Gå til innhold

Vegetarianere og bryllup

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis du leser det som mange allerede har skrevet her, så ser du at det å ikke ville støtte kjøttindustrien bare er en av mange grunner for ikke å spise kjøtt.

For meg personlig er det uaktuelt å kjøpe industrikjøtt fordi jeg er opptatt av dyrevelferd. I tillegg ønsker jeg ikke å spise kjøtt (herunder også fisk) fordi jeg mener det er feil å spise dyr - det helt unødvendig for mennesker å drepe dyr for å spise dem - vi lever svært godt uten å spise kjøtt og kjøttprodukter, og vi har (i motsetning til kjøttetende dyr) muligheten til å velge. Et balansert vegetarisk kosthold er dessuten sunnere enn et kosthold som inkluderer kjøtt, i tillegg til at det er bedre for miljøet. (Kjøttindustrien produserer større mengder drivhusgasser enn det transportsektoren gjør, i følge FNs organisasjon for mat og landbruk.)

Videoannonse
Annonse
Gjest barelillemeg
Skrevet
Nå hadde jeg ikke tenkt å si noe mer her men siden så mange drar fram "problemet med å støtte kjøttindustrien" så må jeg bare spørre: hva er da problemet med å kjøpe f eks vilt av en jeger for å tilfredsstille de som ikke synes det blir festmiddag uten kjøtt? Da støtter man jo ikke kjøttindustrien og det argumentet faller bort...

I tillegg til ikke å ville støtte industrien er det et drøss av andre argumenter for ikke å spise kjøtt...

Skrevet

Det kunne altså ikke falle meg inn å sende noen ut for å drepe en hjort, for å fore en haug med kjøttetere som slett ikke trenger å spise nevnte hjort - siden de faktisk får et godt, mettende vegetarisk måltid.

Kjøtteterne har ingen etiske betenkeligheter med å spise grønnsaker, ris, pasta, bønner, frukt, egg osv - det er ingen som helst grunn til at de behøver å bli foret med kjøtt i tillegg! Det å spise kjøtt er helt unødvendig, og det er heller ingen gjennomtenkt overbevisning å være kjøtteter (!) - kjøttetere klarer seg veldig bra uten å spise kjøtt til et måltid.

Skrevet

Nå er jo disse gubbene ute og skyter hjort uansett da. Om du kjøper denne hjorten blir ikke noen flere drept av den grunn da det er et bestemt antall fellingstillatelser hvert år. Den eneste forskjellen er at du kan tilby gjestene som vil ha det kjøtt - og da kjøtt som ikke er produsert av kjøttindustrien.

De andre grunnene går vel gjerne på hva dere veggiser ønsker å tilføre kroppen deres og ikke, og det er jo selvfølgelig opp til dere. Jeg skjønner bare ikke hvorfor dere også ønsker å styre hva andre gjør *mumler noe om fri vilje osv*

Gjest barelillemeg
Skrevet
Nå er jo disse gubbene ute og skyter hjort uansett da. Om du kjøper denne hjorten blir ikke noen flere drept av den grunn da det er et bestemt antall fellingstillatelser hvert år. Den eneste forskjellen er at du kan tilby gjestene som vil ha det kjøtt - og da kjøtt som ikke er produsert av kjøttindustrien.

De andre grunnene går vel gjerne på hva dere veggiser ønsker å tilføre kroppen deres og ikke, og det er jo selvfølgelig opp til dere. Jeg skjønner bare ikke hvorfor dere også ønsker å styre hva andre gjør *mumler noe om fri vilje osv*

Det blir jo også et spørsmål om tilbud og etterspørsel...

Jeg ønsker på ingen måte å styre hva andre gjør - men jeg forbeholder meg retten til å betemme hva jeg selv skal spise og servere mine gjester. Så får den fri viljen gå begge veier...

Skrevet

Erm...leste du dette: "I tillegg ønsker jeg ikke å spise kjøtt (herunder også fisk) fordi jeg mener det er feil å spise dyr - det helt unødvendig for mennesker å drepe dyr for å spise dem - vi lever svært godt uten å spise kjøtt og kjøttprodukter, og vi har (i motsetning til kjøttetende dyr) muligheten til å velge. Et balansert vegetarisk kosthold er dessuten sunnere enn et kosthold som inkluderer kjøtt, i tillegg til at det er bedre for miljøet. (Kjøttindustrien produserer større mengder drivhusgasser enn det transportsektoren gjør, i følge FNs organisasjon for mat og landbruk.)"

Jeg mener altså at det er feil å drepe dyr for å spise dem. Jeg ønsker derfor ikke å bidra til at dyr blir drept, eller å servere mine gjester - som slett ikke trenger å spise kjøtt, siden de faktisk får et velsmakende og mettende vegetarisk måltid, døde dyr.

Når jeg er ute og spiser med venner, legger jeg meg ikke opp i hva slags mat de bestiller. Men jeg forbeholder meg retten til å velge hva jeg skal servere dem når de er mine gjester. Jeg sørger for at alle får et måltid de kan spise, mat de tåler - mat de ikke har noen etiske motforestillinger mot å spise (!) - samtidig som jeg ikke handler mot mine egne prinsipper.

(Og der jeg bor er antall fellingstillatelser på hjort høyere enn det antallet dyr som faktisk blir skutt - det er meget mulig at dersom jeg hadde bestilt 1 stk død hjort så hadde jegeren tatt seg en ekstra tur på skogen, hva vet jeg.)

Skrevet

Nei, man trenger ingenting - i alle fall ikke en stor bryllupsfest. Tenk så mye dere kunne gjort med disse pengene dere bruker på festen til dyrenes velferd istedenfor!

Men vi blir nok uansett ikke enige all den tid jeg mener man iblandt må foreta valg man ikke liker - som å justere seg etter gjestene i et bryllup. Ha en trivelig helg :)

Skrevet

...selvsagt blir vi ikke enige, du har jo tydelige problemer med å fatte selv de enkleste argumenter. ;) Du slenger ut en påstand, når vi så tålmodig forklarer deg hvorfor det du sier er direkte feil eller eventuelt veldig dårlig begrunnet velger du glatt å overse det vi sier. Så, nei vi blir nok definitivt ikke enige. ;)

Skrevet

Nei, all den tid du mener dere kun skal ta hensyn til dere selv og ikke gi etter på noe selv om gjestene får det bedre så ser du nok ikke mine argumenter nei..

Skrevet

...og hvordan får gjestene det bedre om de blir servert kjøtt? De får velsmakende, mettende vegetarisk mat - får virkelig gjestene det bedre om de blir servert en kjøttklump i tillegg?

Du mener altså at alle gjestene skal få akkurat den maten de liker aller best? Så Lars fra Lofoten skal få torsk, mens Mattis-Ante må få reinkjøtt, Steven fra Seattle en burger, og tante Gudrun må få svinekoteletter med brun saus? Det holder ikke at gjestene får god mat de tåler og kan spise uten verken fysisk eller psykisk ubehag? ;)

Du skrev tidligere at du syns det er ok å servere alkoholfri drikke i et avholdsbryllup - men i følge din egen logikk her så må jo avholdsfolkene servere meg alkohol i bryllupet sitt, jeg syns nemlig fester er gøyere med alkohol!

*dytte inn med teskje* (uten å ha særlig håp om at det hjelper!)

Skrevet

Men, Frey, synes du virkelig at en vegetarianer som har en etisk overbevisning om at det er feil å drepe dyr for å spise kjøtt skal ofre denne overbevisningen for at gjestene som er vant til kjøtt skal få dette? Er ikke en overbevisning verd mer enn det? Det er jo en grunn til at dette er et livsvalg som dreier seg om etikk, filosofi og personlige overbevisninger. Slike ting ligger dypere og er verd mer enn at de skal ofres øyeblikkelig bare det er snakk om andres vaner.

Skrevet

Andres vaner eller for at gjestene skal ha det best mulig? Problemer eller utfordringer?..

Når jeg i mitt bryllup sørget for allergikerne, veggisene, alternativer både med og uten alkohol, tok hensyn til religiøse overbevisninger så gjorde jeg ikke det for min egen skyld. Jeg kunne godt ha klart meg uten det puslespillet jeg. Men jeg gjorde det fordi gjestene skulle ha det best mulig - selv om den tankegangen er fjern for noen her. At jeg synes noen av de justeringene jeg gjorde bare er noe tull holdt jeg selvfølelig for meg selv.

Skrevet

Du svarer fremdeles ikke på spørsmålet om hvordan gjestene nødvendigvis får det bedre om de blir servert en kjøttklump i stedet for et vegetarisk måltid.

Du kommenterer heller ikke om du, siden du mener at de som liker kjøtt absolutt må få spise det til ethvert måltid, også mener at de som foretrekker fisk må få det, de som liker kylling best må serveres det, etc etc etc i det uendelige.

Og du svarer ikke på spørsmålet om hvordan det har seg at du mener avholdsfolkene skal få "slippe" å servere meg alkohol, når jeg som gjest mener at fester er gøyere med alkohol enn uten. I følge din egen logikk må jo gjestenes ønsker settes høyere enn egen overbevisning.

Skrevet

Hvis du har giddet å lese det jeg har skrevet har du også fått med deg at jeg personlig godt kan spise vegetarmat. Men selv om jeg synes det er greit finnes det helt sikkert de som mener de ikke får festmiddag uten at de får kjøtt. Å gi disse gjestene et alternativ med kjøtt er ikke det samme som å si at alle skal kunne bestille forskjellig mat, men å gi dem et alternativ som gjør at de føler seg verdsatt som gjester og får et best mulig utgangspunk - på samme måte som at man gir vegetariansere et eget alternativ i et selskap hvor man har kjøtt eller fisk som hovedrett.

Når det gjelder alkohol så er det et rusmiddel, og jeg synes derfor det stiller i en annen kategori enn kjøtt eller ikke. Og nei, man kan ikke sammenligne alkoholfri vin og øl med tofu med kalkunsmak.

Skrevet
Når det gjelder alkohol så er det et rusmiddel, og jeg synes derfor det stiller i en annen kategori enn kjøtt eller ikke. Og nei, man kan ikke sammenligne alkoholfri vin og øl med tofu med kalkunsmak.

Men alkoholfritt øl er jo ikke et rusmiddel, hvilken kategori stiller det i da?

Noen velger å ha fisk som hovedrett, bør de be gjester som foretrekker kjøtt si fra om det? Eller er det vanlig? Eller lam, det er endel som ikke liker det. Jeg synes denne diskusjonen egentlig er litt ute på viddene og forholdsvis hypotetisk - de fleste opplever vel ikke akkurat disse problemstillingene som diskuteres på de siste par sidene, håper jeg.

(Selv om det sikkert er sjelden alle gjestene spiser eller liker alt de får i løpet av middagen, så vanlig som det er å ikke like skalldyr, f eks, eller desserter som blir i overkant kvalmende sammen med Martini Astien. Men de fleste føler vel at vertskapet under normale forhold, enten det er kjøtt tilstede eller ei, har prøvd å sette sammen en ok meny og får ikke festen ødelagt av at ikke alt er optimalt - da ville jeg påberopt meg retten til å klage på Astien, og det gjør jeg selvsagt ikke... det burde jeg gjort i følge din logikk om at alle skal ha det best mulig, jeg burde bedt om å se menyen og si at jeg tar med en annen vin?)

Skrevet
Jeg tror du har vanskelig for å lese jeg...

Ja det var jo et fryktelig godt argument. :klappe:

Så det at noen (i følge deg) mener at "de ikke får en festmiddag uten at de får kjøtt", det skal altså gjøre at vertskapet må gi blaffen i sine egne verdier. Å få spise kjøtt til ethvert måltid er en menneskerett, og en fest kan umulig bli bra dersom gjestene ikke blir servert kjøtt - får de ikke kjøtt, vil de ikke føle seg verdsatt som gjester. (De som foretrekker fisk eller kylling eller sjokolade, de er det derimot ikke så nøye med - de må også spise kjøtt.)

Å spise kjøtt er en vane, og ikke en nødvendighet. Å være vegetarianer er (i de fleste tilfeller!) en overbevisning, et livsvalg, en velbegrunnet og gjennomtenkt avgjørelse. Du mener at vegetarianeren skal ofre sine egne verdier, for å tilfredsstille de av gjestene som eventuelt måtte mene at kjøtt er helt essensielt for å ha en bra middag og en bra fest. Altså, litt repetisjon, siden det tydeligvis trengs i ditt tilfelle: brudeparets verdier er uvesentlige, gjestenes ønsker må for enhver pris oppfylles. Hvor langt skal man trekke dette? Hvis jeg som gjest mener at kristendom er en uting, skal da brudeparet heller gifte seg på tinghuset?

Sorry Frey, men jeg syns du virker nokså...begrenset. (PS jeg skrev ikke det forrige gjeste-innlegget, men har skrevet flere av de andre - vi er, merkverdig nok, flere som mener det du skriver er det reneste bs)

Skrevet
Nå hadde jeg ikke tenkt å si noe mer her men siden så mange drar fram "problemet med å støtte kjøttindustrien" så må jeg bare spørre: hva er da problemet med å kjøpe f eks vilt av en jeger for å tilfredsstille de som ikke synes det blir festmiddag uten kjøtt? Da støtter man jo ikke kjøttindustrien og det argumentet faller bort...

Ofte er det ikke bare ett motiv bak, men flere. Jeg for eksempel spiser ikke mat med karma.

Jeg skal ha et stort famileselskap om ikke lenge - og da skal jeg servere utelukkende veganmat. Det er bare jeg som er utelukkende planteeter i familien. Jeg er litt spent på hva reaksjonene vil bli. Det stemmer ikke alltid at gamle mennesker reagerer negativ på vegetarmat - mormor elsker maten jeg lager, jeg har fortalt henne at jeg skal servere vegan, og det syntes hun var storartet. De andre i familien derimot, som er glade i kjøtt... Tjah, vi får se.

Jeg lager veganmat til familiefesten av tre grunner:

1: Jeg ønsker ikke å oppbevare eller tilberede kjøttmat i hjemmet av etiske grunner.

2: Jeg ønsker å vise hvor bra og velsmakende vegan kan være. At vegan kan være velsmakende og god festmat. At man ikke må spise kjøtt for å spise godt. (jeg er flink til å lage mat)

3: Jeg håper at det kan bidra til at familien minsker kjøttforbruket og spiser mer grønnsaker, og kanskje ser vegansaken fra en ny vinkel.

Vegan er noe jeg brenner for, og jeg tror at verden ville bli et bedre sted med mindre kjøttforbruk. Men jeg prøver å fremheve detter budskapet på den snille måten; Mest gulrot, og minst pisk.

Skrevet
Sorry Frey, men jeg syns du virker nokså...begrenset. (PS jeg skrev ikke det forrige gjeste-innlegget, men har skrevet flere av de andre - vi er, merkverdig nok, flere som mener det du skriver er det reneste bs)

Deg om det. Jeg for min del synes det er mer begrenset å ikke kunne vike litt for at gjestene skal ha det optimalt. Du tenker på deg, jeg tenker på gjestene mine. Enkelt.

Skrevet (endret)

Jeg forstår tankegangen til Frey. Hun tenker: Om en kjøtteter legger omtanke i å servere vegetarianeren et vegetarmåltid, hvorfor kan ikke vegetarianeren gjøre det samme?

Det finnes mange grunner til veganisme/vegetarisme, men et fellessvar vil som regel være: Det strider i mor en vegetarianer/veganers etiske overbevisning å tilberede kjøtt og/eller ha kjøtt i huset. Kjøttetere har som regel ikke noen etiske motforestillinger mot grønnsaker.

Endret av Pax

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...