og jeg må innrømme at en del av dem kan irritere meg til tider fordi de forventer at man alltid skal tilpasset oss dem som er i mindretall. F.eks vi var på tur og spiste på restaurant og hver eneste dag fikk vi sure klager fordi vegetarianeren kun hadde 2-4 retter å velge mellom på menyen mens vi andre hadde 10. Ærlig talt! vi gikk på italienske restauranter som faktisk har veldig mye vegetarretter på menyen, men nei det var heller ikke bra nok. Personen ble ikke fornøyd før alle sammen i reisefølge dro på vegetarrestaurant pga henne. Da mener jeg du er kravstor! Jeg er ikke en person som må ha kjøtt hver dag. Men jeg presser ikke en vegetarianer å spise kjøtt, og gidder derfor ikke å høre hvor umoralsk man er for at man spiser det. Og til innspillet om at man ikke trenger kjøtt, så er jeg ikke helt enig. Man kan helt sikkert klare seg uten, men at det er sunnere å være vegetarianer det er jeg slett ikke enig i. Jeg og en som er veggis dro til blodbanken for å gi blod, resulterte i at jeg fikk gi og hun ble avvist fordi hun manglet en del faktorer i blodet, og at det ikke var gunstig for henne som var veggis å gi blod. Så ikke vet jeg. tror jeg sporet litt av her... sorry :S måtte bare få sagt det Og til slutt vil jeg bare si; Noen vegetarianere høres ut som de er de eneste som har verdier og moral og at de har et mye sunnere kosthold. Selv om vi spiser kjøtt betyr det ikke at vi ikke eier moral, eller ikke tar etiske valg og hensyn til nauren ol. Og etter hva jeg har lært, er et sunt kosthold sammensatt av både vegetabilske og animalske produkter. Faktisk trenger vi kolestrol og animalsk fett for å produsere nok av noen type hormoner. Endret 23. februar 2008 av pinkybride
Gjest Yoghurt Skrevet 24. februar 2008 #139 Skrevet 24. februar 2008 (endret) Har ikke lest lenger enn dette da jeg reagerte så sterkt på det Frey sa her: Jeg gjentar: fordi man viker på sine egne krav fordi gjestene skal ha det optimalt. Det virker tydeligvis fjernt for mange men i min verden er det naturlig. EOD for min del så for deg som gjest, ville du hatt det optimalt om et vegetarisk brudepar, kun de to som vegetarianere, satt og spiste sin egen personlige rett, mens alle andre hadde biffmiddag? Eller: ALLE gjestene satt og spiste nydelige vegetarretter mens du satt der med kyllinglåret ditt? Det optimale for deg er å få servert kjøtt til absolutt alle måltider, når skal de finne opp yoghurt med baconsmak?! Selv om det gikk på bekostning av gleden til søsteren din, bestevenninna di, ville dette vært hva du ønsket deg? Det er optimalt, selv med vissheten om at de for å tilfredstille deg med kjøtt sitter med et sterkt ubehag og regner på det at all biffen som ble fortært i dette bryllupet gjorde opp for "ikke-forbruket" av kjøtt til dette paret for de siste to årene? Skinkeyoghurt ftw! edit: Nei, all den tid du mener dere kun skal ta hensyn til dere selv og ikke gi etter på noe selv om gjestene får det bedre så ser du nok ikke mine argumenter nei.. Jeg kan ikke fatte hvordan du får det bedre av å vite at de du er glade i har det ubehagelig?! Sadistiske tiltak kan du gjerne ta innenfor soverommets vegger og alt det der om din kjære er med på det, men der burde det stoppe også. Herregud, forklar meg hva slags GLEDE du ville følt av å se meg serbere kjøtt til 50 personer (lat som du er glad i meg). edit: vet ikke om det er fordi jeg er full, men jeg begriper ikke logikken din atm Deler av innlegget er sletta, sjå KG`s regler Glow (mod) Endret 24. februar 2008 av Glow
Gjest Yoghurt Skrevet 24. februar 2008 #140 Skrevet 24. februar 2008 Dei veggisane eg kjenner et ikkje kjøtt fordi dei ikkje liker det, med andre ord så er det kresenhet og ikkje det etiske som har gjort at dei har tatt det valget. Dersom eg hadde servert eigenfiska fisk eller kjøtt fra egen ku/okse som hadde vokst opp på egen gård i fred og ro og blitt godt behandla, hadde ein vegeterianer med kun etiske problemer med kjøtt og fisk ete dette då? Hadde fått "shuttu" XD
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå